حجت‌الاسلام حمید نیکزاد روز جمعه در آیین آغاز هم‌اندیشی سالانه ستاد همکاری‌های حوزه و آموزش و پرورش در سالن اجتماعات مرکز رفاهی فرهنگیان قم اظهار داشت: سیستم آموزش حوزه در بحث‌های آموزشی و تربیتی نقطه‌های مهم و ارزشمندی دارد. وی در ادامه با تاکید بر نیاز مبرم، آموزش و پرورش و حوزه علمیه به همکاری‌های […]

- ۱۷ هزار طلبه شاغل و مبلغ در مدرسه/ «دانش‌آموز باید به مسجد وصل شود و در ساعت‌هایی که در مدرسه نیست در مسجد حضور پیدا کند»

حجت‌الاسلام حمید نیکزاد روز جمعه در آیین آغاز هم‌اندیشی سالانه ستاد همکاری‌های حوزه و آموزش و پرورش در سالن اجتماعات مرکز رفاهی فرهنگیان قم اظهار داشت: سیستم آموزش حوزه در بحث‌های آموزشی و تربیتی نقطه‌های مهم و ارزشمندی دارد.

وی در ادامه با تاکید بر نیاز مبرم، آموزش و پرورش و حوزه علمیه به همکاری‌های دوجانبه گفت: بر اساس سند تحول بنیادین آموزشی و ساحت‌های ۶ گانه مشخص شده در آن، حوزه با توجه به عقبه فاخر و وجود علمایی که جز مفاخر کشور هستند، این امکان را دارد که در یکایک این ساحت‌ها و مهم‌تر از همه، ساحت اعتقادی، عبادی و اخلاقی نقش‌آفرین باشد و امور را جهت‌دهی ‌نماید.

نیکزاد خاطرنشان کرد: حوزه علمیه برای ظهور و بروز بیشتر در جامعه و اجتماع و رشد بیشتر مسائل تعلیم و تربیت، نیازمند حضور در مدارس و همکاری با آموزش و پرورش است.

وی با ذکر این نکته که حضور حوزه علمیه در فعالیت‌های آموزشی و تربیتی، موضوع جدیدی نیست و از ابتدا بوده است یادآور شد: در برهه‌هایی بین حوزه و آموزش و پرورش فاصله‌هایی ایجاد شده، اما نقش موثر حوزه‌ها در آموزش یک مساله دیروزی و امروزی نیست.

وی در بخش دیگری از سخنان خود با یادآوری پیشینه همکاری‌های حوزه و آموزش‌ و پرورش افزود: در سالیان پیش، همکاری‌ها در قالب تفاهم‌نامه‌ها بود، ولی در دوره آیت‌الله اعرافی مدیر حوزه‌های علمیه، یک سبک جدیدی به وجود آمده و کارها به صورت عملیاتی پیش می‌رود.

نیکزاد با اشاره به تدوین و اجرای برنامه‌های نخست این همکاری‌ها در فاصله سال‌های ۱۳۹۸ تا ۱۴۰۲ گفت: به‌رغم فراز و نشیب‌ها، این همکاری‌ها در برخی برنامه‌ها، خیلی خوب اجرا شده، که ایجاد مدارس امین یکی از این برنامه‌ها می‌باشد.

وی همچنین با بیان این مطلب که برخی برنامه‌ها در چارچوب ستاد همکاری‌های حوزه و آموزش وپرورش اولویت بیشتری دارد گفت: پیوند مسجد، مدرسه و خانواده یکی از این برنامه‌هاست؛ که در قالب طرح سبیل، سالیان سال است که به استان‌ها ابلاغ شده است.

وی ادامه داد: با وجود کارهای خوب صورت گرفته، به اذعان معاونت پرورشی، این کارها، حداقلی بوده، و فقط به برگزاری نماز جماعت در مساجد اکتفا شده، در حالیکه در این طرح صرفا به دنبال پیوند مسجد و مدرسه نیستیم.

وی تاکید کرد: دانش‌آموز باید به مسجد وصل شود و در ساعت‌هایی که در مدرسه نیست در مسجد حضور پیدا کند.

وی بیان داشت: دستگاه‌ها و نهادهای موثر در مسجد باید برای جذب دانش‌آموزان فعال شوند.

نیکزاد همچنین حضور طلبه‌ها در آموزش و پرورش طی چند سال اخیر را مورد اشاره قرار داد و گفت: این حضور امروز لازم است که اتفاق بیفتد چرا که این ورود هم به سود حوزه و هم به سود آموزش و پرورش است.

وی اضافه کرد: خروجی این حضور باید با حفظ هویت طلبگی، انقلابی و دینی طلبه‌ها، ظهور و بروز داشته باشد، و اتصال معرفتی و علمی و عاطفی به حوزه‌های علمیه نیز قطع نشود.

وی با تاکید بر اهمیت اجرای طرح بازدید دانش‌آموزان از مجموعه‌های حوزوی گفت: شناخت مفاخر و دیدار با عالمان دینی از جمله هدف‌های این طرح است.

نیکزاد تصریح کرد: در یکی از استان‌ها که این طرح اجرا شده، رشد ورود دانش‌آموزان به حوزه‌های علمیه، بعد از اجرای طرح، ۳۰۰ درصد افرایش یافته است.

وی خاطرنشان کرد: با توجه به تاثیرگذار بودن طرح مذکور، باید هم دانش‌آموزان و هم مربیان و اولیا از حوزه بازدید و با سیستم و مفاخر و علمای حوزه آشنایی پیدا کنند.

۲۳۳۲۳۳

منبع: خبـرآنلاین