هشدار نارنجی و زرد هواشناسی/ بارش برف و باران در این استان‌ها
هشدار نارنجی و زرد هواشناسی/ بارش برف و باران در این استان‌ها

سازمان هواشناسی کشور با تاکید بر نفوذ و فعالیت سامانه بارشی همراه با بارش باران، در نواحی سردسیر و مرتفع بارش برف، وزش باد شدید موقت، در نواحی کوهستانی کولاک برف، کاهش نسبی دما و در مناطق گرمسیر رعد و برق هشدار زردرنگ صادر کرد. بر اساس این هشدار، استان‌های زیر طبق زمان اعلامی دچار […]

- هشدار نارنجی و زرد هواشناسی/ بارش برف و باران در این استان‌ها

سازمان هواشناسی کشور با تاکید بر نفوذ و فعالیت سامانه بارشی همراه با بارش باران، در نواحی سردسیر و مرتفع بارش برف، وزش باد شدید موقت، در نواحی کوهستانی کولاک برف، کاهش نسبی دما و در مناطق گرمسیر رعد و برق هشدار زردرنگ صادر کرد.

بر اساس این هشدار، استان‌های زیر طبق زمان اعلامی دچار مخاطره جوی خواهند شد:

سه‌شنبه ۱۴۰۲/۱۰/۱۹: نوار غربی استان‌های آذربایجان غربی و کردستان.

چهارشنبه ۱۴۰۲/۱۰/۲۰: گیلان، مازندران، اردبیل، آذربایجان شرقی، آذربایجان غربی، کردستان، زنجان، کرمانشاه، قزوین و مناطق شمالی استان‌های البرز، تهران، همدان، ایلام و لرستان.

پنج‌شنبه ۱۴۰۲/۱۰/۲۱: اردبیل، گیلان، مازندران، گلستان، آذربایجان شرقی، آذربایجان غربی، کردستان، زنجان، قزوین، البرز، تهران، قم، مرکزی، همدان، شمال و غرب اصفهان، لرستان، کرمانشاه، ایلام، نیمه شمالی خوزستان، غرب و شمال چهارمحال و بختیاری و خراسان شمالی.

جمعه ۱۴۰۲/۱۰/۲۲: آذربایجان شرقی، آذربایجان غربی، جنوب اردبیل، کردستان، زنجان، کرمانشاه، مرکزی، همدان، لرستان، شمال بوشهر، خوزستان، چهارمحال و بختیاری، کهگیلویه و بویراحمد، شمال غرب فارس، قزوین، قم، البرز و تهران.

شنبه ۱۴۰۲/۱۰/۲۳: گیلان، غرب مازندران، آذربایجان شرقی، آذربایجان غربی، اردبیل، کردستان، کرمانشاه، ایلام و شمال لرستان.

بر اثر این مخاطره جوی احتمال اختلال در ناوگان حمل و نقل جاده‌ای، ریلی و هوایی، احتمال مسدود شدن راه‌های ارتباطی روستایی در نواحی کوهستانی و مناطقی با اقلیم سرد، احتمال بهمن، احتمال آب‌گرفتگی معابر، کاهش نسبی دما و احتمال افت فشار گاز و قطعی برق پیش‌بینی شده است.

سازمان فوق موارد زیر را توصیه کرد:

آمادگی راهداری جهت برف‌روبی در گردنه‌ها و مناطق سردسیر، پرهیز از سفرهای غیر ضروری، احتیاط در عبور از حاشیه رودخانه‌ها، عدم قرارگیری در بستر مسیل‌ها و رودخانه‌های فصلی، اجتناب از فعالیت‌های کوه‌نوردی، محدودیت در فعالیت‌های عمرانی، آمادگی دستگاه‌های اجرایی و امدادی و پاک‌سازی دهانه پل‌ها، لایروبی کانال‌ها و آب‌روها و صرفه‌جویی در مصرف حامل‌های انرژی.

هجوم امواج به ۳ استان ساحلی

سازمان هواشناسی همچنین درخصوص موج افزایش بیشینه سرعت وزش باد موقتی تا ۲۸ نات و افزایش بیشینه ارتفاع موج در مناطق ساحلی تا ۲ متر و در فراساحل بیش از ۲ متر هشدار نارنجی صادر کرد.

بر اساس این هشدار، از اوایل وقت چهارشنبه ۱۴۰۲/۱۰/۲۰ تا پنجشنبه ۱۴۰۲/۱۰/۲۱ مناطق ساحل و فراساحل استان‌های گلستان و به‌ویژه گیلان و مازندران در دریای خزر دچار مخاطره جوی خواهند شد.

بر اثر این مخاطره جوی غرق شدن شناگران و آسیب به قفس ها و تورهای صیادی، خسارت به شناورهای تفریحی و سبک، اختلال در ترددهای دریایی و احتمال خسارت به تاسیسات دریایی پیش‌بینی شده است.

سازمان مذکور موارد زیر را توصیه کرد:

منع فعالیت‌های شیلاتی، ممانعت از تردد شناورهای سبک و تفریحی، ممانعت از ورود و خروج کشتی‌ها به بنادر، منع تردد کشتی‌های تجاری و منع فعالیت‌های پشتیبانی صنایع فراساحل و آماده‌باش برای مواجهه با خسارت احتمالی توسط کلیه فعالان دریایی.

منبع: اطلاعات انلاین