به گزارش زیرنویس به نقل از الجزیره، دیوان بین المللی دادگستری در شهر لاهه هلند بعدازظهر امروز پنج شنبه نخستین جلسه رسیدگی به شکایت آفریقای جنوبی علیه رژیم صهیونیستی را به اتهام نسل کشی فلسطینیان در نوار غزه آغاز کرد. درخواست آفریقای جنوبی برای اتخاذ تدابیر موقت علیه «اسرائیل» تا زمان تصمیم‌گیری نهایی تیم حقوقی […]

به گزارش زیرنویس به نقل از الجزیره، دیوان بین المللی دادگستری در شهر لاهه هلند بعدازظهر امروز پنج شنبه نخستین جلسه رسیدگی به شکایت آفریقای جنوبی علیه رژیم صهیونیستی را به اتهام نسل کشی فلسطینیان در نوار غزه آغاز کرد.

درخواست آفریقای جنوبی برای اتخاذ تدابیر موقت علیه «اسرائیل» تا زمان تصمیم‌گیری نهایی

تیم حقوقی آفریقای جنوبی در نخستین جلسه دیوان بین المللی کیفری در لاهه هلند اعلام کرد که اکنون بحث اقدامات موقتی مطرح است که دادگاه می‌تواند قبل از تصمیم‌گیری نهایی در مورد پرونده جنایات رژیم صهیونیستی در نوار غزه علیه این رژیم اعمال کند.

تیم حقوقی آفریقای جنوبی ضمن طرح این درخواست افزود: اسرائیل همچنان مسئولیت خود را در قبال بحران انسانی که در نوار غزه ایجاد کرده است انکار می‌کند. آنچه فلسطینیان در غزه با آن روبرو هستند مستلزم اتخاذ تدابیر محکمه برای حمایت از آنهاست.

این تیم در ادامه با بیان اینکه «ما حق داریم از رعایت مفاد کنوانسیون نسل کشی اطمینان حاصل کنیم»، تأکید کرد: ناکامی جامعه بین المللی در مقابله با بحران انسانی در غزه، بازتاب جهانی خواهد داشت. اکنون بحث اقدامات موقتی است که دادگاه می‌تواند قبل از تصمیم گیری در مورد پرونده اعمال کند.

در بخش دیگری از دیدگاه‌های تیم حقوقی آفریقای جنوبی آمده است: اسرائیل با هدف نابودی نوار غزه به مدت ۳ ماه نوار محاصره شده را بمباران کرد این در حالی است که اکثریت قریب به اتفاق قربانیان غزه بی گناه هستند. کشتار مردم غزه باید متوقف شود. کمبود دارو، آب و برق در نوار غزه هزاران نفر را تهدید می‌کند. بیش از ۱۰ کودک در نوار غزه هر روز حداقل یکی از اعضای بدن خود را از دست می‌دهند. روزانه ۴۸ زن و ۱۱۷ کودک در نوار غزه کشته می‌شوند. کودکان غزه از آب، غذا و آموزش محروم هستند. تأسیسات غیرنظامی در نوار غزه تحت بمباران مداوم است. بیشتر ساختمان‌ها و تأسیسات غزه از روی زمین محو شدند. مردم فلسطین در غزه در محاصره و از امکانات اولیه زندگی محروم هستند.

در ادامه این اظهارات تأکید شد: این وظیفه کشورهای عضو کنوانسیون منع نسل کشی است که از وقوع آن در نوار غزه جلوگیری و عاملان آن را مجازات کنند. توجیهات اسرائیل برای اقدامات خود در نوار غزه، تل آویو را از اتهام قصد ارتکاب جنایت نسل کشی مبرا نمی‌کند. ۱۳ کشور عضو شورای امنیت حمایت خود را از این پرونده اعلام و بر لزوم اتخاذ تدابیر موقت توسط دادگاه تاکید کردند. فلسطینیان در نوار غزه این حق را دارند که مورد نسل کشی قرار نگیرند این در حالی است که قصد نسل کشی در اظهارات مقامات و نظامیان اسرائیلی از جمله شخص نخست وزیر مشخص است.

تیم حقوقی آفریقای جنوبی افزود: وضعیت غزه بی سابقه است و حقوق فلسطینی‌ها باید حفظ شود. مردم فلسطین در معرض تهدید نسل کشی هستند. حقوق اولیه فلسطینیان در غزه نقض می‌شود. جامعه جهانی سال هاست که فلسطینی‌ها را ناکام گذاشته است و به همین دلیل به این دادگاه متوسل شدیم. صدها معلم و استاد دانشگاه در نوار غزه کشته شدند. خانواده‌هایی در نوار غزه به صورت کامل از بین رفتند و اعضای آنها به مکان‌های نامعلومی منتقل شدند. نوار غزه ۱۶ سال است که از محاصره مداوم رنج می‌برد. حدود دو میلیون آواره در نوار غزه وجود دارد. قطعنامه شورای امنیت سازمان ملل متحد برای تسهیل دسترسی کمک به غزه اجرایی نشده است. کشتار غزه و مردم آن باید فوراً متوقف شود.

- خشونت‌بارترین حملات تاریخ علیه غزه/ افتخار اسرائیل به جنایت |

آغاز نخستین جلسه محاکمه رژیم صهیونیستی در دادگاه لاهه

دیوان دادگستری بین المللی اعلام کرد که شکایت آفریقای جنوبی از رژیم صهیونیستی بر ضرورت توقف فوری جنگ و عملیات‌های نظامی این رژیم در نوار غزه تأکید دارد.

بر اساس این گزارش، رژیم صهیونیستی پذیرفته است که در این جلسه شرکت کند تا طبق ادعای خود، به تمام اتهاماتی که علیه این رژیم مطرح می‌شود، پاسخ دهد.

رسانه‌های رژیم صهیونیستی اذعان کردند که این ترس جدی در نهادهای امنیتی رژیم اشغالگر اسرائیل و دادستانی عمومی این رژیم وجود دارد که دیوان بین المللی دادگستری تل آویو را به نسل‌کشی متهم کند.

جلسات دادگاه لاهه به درخواست آفریقای جنوبی برای اعمال تدابیر اضطراری و وادار کردن رژیم صهیونیستی به توقف عملیات نظامی در غزه می‌پردازد و روند بررسی این پرونده ممکن است سال‌ها طول بکشد.

در این دادخواست ۸۴ صفحه‌ای، آفریقای جنوبی تأکید می‌کند که اسرائیل در ارائه غذا، آب، دارو، سوخت، سرپناه و سایر کمک‌های بشردوستانه به ساکنان این نوار کوتاهی کرده است.

آفریقای جنوبی همچنین در دادخواست خود به بمباران‌های جاری در نوار غزه اشاره کرده است که بر اساس داده‌های مقامات بهداشتی غزه، تا کنون صدها هزار خانه را ویران و حدود ۱.۹ میلیون فلسطینی را مجبور به فرار کرده و منجر به کشته شدن بیش از ۲۳۰۰۰ نفر شده است.

هیئتی متشکل از ۱۷ قاضی، از جمله دو قاضی از اسرائیل و آفریقای جنوبی، به سه ساعت استدلال برای هر طرف گوش خواهند داد. انتظار می‌رود در اواخر این ماه حکمی در مورد اقدامات موقت صادر شود. احکام دادگاه بین المللی دادگستری لازم الاجرا است، اما این دادگاه قدرت اجرای آن را ندارد.

تظاهرات گسترده ضدصهیونیستی مقابل دادگاه لاهه

همزمان با برگزاری جلسه دیوان دادگستری بین‌المللی برای بررسی جنایت نسل‌کشی و کشتارهای رژیم صهیونیستی علیه ساکنان نوار غزه، تظاهرات گسترده در لاهه هلند در محکومیت این جنایات برگزار شد.

خشونت‌بارترین حملات تاریخ در نوار غزه / ‏‬افتخار رژیم صهیونیستی به جنایت

نماینده آفریقای جنوبی در جلسه دیوان دادگستری بین‌المللی در لاهه هلند برای بررسی شکایت این کشور علیه رژیم صهیونیستی به اتهام ارتکاب جنایت جنگی در نوار غزه سخنرانی کرد.

نماینده آفریقای جنوبی در این جلسه گفت: از سال ۱۹۴۸ شاهد ادامه نکبت ملت فلسطین، جنایات اشغالگران علیه آنان و مصونیت رژیم اشغالگر از هرگونه مجازات هستیم.

وی افزود: اسرائیل ملت فلسطین را در معرض آپارتاید و تبعیض نژادی قرار داده و علیه آنها مرتکب نسل‌کشی شده است. اسرائیل قوانین نژادپرسانه‌ای وضع کرده است که بین فلسطین‌ها و اسرائیلی‌ها تمایز قائل است. تمام اقدامات اسرائیل در نوار غزه مصداق جنایت نسل‌کشی است.

نماینده آفریقای جنوبی افزود: اسرائیل، غزه را از زمین و آسمان به محاصره خود درآورده و حمله گسترده‌ای را علیه غزه آغاز و توافقنامه منع کشتار جمعی را نقض کرده است. در ۹۶ روز گذشته اسرائیل خشونت‌بارترین حملات تاریخ را علیه نوار غزه انجام داده است. در نخستین هفته‌های پس از هفتم اکتبر اسرائیل از حدود ۷ هزار بمب و راکت و موشک علیه ساکنان نوار غزه استفاده کرد. اقدامات اسرائیل زندگی را در نوار غزه غیرممکن کرده است.

وی تصریح کرد: ما شاهد تشدید گفتمان نفرت پراکنی و نژادپرستی در اسرائیل هستیم. شمار کشته‌های غیرنظامیان در نوار غزه بزرگترین آمار در سطح جهان در یک بازه زمانی مشخص محسوب می‌شود. مصیبت و مشکلات فلسطین‌ها واقعیت دارد و نمی‌توان آن را انکار کرد. فلسطینی‌هایی که از ترک منازل خود در نوار غزه خودداری می‌کنند، در معرض کشتار قرار گفته و به قتل تهدید می‌شوند.

نماینده آفریقای جنوبی ادامه داد: درخواست اسرائیل برای تخلیه بیمارستان‌های نوار غزه نماد بارز نسل کشتی و کشتار جمعی است. هیچ نشانه‌ای مبنی بر مسؤولیت پذیری اسرائیل در قبال بازسازی غزه وجود ندارد بلکه اسرائیل به تخریب غزه افتخار می‌کند. این در حالی است که ۹۷ درصد ساکنان نوار غزه قحطی زده هستند. اسرائیل همچنان از رسیدن کمک‌های غذایی و پزشکی به نوار غزه جلوگیری یم کند. ساکنان غزه از دسترسی به آب آشامیدنی پاک و پناهگاه محروم هستند. سو تغذیه و بیماری‌ها در صورتی که معالجه نشود، به اپیدمی‌های کشنده تبدیل خواهد شد.

وی تأکید کرد: خشونت در حق زنان و دختران جوانان و کودکان نارس در نوار غزه مصادیق بارز نسل کشی و کشتار جمعی است. روند غیر معمول در همه این جنایت‌ها این است که مقامات اسرائیلی به قصد خود برای ارتکاب جنایت نسل کشی علیه فلسطینی‌ها اذعان و افتخار می‌کنند.

«رونالد لومولا» وزیر دادگستری آفریقای جنوبی هم گفت: خشونت و ویرانی‌ها از هفتم اکتبر آغاز نشده است بلکه ملت فلسطین از سال ۱۹۴۸ تا کنون در رنج هستند. ما در این جلسات شواهد و ادله‌ای ارائه خواهیم کرد که ثابت می‌کند اسرائیل مرتکب نسل کشی و مصیبت فراگیر در نوار غزه شده است.

منبع: مـهر