به گزارش خبرنگار زیرنویس در نشست خبری انجمن واردکنندگان لوازم آرایشی و بهداشتی، موسی احمد زاده عضو هیئت رئیسه در خصوص تغییرات صورت گرفته در فعالیت شرکت های زیر مجموعه این انجمن پس از ممنوعیت واردات لوازم آرایشی و بهداشتی گفت: از زمان ممنوع شدن واردات ، ۲۳۰ شرکت کوچک و متوسط که عضو انجمن […]

به گزارش خبرنگار زیرنویس در نشست خبری انجمن واردکنندگان لوازم آرایشی و بهداشتی، موسی احمد زاده عضو هیئت رئیسه در خصوص تغییرات صورت گرفته در فعالیت شرکت های زیر مجموعه این انجمن پس از ممنوعیت واردات لوازم آرایشی و بهداشتی گفت: از زمان ممنوع شدن واردات ، ۲۳۰ شرکت کوچک و متوسط که عضو انجمن ما بودند دیگر عضویت خود را تمدید نکردند و بیشتر آنها تعطیل کردند و آنهایی که باقی ماندند با حداقل نیرو مشغول هستند.

وی ادامه داد: اما برخی شرکتها با سرلوحه قرار دادن صحبت های رهبری به سمت تولید رفتند و با توجه به اینکه این شرکتها در بازار به عنوان وارد کننده یک کالا با کیفیت شناخته می شدند سعی کردند کالایی که تولید می شود با بهترین کیفیت باشد.

عضو اتاق بازرگانی ایران ادامه داد : در این صنعت، سلیقه ، ابتکار و در نهایت فرمولاسیون ارکان اساسی هستند و افراد زیادی در کشور ما به خصوص در حوزه داروسازی و شیمیایی حضور دارند که حائز این شرایط هستند اما توان تولید یا گذشتن از پروسه های سخت اداری را ندارند. در دنیا مدلی برای فعالیت اقتصادی این افراد تعریف شده که به آن تولید بدون کارخانه می گویند و ما در ایران انجمن کازموپرایوت را با همین رویکرد راه اندازی کردیم.

وی افزود: در اولین همایش که در ماه های گذشته در اتاق بازرگانی ایران برگزار شد استقبال خوبی از این مدل تولید صورت گرفت و شرکت های بزرگ که ظرفیت تولید و توزیع داشتند نیز از این مدل حمایت کردند زیرا این یک فرمول برد برد است.

وی در خصوص بالا رفتن سطح بهداشت و ایمنی در کشور با فراگیر شدن این مدل تولید گفت: تولید کننده ای که زیر پله یا فردی که در سوله های اطراف تهران با حداقل شرایط ایمنی و بهداشتی فعالیت می کند وقتی که می تواند با هزینه کمتر، کالای استاندارد و قانونی تولید کند به طور حتم به این سمت می آید و در نتیجه بیماری های پوستی و بازار زیر زمینی جمع خواهد شد.

در سال گذشته ۲ میلیارد و ۱۰۰ میلیون دلار لوازم آرایشی و بهداشتی قاچاقی وارد شد

احمدزاده در خصوص قاچاق لوازم آرایشی و بهداشتی گفت : بخش دیگر از این بازار غیر قانونی متعلق به کالاهای قاچاق است که بنابر آمار اعلام شده از سوی ستاد مبارزه با قاچاق کالا در صنایع آرایشی  و بهداشتی میزان قاچاق در سال گذشته ۲ میلیارد و ۱۰۰ میلیون دلار بوده است که اگر واردات آزاد شود و یا مصوبه شورای گفتگو که امضای وزرای اقتصاد و صمت را دارد اجرایی شود این درآمد سهم دولت خواهد شد و مردم می توانند کالای اصل و با کیفیت مصرف کنند.

وی ادامه داد: بیش از ۶ ماه است که مصوبه واردات بالک صادر شده ولی ابلاغ نمی شود بالک مواد تولید شده است که به صورت حجمی وارد می شود و در اینجا بسته بندی و به بازارعرضه می شود. واردکننده ها بیش از ۳۰ سال با برندهای مطرح جهانی کار کردند و همان شرکت ها حالا توانستند شرکت مادر را راضی کنند که بالک به ایران بدهد که این در مرحله اول است و پس از آن وقتی شرکت مادر میزان فروش و توانایی نماینده خود را ببیند فرمول ها را نیز به صورت مرحله ای در اختیار نماینده خود قرار خواهد داد.

در ادامه این نشست مرتضی دانایی عضو هیئت رئیسه انجمن کازموپرایوت در خصوص عدم اجرای مصوبه واردات مواد اولیه بالک گفت: انحصار، لقمه شیرینی است همانطور که امروز صنعت خودرو و لوازم خانگی ما اسیر انحصار شده و تولید کننده داخلی هر کاری که می خواهد با مصرف کننده می کند.

وی افزود: در سال جاری گردش مالی صنعت آرایشی و بهداشتی از ۶ میلیارد دلار گذشت و حالا برخی تولیدکنندگان که از ۴ سال پیش این بازار برای آنها انحصاری شده بود مخالف ورود بالک به کشور هستند، در صورتیکه پیشرفت یک صنعت با رقابت محقق می شود.

آمار صادرات لوازم آرایشی و بهداشتی و شوینده ها را یک شبه ۱۰۰ برابر اعلام کردند

وی در خصوص میزان صادرات این صنعت گفت: مدل انحصاری و ممنوعیت واردات جلوی هرگونه تحول و نوآوری را در این صنعت گرفته است. امروز صادرات ما فقط به چند کشور همسایه خلاصه شده و آمار آن با احتساب شوینده ها ۸ میلیون دلار است که البته در روز ملی صادرات رقم آن یک شبه ۸۰۰ میلیون دلار شد. این درحالی است که برای مثال در ترکیه واردات آزاد است اما دولت از تولید کننده داخلی حمایت می کند و در نتیجه برندهای ترک امروز سهم خوبی از بازار جهانی دارند.

دانایی با اشاره به مصرف بالای محصولات بهداشتی و مراقبتی در کشور گفت: میزان مصرف محصولات آرایشی و بهداشتی در کشور ما ۵ برابر کشورهای همسایه و حوزه خاورمیانه است که این اتفاق خوبی است زیرا نشان می دهد که مردم به سلامت پوست خود اهمیت می دهند و باعث شده تا مصرف داروهای پوستی در کشور به شدت کاهش پیدا کند.

 ۵۰ درصد مصرف عطر کشور را در داخل تولید می کنیم

وی افزود: ما نگران تحریم ها نیستیم در واقع تحریم ها نتوانستند به ما ضربه وارد کنند اما تحریم های داخلی باعث ضربه زدن به ما شده است به طوری که برای مثال برای ثبت یک نام یا برند چند ماه باید در سازمان غذا و دارو و وزارت صمت معطل بمانیم ، ما نه پول می خواهیم و نه تسهیلات فقط دولت سنگ اندازی نکند و با بوروکراسی های اداری نفس ما را نگیرد. امروز ما توانسته ایم ۵۰ درصد مصرف عطر کشور را در داخل تولید کنیم اگر سنگ اندازی ها و بوروکراسی های اداری نباشد می توانیم خیلی بیشتر از اینها فعالیت کنیم.

در پایان این نشست رومینا مرتضوی عضو هیئت رئیسه و مسئول آموزش انجمن گفت: با توجه به استعداد و استقبال خوبی که از این صنعت شده است ما کلاس های آموزشی در حوزه های مختلف برگزار کردیم و به زودی نیز کلاس عطر سازی را نیز برگزار خواهیم کرد.

وی تصریح کرد: با برگزاری این کلاس ها که از اساتید خارجی و ایرانی دعوت خواهد شد، سطح علمی فعالان این حوزه افزایش خواهد یافت و در نتیجه کیفیت کالاها بالا خواهد رفت. این آموزش ها زیر ساخت های حضور در بازارهای جهانی است. امروز بازار مصرف متعلق به نسل زد است و فعالان این حوزه باید با سلیقه این نسل از طریق کلاس های آموزشی آشنا شوند.   

منبع خبر: رکنـا