تورم در تور صیادان به دام خواهد افتاد؟
تورم در تور صیادان به دام خواهد افتاد؟

صیادی یکی از مشاغلی است که با فصل پاییز آغاز می‌شود. بر اساس آخرین آمار، ۱۵۰ هزار صیاد مجاز در کشور فعالیت می‌کنند.

زیرنویس، گروه جامعه- شاید پاییز را پایان کسب کارهایی که با طبیعت ارتباط مستقیم دارد بدانیم؛ چرا که در فصل پاییز کار کشاورزی کم و مردم منتظر شرایط جوی جدید می‌شوند. در حقیقت، کارگران فصلی که برای این مشاغل فعالیت می‌کنند با بیکاری فصلی مواجه می‌شوند. در کنار این بیکاری فصلی اجباری، بعضی از مشاغل کارشان از پاییز آغاز می‌شود. یعنی نه تنها باران، طوفان و… تأثیری بر آن نداشته بلکه به‌نوعی با آنها عجین شده است.

صیادان دریا را زندگی می کنند

به گزارش زیرنویس، صیادی یکی از مشاغلی است که با فصل پاییز آغاز می‌شود. بر اساس آخرین آمار(+)، ۱۵۰ هزار صیاد مجاز در کشور فعالیت می‌کنند. شروع صید ماهیان استخوانی در دریای مازندران یعنی شروع تلاش مردمانی که در فصل سرد سال باید دل به دریا بزنند تا روزی خود و خانواده‌شان را از این سفره بردارند. اما نکته‌ای که در هر حرفه‌ای باید توجه شود امنیت شغلی، سلامت و تداوم آن است.
صیادان همیشه در یک نا امنی به سر می‌برند. از یک طرف، فصلی بودن شغل صیادی و فکر این‌که آیا درآمد حاصل از آن کفاف زندگی یک سال را می‌دهد آن‌ها را رها نمی‌کند و از طرفی دیگر، شاید هربار که دل به دریا می‌زنند آخرین سفرشان باشد؛ چرا که همیشه دریا با آنان مهربان نبوده و گاهی بر آنان خشم می‌گیرد.

صیادی شغلی پر از آسیب بدون پشتوانه بیمه‌ای مناسب

به گزارش زیرنویس، اگرچه این طبیعتِ دریا و شغل صیادی است. اما شاید پرداختن به بعضی نواقص مدیریتی، بتواند به امنیت روانی و شغلی این افراد کمک کند. برای مثال، موضوع مهم در این زمینه بیمه است. شغل صیادی علاوه بر بالابودن هزینه‌ها و کم‌بودن درآمد پشتوانه بیمه‌ای مناسبی نیز ندارد. نوع بیمه صیادان مربوط به سخت و زیان آور بودن شغلشان نیست و باید به مدت ۳۰ سال سابقه اشتغال و بیمه‌ای داشته باشند که این وضعیت آنان را پیر و فرسوده کرده است. منبع(+)

اما مساله بعدی نوع مواجهه و برخورد ما با محیط زیست است که  آسیب‌هایی به این شغل سخت وارد می‌کند.

که به چند مورد از آن اشاره می‌کنیم:

• وجود سدهای متعدد بر رودخانه‌ها علاوه بر کاهش ذخیره ماهیان موجب می‌شود نسبت به آینده شغلی خود نا امید شوند.

• تجهیزات قدیمی و گاهی سنتی و بدون ایمنی باعث صدمه دیدن و آسیب جسمی به آنها و کاهش تراکم جمعیتی آبزیان می‌شود.

• به این موارد، برخی افراد سودجویی که به‌صورت قاچاق به صیادی می‌پردازند را نیز باید اضافه کنیم که حال‌ و روز صیادان را بیشتر از امواج دریا متلاطم کرده است.

• زباله‌های رهاشده گردشگران در سواحل و ورود پسماندهای صنعتی به دریا موجب افزایش مهاجرت ماهیان شده و آسیب و خسارت به تور و ابزار ماهیگیران را نیز دوچندان می‌کند.

  • نویسنده : گروه اجتماعی زیرنویس
  • منبع خبر : زیرنیوس