به گزارش خبرنگار مهر، محمد رحمانی عصر جمعه در بازدید از روند اجرایی و زیرساخت‌های تونل کبیرکوه در شهرستان آبدانان اظهار کرد: در حال حاضر پروژه تونل کبیر کوه و راه‌های طرفین ۹۰ درصد پیشرفت فیزیکی دارد که پیش بینی می‌شود در دهه فجر امسال افتتاح شود. وی بیان کرد: در حال حاضر پروژه تونل […]

به گزارش خبرنگار مهر، محمد رحمانی عصر جمعه در بازدید از روند اجرایی و زیرساخت‌های تونل کبیرکوه در شهرستان آبدانان اظهار کرد: در حال حاضر پروژه تونل کبیر کوه و راه‌های طرفین ۹۰ درصد پیشرفت فیزیکی دارد که پیش بینی می‌شود در دهه فجر امسال افتتاح شود.

وی بیان کرد: در حال حاضر پروژه تونل کبیر کوه و راه‌های طرفین ۹۰ درصد پیشرفت فیزیکی دارد و تا دهه مبارک فجر امسال زیر بار ترافیک خواهد رفت.

وی اظهار کرد: تونل کبیرکوه به عنوان یکی از بزرگترین پروژه راهسازی در کشور و بزرگترین تونل غرب کشور سال ۱۳۸۹ کلنگ زنی و سال ۱۳۹۲ عملیلات اجرایی آغاز شد، شهریورماه ۱۳۹۸ عملیات حفاری تونل اصلی به طول چهار هزار و ۷۵۰ متر به اتمام رسید.

فرماندار آبدانان بیان کرد: شهرستان آبدانان که به منطقه بن بست استان مشهور است با بازگشایی تونل از این بن بست جغرافیایی خارج و محل مناسب و مستعد برای سرمایه گذاری خواهد شد.

رحمانی با اشاره به وجود منابع خدادادی در شهرستان و بکر و دست نخورده بودن به سبب نداشتن راه دسترسی مناسب بیان داشت: بازگشایی تونل کبیرکوه روزنه و دریچه‌ای برای سرمایه گذاران جهت بهره برداری از این منابع است.

فرماندار آبدانان خاطرنشان کرد: تونل کبیرکوه بین شهرستان دره شهر و آبدانان قرار دارد و با بهره برداری از آن بیش از ۲۰۰ پیچ پر خطر و گردنه صعب العبور کبیرکوه حذف شده و در آینده تاثیر مهمی در توسعه منطقه به جهت اتصال استان‌های مرکزی به مرزهای بین المللی کشور عراق فراهم خواهد شد.

منبع: مـهر

27 اردیبهشت 1403

یافته های جدید و مرموز فیزیکدان‌ها!

  این موضوع نویدبخش یک پیشرفت بسیار مهم در فیزیک است. کار اصلی گلوبال‌ها نگه داشتن کوارک‌ها در محل‌شان و پایدار نگه داشتن اتم‌ها است. کوارک‌ها بلوک‌های سازنده پروتون‌ها و نوترون‌ها هستند. این کارکرد باعث می‌شود که گلوبال‌ها را بخشی از نیروی هسته‌ای «قوی» محسوب کنیم که یکی از چهار نیروی اساسی همراه با گرانش، […]

26 اردیبهشت 1403

چرا چربی بازو مهم است؟

به گزارش سلام نو آنطور که ایسنا نوشته است دانشمندان یونانی در مطالعه‌ای جدید، ارتباطی بین چربی بازو و کیفیت استخوان ستون فقرات کشف کرده‌اند. این یافته‌ها می‌تواند به روشی جدید برای پیش‌بینی و پیشگیری از شکستگی‌های ستون فقرات در افراد مسن منجر شود. پوکی استخوان، بیماری شایعی که باعث ضعیف شدن و شکننده شدن […]

26 اردیبهشت 1403

جنجالی که یک «موش مُرده» در ژاپن به پا کرد!

 یک شرکت تولید نان ژاپنی به خاطر پیدا شدن بقایای موش مرده در محصولات توزیع شده خود، بسته های نان را از بازار جمع کرد و عذرخواهی کرد.      به نقل از اسوشیتیدپرس، شرکت پاسکو پس پیدا شدن بقایای موش مرده در دو بسته نان حدود ۱۰۴ هزار بسته نان سفید را از قفسه […]