کتیبه‌های فارسی عاشورایی در پاکستان
کتیبه‌های فارسی عاشورایی در پاکستان

عضو هیأت علمی پژوهشگاه میراث فرهنگی‌ و گردشگری از شناسایی و بررسی کتیبه‌های فارسی عاشورایی در آرامگاه گردیزی در پاکستان خبر داد.

مرتضی رضوانفر درباره شناسایی این کتیبه‌ها  گفت: زمستان سال ۱۳۹۸ سفری به پاکستان داشتم و کتیبه‌های فارسی عاشورایی در پنج شهر مولتان، لاهور، اسلام‌آباد، راولپندی و پیشاور را با استفاده از منابعی چون دو جلد کتاب دکتر حاج سیدجوادی (رایزن اسبق فرهنگی ایران در پاکستان)، افراد محلی و استادان گروه‌های باستان‌شناسی، تاریخ و زبان فارسی شناسایی و مستند کردم که از جمله آن‌ها کتیبه‌های عاشورایی در آرامگاه گردیزی بود.

عضو هیأت علمی پژوهشگاه میراث فرهنگی‌ و گردشگری اضافه کرد: زبان فارسی از سه شهر مولتان، لاهور و پیشاور وارد شبه قاره هند و بعد آسیای میانه و آسیای دور شده است. در واقع این سه مرکز محل ورود و صدور زبان فارسی و فرهنگ و عرفان ایران بودند و باید گفت عرفا مهمترین نقش را در این مسیر داشتند که از جمله آن‌ها یوسف گردیزی است.

او ادامه داد: یوسف گردیزی که از سادات حسینی بوده، بیش از هزار سال پیش از گردیزِ افغانستان به مولتان می‌رود و به دلیل اینکه نقش موثری در اسلام پذیرفتن افراد زیادی داشته، از ارزش و اعتبار زیادی در این منطقه و کل شبه قاره بهره‌مند بوده است.

کتیبه‌های فارسی عاشورایی در پاکستان

به گزارش زیرنویس، عضو هیأت علمی پژوهشگاه میراث فرهنگی‌ و گردشگری درباره کتیبه‌های عاشورایی در آرامگاه گردیزی همچنین گفت: در آرامگاه و مسجد شاه یوسف گردیزی (۵۴۷-۴۶۲ قمری) چندین کتیبۀ فارسی و اردو در رثای امام حسین (ع) قرار دارد و حتی ماده تاریخ ساخت آرامگاه نیز مبتنی بر نام امام حسین (خانه ماتم حسین) است.

کتیبه‌های فارسی عاشورایی در پاکستان

رضوانفر افزود: این آرامگاه، نمایشگاه بسیار زیبایی از کاشی‌کاری سبک مولتانی است. دیوارها، سقف، قبور، زمین و حتی درها و پنجره‌ها با کاشی فیروزه‌ای تزیین شده است.

کتیبه‌های فارسی عاشورایی در پاکستان

متن نوشته شده روی کتیبه‌های فارسی عاشورایی

به گفته این پژوهشگر، روی یکی از کتیبه‌های فارسی نوشته شده است:

«سر در سر راه حق نثاری کردی/ تنها با لکوک (صدها هزار) کارزاری کردی

از هیچ پیامبری نیاید این کار/ والله که ای حسین کاری کردی»

همچنین در کتیبه دیگری آمده است:

«شاه هست حسین، پادشاه هست حسین/ دین هست حسین، دین پناه هست حسین

سر داد و نداد دست در دست یزید/ حقا که بنای لااله هست حسین»

منبع:ایسنا