زبان‌های برنامه نویسی پایتون و جاوا اسکریپت، دو زبان پرطرفدار و محبوب در سرتاسر جهان هستند که در هزارات آکادمی برنامه نویسی در سرتاسر جهان تدریس می‌شوند. میلیون‌ها برنامه و پروژه با استفاده از این دو زبان برنامه نویسی توسعه و منتشر شده‌اند که روزانه از آنها استفاده می‌کنیم. اما سوالی در این میان […]

 

زبان‌های برنامه نویسی پایتون و جاوا اسکریپت، دو زبان پرطرفدار و محبوب در سرتاسر جهان هستند که در هزارات آکادمی برنامه نویسی در سرتاسر جهان تدریس می‌شوند. میلیون‌ها برنامه و پروژه با استفاده از این دو زبان برنامه نویسی توسعه و منتشر شده‌اند که روزانه از آنها استفاده می‌کنیم. اما سوالی در این میان مطرح می‌شود؛ با توجه به قدمت نسبتا زیاد هر دو زبان، آینده آنها در سال ۲۰۲۴ چگونه خواهد بود؟

معرفی زبان پایتون

Python یک زبان برنامه نویسی قدرتمند با کدهایی خوانا و ساده است که در سال‌های اخیر، تبدیل به یکی از محبوب‌ترین زبان‌های برنامه نویسی در جهان شده است. این زبان، یک زبان سطح بالا است؛ یعنی کدهای آن شباهت زیادی به زبان عامیانه انسان دارند و فرآیند یادگیری آنها، بسیار ساده‌تر از زبان‌های سطح پایین است.

از ویژگی‌های پایتون می‌توان به شی‌گرایی، داینامیک و همه‌منظوره بودن آن اشاره کرد. علاوه بر این، به دلیلی سادگی کدهای نوشته شده به این زبان، یادگیری آن بین نوجوانان علاقمند به برنامه نویسی رواج دارد. پایتون در حوزه‌های مختلفی مورداستفاده قرار می‌گیرد. برای مثال، بسیاری از توسعه دهندگان حوزه امنیت و هک، از پایتون برای توسعه ابزارها و نوشتن کدهای خودکار استفاده می‌کنند. علاوه بر این، زبان Python استفاده گسترده‌ای در ساخت نرم افزارهای طراحی گرافیکی، اینترنت اشیا، توسعه هوش مصنوعی , بازی‌سازی و توسعه سمت سرور دارد.

تاریخچه پایتون

گویدو ون روسوم، خالق پایتون، در سال ۱۹۸۲ به عنوان توسعه‌دهنده به موسسه تحقیقاتی ریاضیات و علوم کامپیوتری (CWI) آمستردام پیوست. او و تیمش در آنجا سعی در توسعه زبانی ساده و خوانا به نام ABC داشتند. با این حال، پس از ۵ سال و به دلیل عدم موفقیت ABC، ون روسوم به تیم دیگری منتقل شد. در طول فعالیت در این تیم، او موفق به توسعه زبانی با ویژگی‌هایی شد که قرار بود در ABC پیاده‌سازی شوند. این زبان، پایتون، در سال ۱۹۹۰ تنها در CWI استفاده می‌شد و در فوریه ۱۹۹۱ به صورت متن باز منتشر شد. بازخوردهای مثبت توسعه‌دهندگان پس از انتشار عمومی پایتون، ون روسوم را برای بهبود و توسعه پایتون ترغیب کرد.

از زمان انتشار عمومی پایتون، بیش از ۳ دهه گذشته؛ اما همچنان این زبان به عنوان یک زبان برنامه نویسی پرتقاضا در جهان شناخته می‌شود. در ادامه، قصد داریم به بررسی آینده پایتون در سال جاری میلادی بپردازیم و بدانیم آیا یادگیری پایتون و سرمایه گذاری روی آن در سال ۲۰۲۴ کار درستی است یا نه!

یادگیری پایتون

آینده پایتون در سال ۲۰۲۴ چگونه خواهد بود؟

به طور کلی، پایتون به دلایلی نظیر سازگاری بالا، اجرا در بسیاری از پلتفرم‌ها، خوانایی کدها و وجود کتابخانه‌های متنوع و کاربردی، محبوبیت بالایی در بین توسعه دهندگان در حوزه‌های مختلف دارند. این موارد، اصلی‌ترین دلایلی محبوبیت پایتون هستند و به نظر نمی‌رسد در سال‌های آینده، رقیب قدرتمندی با این ویژگی‌ها بتواند با پایتون رقابت کند. اما در سال ۲۰۲۴، پایتون در هوش مصنوعی و یادگیری ماشین بسیار قدرتمند و کارآمد خواهد بود. با وجود فریمورک‌هایی مانند TensorFlow، PyTorch و scikit-learn، توسعه‌دهندگان قادر به ایجاد الگوریتم‌ها و مدل‌های پیچیده هوش مصنوعی هستند که استفاده گشترده‌ای در صنایع دارند و می‌توانند بسیاری از کارها را به صورت خودکار انجام دهند.

علاوه بر این، گسترش استفاده از این زبان در توسعه سمت سرور و اینترنت اشیا در کنار افزایش تقاضا برای توسعه دهندگان این دو شاخه، باعث شده بسیاری از توسعه دهندگان متوسط و تازه‌کار پایتون به این شاخه جذب شوند. با وجود فریمورک‌های قدرتمند توسعه سمت سرور نظیر Django و Flask، می‌توان به آینده پایتون در این حوزه خوشبین بود. علاوه بر این، به دلیل اجرای کدهای پایتون در هر پلتفرم و سیستم عامل، این زبان به انتخابی عالی برای توسعه دهنده صنعت اینترنت اشیا تبدیل شده است.

علاوه بر این، امروزه و در عصر اطلاعات، نیاز گسترده‌ای به استفاده از یک زبان برنامه نویسی سریع و مقیاس‌پذیر وجود دارد. زبانی که بتواند حجم عظیمی از داده‌ها را مدیریت کرده و بدون کندی و خطاهای غیرمعمول، آنها را سازماندهی کند. Python گزینه‌ای عالی در این زمینه است؛ گرچه رقبای قدرتمندی نظیر زبان R و اسکالا (Scala) نیز در این حوزه وجود دارند.

معرفی زبان جاوا اسکریپت

جاوا اسکریپت محبوبترین و پراستفاده‌ترین زبان برنامه نویسی در جهان است که میلیون‌ها توسعه دهنده فعال در کشورهای مختلف دارد. این زبان به صورت گسترده در شاخه‌های بازی‌سازی، توسعه وب، توسعه نرم افزار و امنیت کاربرد دارد.

جاوا اسکریپت یک زبان همه‌منظوره است؛ این یعنی در هر پلتفرم و سیستم عامل با هر قدرت پردازشی، می‌توان کدهای آن را اجرا کرد. عمده استفاده این زبان در توسعه وب خصوصا توسعه سمت کاربر است؛ جایی که هزاران فریمورک کوچک و بزرگ با ویژگی‌ها و امکانات مختلف برای استفاده وجود دارند. در سوی دیگر، این زبان سرعت اجرای بالایی دارد و در این مورد، از پایتون بهتر عمل می‌کند.

تاریخچه جاوا اسکریپت

جاوا اسکریپت اولین بار در سال ‌۱۹۹۵ توسط برندان آیک، یکی از کازیرنویسن شرکت Netscape متولد شد! ابتدا این شرکت قصد توسعه یک زبان برنامه نویسی برای افزایش جذابیت صفحات وب را داشت. آیک مامور شد یک زبان اسکریپتی برای تغییر و دستکاری کدهای HTML صفحات توسعه دهد که با استفاده از آن، بتوان جذابیت‌ها و المان‌های گرافیکی به صفحات وب اضافه کرد. همچنین این زبان علاوه بر متخصصین برنامه نویسی، نزد توسعه دهندگان عادی نیز محبوبیت پیدا می‌کرد.

 برای یادگیری HTML میتوانید این جمله را در گوگل سرچ کرده روی لینک اول کلیک کنید : آموزش html سبزلرن

برندان آیک در ابتدا به فکر ارتقا و ساده‌سازی زبان Schema افتاد؛ اما در ادامه فهمید که به زبانی شبیه جاوا اما با کدهایی ساده‌تر احتیاج دارد. او این زبان را در ۱۰ روز توسعه و به شرکت ارائه داد! در ابتدای کار اسم این زبان برنامه نویسی Mocha بود که بعد به Mona تغییر کرد. در همان سال نام LiveScript برای آن انتخاب شد و در نهایت، اسم Java Script مورداستفاده قرار گرفت. 

جاوا اسکریپت

آینده JS در سال ۲۰۲۴ چگونه خواهد بود؟

به عنوان محبوب‌ترین زبان برنامه نویسی در سال ۲۰۲۳، جاوا اسکریپت از پشتیبانی جوامع برنامه نویسان بسیار بزرگی برخرودار است. علاوه بر این، با وجود فریمورک‌های بسیار محبوب نظیر React.js و Angular.js، انتظارات زیادی از این زبان برنامه نویسی وجود دارد. حتی خارج از بحث فریمورک‌ها، جاوا اسکریپت زبان اول طراحی وب است؛ جایی که حتی شرکتی نظیر گوگل از آن برای توسعه موتور جستجوی خود استفاده می‌کند. همین کافی است که شرکت‌های دیگر ترغیب به استفاده از جاوا اسکریپت شوند و حداقل تا زمانی که ابرشرکت‌های فعال در حوزه تکنولوژی از آن حمایت کند، محبوبیت جاوا اسکریپت پابرجا خواهد ماند!

در کل با توجه به محبوبیت بالای این زبان، بدیهی است تصمیم به شرکت در یک دوره آموزش جاوا اسکریپت بگیرید! بعد از حدودا ۲۰ سال، جاوا اسکریپت همچنان محبوب و شگفت انگیز است!

با برنامه نویسی آینده تکنولوژی را بسازید!

هدف شما از یادگیری برنامه‌نویسی مهم نیست. اصلی‌ترین چیز، لذت بردن از مسیر یادگیری و درک عمیق اصول برنامه‌نویسی است. در آکادمی خصوصی سبزلرن، ما با ارائه دوره‌های آموزشی فوق العاده و استثنایی، فرصتی منحصر به فرد برای یادگیری برنامه‌نویسی به صورت حرفه‌ای در اختیار شما قرار داده‌ایم. دوره‌های ما توسط مدرسان کاربلد و متخصص تدریس شده‌اند و حتی در دوره‌های رایگان نیز وظیفه پشتیبانی تخصصی از دانشجویان برعهده آنها است.

علاقمند به یادگیری برنامه نویسی هستید؟ پس سریعا به سایت سبزلرن مراجعه کنید و قدم اول برای تبدیل شدن به یک توسعه دهنده حرفه‌ای را محکم بردارید!

 

منبع خبر: رکنـا