به گزارش خبرنگار زیرنویس از یزد؛ دکتر سید کاظم رضوی، معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی شهید صدوقی یزد گفت: هزینه انجام این عمل بین ۱۳ تا ۱۶ هزار دلار است که تمامی آن توسط هیئت امنای ارزی وزارت بهداشت تامین شده و به صورت رایگان برای بیمار انجام می شود. وی افزود: پس از انجام […]

به گزارش خبرنگار زیرنویس از یزد؛ دکتر سید کاظم رضوی، معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی شهید صدوقی یزد گفت: هزینه انجام این عمل بین ۱۳ تا ۱۶ هزار دلار است که تمامی آن توسط هیئت امنای ارزی وزارت بهداشت تامین شده و به صورت رایگان برای بیمار انجام می شود.

وی افزود: پس از انجام عمل کاشت حلزون، نیاز به ۲۰۰ تا ۳۰۰ جلسه توانبخشی است که این مورد هم تقریبا به طور کامل تحت پوشش خدمات بیمه ای است.

معاون درمان دانشگاه با اشاره به اینکه عمل کاشت حلزون محدودیت سنی ندارد، خاطر نشان کرد: کودکانی که از بدو تولد ناشنوا هستند و بزرگسالانی که شنوایی خود را از دست داده اند ولی دارای گفتار کامل می باشند، مشمول عمل کاشت حلزون می شوند.

رضوی خاطر نشان کرد: سن طلایی جهت کاشت برای کودکانی که از تولد ناشنوا بوده اند، حداکثر چهارسالگی است زیرا که اسکلت گفتاری کودک در این چهار سال شکل می گیرد.

این مسئول ادامه داد: بعد از انجام جراحی کاشت حلزون، نصب پردازشگر خارجی و تنظیمات پردازشگر، شخص می‌تواند مانند افراد معمولی شنوایی داشته و با شرکت در جلسات گفتاردرمانی و تربیت شنوایی به گفتار مطلوب دست یابد.

معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی شهید صدوقی یزد بیان داشت: ضمن اینکه، سن در افرادی که ناشنوایی مادرزادی دارند،عاملی تعیین کننده است و هر چه کاشت حلزون در سن پایین تر (یک تا دو سالگی) صورت گیرد،مانند سایر بچه های سالم، شنوایی پیدا کرده و می توانند موسیقی بشنوند و با تلفن صحبت کنند و نیاز به لب خوانی ندارند.

وی تصریح کرد: شانزدهمین و آخرین مرکز کاشت حلزون کشور در یزد راه اندازی شد و در مدت زمان کمی پس از افتتاح، تعداد عمل جراحی قابل توجهی در این مرکز انجام شده و با ادامه این روند، در آینده جزو مراکز پیشرو خواهد بود.

این مرکز تاکنون به بیمارانی از استان یزد و استان های همجوار جنوب و جنوب شرق خدمات ارائه کرده است.

یزد/سمیه گلابگیریان

منبع خبر: رکنـا