این نقش را می‌توان مانند یک پل مجازی دانست که به طور ایمن اطلاعات پرداخت را پردازش می‌کند و تضمین می‌کند که داده‌های دریافتی به صورت ایمن منتقل می‌شوند. بنابراین می‌توان گفت نقش درگاه پرداخت اینترنتی فراتر از تراکنش‌های ساده است و می‌تواند شامل چند وظیفه مختلف باشد. اگر به حوزه تجارت الکترونیک علاقه دارید […]

- نقش درگاه پرداخت در تجارت الکترونیک

این نقش را می‌توان مانند یک پل مجازی دانست که به طور ایمن اطلاعات پرداخت را پردازش می‌کند و تضمین می‌کند که داده‌های دریافتی به صورت ایمن منتقل می‌شوند. بنابراین می‌توان گفت نقش درگاه پرداخت اینترنتی فراتر از تراکنش‌های ساده است و می‌تواند شامل چند وظیفه مختلف باشد. اگر به حوزه تجارت الکترونیک علاقه دارید و می‌خواهید با این نقش‌ها یا وظایف آشنا شوید این مطلب را تا انتها دنبال کنید.

وظایف کلیدی درگاه‌های پرداخت در تجارت الکترونیک

نقش‌ها و وظایف درگاه‌های پرداخت را می‌توان شامل نقش‌هایی چون ایجاد دسترسی برای انجام تراکنش‌ها، تضمین امنیت داده‌ها، تکمیل فرایند پرداخت، گزینه‌های پرداخت متنوع، احراز هویت کاربر، تهیه گزارش و پیروی از مقررات و قوانین دانست.

ایجاد دسترسی برای انجام تراکنش‌ها

هنگامی که مشتری خریدی را در یک وب سایت یا فروشگاه آنلاین انجام می‌دهد، درگاه پرداخت موظف است صحت تراکنش را تأیید کند. درگاه پرداخت بررسی می‌کند که آیا روش پرداخت مشتری معتبر است و موجودی کارت او کافی برای خرید است یا خیر. اجازه دهید این نقش را با یک مثال ساده توضیح دهیم. تصور کنید در حال خرید آنلاین مثلا خرید یک تیشرت از یک وب سایت یا فروشگاه آنلاین هستید.

وقتی برای پرداخت هزینه تیشرت اقدام می‌کنید، درگاه پرداخت مانند نگهبان، تراکنش اطلاعات کارت شما را تجزیه و تحلیل می‌کند. بنابراین، وقتی دکمه خرید را فشار می‌دهید، درگاه پرداخت وارد عمل می‌شود. وظیفه درگاه پرداخت این است که مطمئن شود پولی که می‌خواهید برای پرداخت هزینه کفش‌ها استفاده کنید واقعی است و در واقع پول کافی در حساب بانکی یا کارت اعتباری شما وجود دارد. اگر موجودی کافی باشد، درگاه پرداخت مجوز معامله را صادر می‌کند؛ اما اگر موجودی کارت شما کم باشد در این صورت درگاه پرداخت تراکنش را متوقف می‌کند تا از بروز هر گونه مشکلی جلوگیری کند.

تضمین امنیت داده‌ها

امنیت یکی از دغدغه‌های اصلی در معاملات آنلاین است. درگاه‌های پرداخت از پروتکل‌های رمزگذاری برای محافظت از اطلاعات حساس مانند جزئیات کارت اعتباری استفاده می‌کنند. بیایید این ویژگی را نیز با همان مثال خرید تیشرت دنبال کنیم. وقتی شما در حال خرید آنلاین از یک فروشگاه یا سایت هستید، باید اطلاعات مهمی مانند شماره کارت اعتباری و نام خود را ارائه دهید.اطلاعاتی که قاعدتا تمایل دارید محرمانه بماند و کسی از آنها خبر نداشته باشد. این وظیفه یعنی حفظ اطلاعات شما بر عهده درگاه پرداخت است. درگاه پرداخت در اینجا نیز مانند نگهبانی است که به حفظ امنیت این کد مخفی هنگام تایپ آن در وب سایت کمک می‌کند.

این کار از طریق کدهای ویژه‌ای به نام پروتکل‌های رمزگذاری شده انجام می‌شود تا اطلاعات شما را به یک زبان مخفی تبدیل کند. اطلاعاتی که فقط رایانه فروشنده می‌تواند آن را بفهمد. این بدان معناست که حتی اگر شخصی سعی کند در حین ارسال اطلاعات شما از طریق اینترنت، نگاهی پنهانی به آنها بیندازد، تنها چیزی که می‌بیند یک دسته از حروف و اعداد تصادفی است که هیچ معنایی ندارند.

تکمیل فرایند پرداخت

یکی از وظایف اصلی درگاه پرداخت، انجام فرآیند پرداخت و تکمیل خرید است. بر این اساس، درگاه پرداخت اطلاعات پرداخت را به صورت ایمن منتقل می‌کند و جزئیات تراکنش را قبل از پردازش پرداخت‌ها، تأیید می‌کند. به عبارت ساده‌تر، تصور کنید در حال خرید آنلاین تیشرت هستید. هنگامی که اطلاعات پرداخت خود را وارد می‌کنید و برای خرید کلیک می کنید، درگاه پرداخت وارد عمل می‌شود تا این اطلاعات را به صورت ایمن به بانک‌ها و شرکت‌های کارت اعتباری مربوطه ارسال شود. یعنی پس از تأیید همه مراحل، پرداخت انجام می‌شود و شما می‌توانید خرید خود را تکمیل کنید.

گزینه‌های پرداخت متنوع

درگاه‌های پرداخت از روش‌های پرداخت مختلفی از جمله کارت‌های اعتباری، کارت‌های نقدی، کیف پول دیجیتال و حواله بانکی پشتیبانی می‌کنند. این تطبیق‌پذیری هم به کسب و کارها اجازه می‌دهد که برای رونق معاملات خود از روش‌های مختلف پرداخت کمک بگیرند و هم این امکان را برای مشتریان ایجاد می‌کند که روش‌های متنوعی برای پرداخت‌ها داشته باشند. از طرفی مشتریان می‌توانند از روش ترجیحی خود نیز برای پرداخت‌ها استفاده کنند.

احراز هویت کاربر

برای جلوگیری از تراکنش‌های تقلبی، درگاه‌های پرداخت اغلب از اقدامات احراز هویت استفاده می‌کنند. در مواردی ممکن است احراز هویت شامل دو مرحله‌ باشد که طی آن یک کد به مشتری ارسال می‌شود. البته روش‌های احراز هویت بر اساس نوع درگاه‌های پرداختی متفاوت است. استفاده از این مرحله تضمین می‌کند افرادی که پرداخت‌های آنلاین را انجام می‌دهند همان‌هایی هستند که می‌گویند. یعنی خبری از تقلب و اطلاعات جعلی نیست. احراز هویت نقش مهمی در ایمن شدن معاملات آنلاین هم برای مشتریان و هم برای مشاغل دارد.

تهیه گزارش

بخش اصلی فعالیت درگاه پرداخت، انجام تراکنش‌ها است. اما درگاه پرداخت در کنار تراکنش‌ها، گزارش‌هایی را نیز تهیه می‌کند. این گزارش‌ها اطلاعاتی از تاریخچه تراکنش‌ها را ارائه می‌دهد و نقش مهمی در مدیریت امور مالی دارد.

رعایت و مقررات

درگاه‌های پرداخت از استانداردها و مقررات خاصی پیروی می‌کنند. این مقررات برای تضمین مدیریت امن اطلاعات پرداخت ضروری هستند. در واقع درگاه پرداخت برای آنکه بتواند امنیت پرداخت‌ها را تضمین کند، ملزم به رعایت مقررات است. درگاه پرداخت مانند یک واسطه است که به انتقال امن پول بین شما (مشتری) و فروشگاه آنلاین یا خدماتی که از آن خرید می‌کنید کمک می‌کند.

حال برای اطمینان از ایمن بودن این فرآیند و رعایت قوانین، درگاه پرداخت باید استانداردها و مقررات خاصی را رعایت کند. متعهد بودن درگاه پرداخت به رعایت استانداردها، نقش مهمی در اعتمادسازی دارد. زیرا شما به این باور می‌رسید که پرداخت شما به شیوه‌ای امن انجام می‌شود. همچنین وقتی یک درگاه پرداخت با این قوانین مطابقت دارد، نه تنها برای آرامش خاطر شما خوب است، بلکه باعث می‌شود همه اجزا یا نهادهای مربوطه نیز خود را ملزم به رعایت قوانین بدانند.

یک درگاه پرداخت با ویژگی‌های خوب

اگر به عنوان صاحب کسب و کار به دنبال یک درگاه پرداخت با ویژگی‌های خوب هستید پیشنهاد ما درگاه پرداخت دیجی‌پی است. این درگاه پرداخت اینترنتی، با ارائه سرویس‌های متنوع و نیز امنیت بالا، یکی از بهترین درگاه‌های پرداخت اینترنتی است.

منبع: خبـرآنلاین