هوش مصنوعی چه تاثیری بر درآمدها خواهد گذاشت؟
هوش مصنوعی چه تاثیری بر درآمدها خواهد گذاشت؟

باشگاه خبرنگاران نوشت: مجله انگلیسی «اکونومیست» تأثیر فزاینده هوش مصنوعی بر دستمزد کارگران در آینده را بررسی کرده است. این مجله در گزارش خود اعلام کرد که حدود یک دهه پیش، کارل بندیکت فری و مایکل آزبورن، دو اقتصاددان، تحقیقاتی را منتشر کردند که نشان داد ۴۷ درصد مشاغل آمریکایی در معرض خطر اتوماسیون هستند. […]

- هوش مصنوعی چه تاثیری بر درآمدها خواهد گذاشت؟

باشگاه خبرنگاران نوشت: مجله انگلیسی «اکونومیست» تأثیر فزاینده هوش مصنوعی بر دستمزد کارگران در آینده را بررسی کرده است.

این مجله در گزارش خود اعلام کرد که حدود یک دهه پیش، کارل بندیکت فری و مایکل آزبورن، دو اقتصاددان، تحقیقاتی را منتشر کردند که نشان داد ۴۷ درصد مشاغل آمریکایی در معرض خطر اتوماسیون هستند. پس از آن سیلی از تحقیقات انجام شد که نشان می‌داد فقیرترین و کم تحصیلات‌ترین کارگران بیش از همه تحت تاثیر این تحول در آینده قرار خواهند گرفت.

به گفته این مجله، چنین نگرانی‌هایی با توسعه قابلیت‌های هوش مصنوعی تشدید شده است. در ۲ نوامبر، ایلان ماسک پس از اجلاس سران هوش مصنوعی در انگلیس از پیش بینی خود برای لحظه‌ای که دیگر هیچ شغلی مورد نیاز نخواهد بود، سخن گفت.

این مجله توضیح داد که اقتصاددانان خوشبین‌تر شده اند. مطالعات اخیر نشان داده اند که کارگران کمتری نسبت به تصور فری و آزبورن در معرض اتوماسیون قرار دارند. مایکل وب که در آن زمان عضو دانشگاه استنفورد بود، در سال ۲۰۱۹ ابراز عقیده کرد که اختراعات هوش مصنوعی مشاغلی را هدف قرار می‌دهد که به مهارت‌های بیشتری نسبت به نرم افزار و روباتیک نیاز دارند. به نظر می‌رسد هوش مصنوعی جدید در برنامه نویسی و خلاقیت بهتر از هر چیز دیگری در دنیای فیزیکی است که نشان می‌دهد مشاغل کم مهارت ممکن است حذف شوند.

در ماه مارس، Shaked Noy و Whitney Zhang، هر دو از مؤسسه فناوری ماساچوست، آزمایشی را منتشر کردند که نشان می‌داد ربات چت GPT، بهره‌وری نوشتن را برای کارگران کم مهارت بیشتر از کارگران با مهارت بالا افزایش می‌دهد.

اگرچه هوش مصنوعی هنوز در مراحل اولیه خود است، برخی از صنایع مشتاق به پذیرش آن هستند. نگاه دقیق‌تر به سه مورد از این حوزه‌ها – ترجمه، خدمات مشتری و فروش – به طور کلی از تغییر خوش‌بینانه در میان اقتصاددانان پشتیبانی می‌کند، هرچند این تغییر بدون عارضه نیست.

ترجمه شاید اولین صنعتی بود که به شدت تحت تاثیر مدل‌های زبانی قرار گرفت. کارکنان ویراستارانی شدند که با اولین پیش‌نویس تولید شده توسط هوش مصنوعی، راه را برای مبتدیان آسان‌تر می‌کردند. در زمینه خدمات مشتری، هوش مصنوعی به بهبود عملکرد کارکنان کند کمک کرده است؛ اما در فروش، افراد با عملکرد بالا از فناوری برای یافتن سرنخ‌ها و یادداشت برداری استفاده می‌کنند.

رولاند هال ۲۷ سال است که بازی‌های رومیزی و مواد بازاریابی را از فرانسوی به انگلیسی ترجمه می‌کند. او به یاد می‌آورد که حتی در دهه ۱۹۹۰ از نرم افزار برای انتقال کلمات خاص از یک زبان به زبان دیگر استفاده می‌شد. ابزار‌های امروزی پیشرفته‌تر شده اند، به این معنی که انواع مشاغل موجود به دو بخش تقسیم شده اند. نوع اول شامل متونی است که فصاحت در آن‌ها اهمیت کمتری دارد. هال می‌گوید یک مثال ممکن است یک کتابچه راهنمای چند هزار صفحه‌ای برای یک هواپیما باشد که در آن خوانندگان فقط باید بدانند «به دنبال چه قسمتی باشند» و «آیا آن را به چپ یا راست باید بچرخانند». نوع دیگر شامل ترجمه‌های ادبی است که کوچکترین جزئیات در آن مهم هستند.

این مجله توضیح داد که نوع اول بیشترین تأثیر را از هوش مصنوعی پذیرفته است. اکنون بسیاری از کارمندان ترجمه‌هایی را که از طریق یک ربات مشابه Google Translate ترجمه شده اند ویرایش می‌کنند و به ازای هر کلمه تخفیف زیادی گرفته می‌شود، اما پیشنهاد‌های شغلی افزایش یافته است.

لوسیا راتکوا، متخصص اسلواکیایی در ترجمه حقوقی، معتقد است که چنین کار‌هایی در حال حاضر بیش از نیمی از فهرست‌های موجود در سایت‌های کار را تشکیل می‌دهند و این مقدار در مقایسه با چند سال پیش، یک دهم است. طیف وسیع تری از شرکت ها، که بسیاری از آن‌ها مشتاق گسترش به بازار‌های جهانی هستند، از قیمت‌های پایین‌تر سود می‌برند.

اگر ماشین‌ها بتوانند کار‌های انسانی را با هزینه کمتر انجام دهند، کارفرمایان به کامپیوتر روی می‌آورند؛ اما با کاهش قیمت ها، تقاضای کلی برای خدمات ممکن است افزایش یابد که شاید برای جبران افزایش استفاده از ماشین آلات کافی باشد. هیچ قانونی برای تعیین تاثیر هوش مصنوعی وجود ندارد. تا به حال، تعداد مترجمان در ایالات متحده افزایش یافته است، اما دستمزد واقعی آن‌ها کاهش یافته است؛ زیرا این حرفه اکنون به مهارت کمتری نیاز دارد.

خدمات مشتری حوزه چالش برانگیزتری برای هوش مصنوعی است. شرکت‌ها سال‌ها تلاش کرده‌اند که آن را خودکار کنند، اما این تنها منجر به افزایش آزار مشتریان شده است. شاخص رضایت مشتری آمریکا از سال ۲۰۱۸ کاهش یافته است و به نظر می‌رسد کارگران نیز خسته شده اند. نرخ گردش مالی در “مراکز تماس” آمریکا در سال گذشته به رکورد ۳۸ درصد رسید.

این مجله اضافه کرد که اریک برینولفسون از دانشگاه استنفورد، دانیل لی و لیندسی ریموند از موسسه فناوری ماساچوست، در اوایل سال جاری مطالعه‌ای را در مورد ارائه دستیار هوش مصنوعی برای بیش از ۵۰۰۰ نماینده پشتیبانی مشتری انجام دادند. دستیار پیشنهاداتی را در زمان واقعی به کارگران ارائه کرد. این امر بهره وری عوامل کمتر ماهر را تا ۳۵ درصد افزایش داد؛ در حالی که عوامل ماهرتر تغییر قابل توجهی مشاهده نکردند.

هوش مصنوعی می‌تواند فروش شرکت‌ها را افزایش دهد. Skylar Werneth به مدت هشت سال در این صنعت بوده و اکنون در Knox، یک استارت آپ اتوماسیون فروش، کار می‌کند.

این نرم افزار تماس‌های او را تجزیه و تحلیل می‌کند و تعیین می‌کند که کدام تاکتیک بهترین عملکرد را دارد. همچنین به برقراری ارتباط همزمان با افراد زیادی کمک می‌کند. شماره گیری موازی تضمین می‌کند که Werneth بیشتر صحبت کند و صدای شماره گیری کمتری را بشنود. 

با توجه به تأثیر هوش مصنوعی بر بازار‌های کار، به فروشندگان بر اساس تعداد مشتریانی که بیش از حداقل به دست می‌آورند، جوایزی داده می‌شود. وقتی بهره‌وری در یک شرکت رشد می‌کند، روسا تمایل دارند سطح بهره‌وری را بالا ببرند. از آن جایی که همه نمی‌توانند آن‌ها را برآورده کنند، کارکنان کم کار از نیروی کار بیرون رانده می‌شوند، و از آن جایی که تقاضا برای محصولات همزمان با عملکرد فروش رشد نمی‌کند، توجیه ماندگاری ضروری خواهد بود و در نتیجه جمع فروشندگان با بهره وری بالا کاهش می‌یابد.

این مجله تاکید کرد که اگر هوش مصنوعی در نهایت به یک ابرانسان تبدیل شود، همان طور که بسیاری از شرکت کنندگان در اجلاس اخیر انگلیس پیش بینی کردند، پس همه دل خوشی‌ها پایان خواهد یافت. حتی اگر هوش مصنوعی به روشی کوچکتر پیشرفت کند، بازار کار به شدت تغییر خواهد کرد. به گونه‌ای که مطالعه‌ای که توسط Xiang Hui و Oren Reshef از دانشگاه واشنگتن در سنت لوئیس و Luofeng Zhou از دانشگاه نیویورک در ماه آگوست منتشر شد، نشان داد که درآمد برای نوشتن، تصحیح و ویرایش کپی در AppWork، یک پلتفرم مستقل، ۵ درصد کاهش یافته است.

منبع: اطلاعات انلاین