مورچه‌ها زمین‌های کشاورزی را زیر و رو می‌کنند
مورچه‌ها زمین‌های کشاورزی را زیر و رو می‌کنند

ضمیمه دانش امروز روزنامه اطلاعات نوشت: مورچه‌ها نقش بسیار مهمی در اکوسیستم‌های کشاورزی و علفزارها دارند. آن‌ها شکارگر هستند، بذرها را پراکنده می‌کنند و مهندسین خاک به شمار می‌آیند. اگر بخش‌های وسیعی از چشم‌اندازهای ما به زمین‌هایی برای کشت محصولاتی اختصاص داده شوند که از آن‌ها زیست سوخت تولید می‌شود، بهترین شاخص برای بررسی این‌که تفاوت […]

- مورچه‌ها زمین‌های کشاورزی را زیر و رو می‌کنند

ضمیمه دانش امروز روزنامه اطلاعات نوشت: مورچه‌ها نقش بسیار مهمی در اکوسیستم‌های کشاورزی و علفزارها دارند. آن‌ها شکارگر هستند، بذرها را پراکنده می‌کنند و مهندسین خاک به شمار می‌آیند. اگر بخش‌های وسیعی از چشم‌اندازهای ما به زمین‌هایی برای کشت محصولاتی اختصاص داده شوند که از آن‌ها زیست سوخت تولید می‌شود، بهترین شاخص برای بررسی این‌که تفاوت اجتماعات حشرات از یک محصول با محصول دیگر چقدر است مورچه‌ها هستند.

کشت محصولات زراعی برای تولید سوخت، تنوع زیستی را در سیستم‌های کشت که در آن‌ها زیست‌توده تولید می‌شود از بین می‌برد. یک سیستم کشت شامل خود محصول، توالی آن و اقدامات مدیریتی که روی زمین اعمال می‌شوند است.

دانشمندان اجتماعات مورچه‌ها در انواع مختلف سیستم‌های کشت زیست انرژی را با هم مقایسه کرده و دریافته‌اند که اجتماعات مورچه‌ها در گیاهان زراعی یک‌ساله، گیاهان پایا و همچنین گیاهان پایای سیستم‌های چندکشتی با هم فرق دارند.

در زمین‌هایی که گیاهان پایا با روش چند کشت تولید می‌شوند، به‌ویژه زمین‌هایی که تنوع گیاهان آن‌ها بیشتر است، اجتماعات مورچه‌ها متفاوت از زمین‌های تک کشت است و تنوع این اجتماعات نیز بیشتر است.

در اکوسیستم‌های کشاورزی مرکب مورچه‌ها نقش‌های بیشتری را نسبت به اکوسیستم‌های ساده ایفا می‌کنند. برای مثال، شکارگر و پخش‌کننده بذرهای گیاهی هستند.

همچنین در اکوسیستم‌های کشاورزی مرکب تعداد افراد گونه‌ها بسیار بیشتر از اکوسیستم‌های ساده است. تفاوت مهم دیگر این است که در زمین‌های چندکشت دارای گیاهان پایا مورچه‌هایی از گونه‌های نادر یافت می‌شوند؛ درحالی‌که در همه زمین‌های تک کشت و سیستم‌های کشت دیگر گونه‌های متداولی از مورچه‌ها زندگی می‌کنند.

منبع: اطلاعات انلاین