۲۲ قرارداد فناورانه ۸۰۰۰ میلیاردی امضا شد
۲۲ قرارداد فناورانه ۸۰۰۰ میلیاردی امضا شد

اطلاعات نوشت:  آیین رونمایی و انعقاد قرارداد فناورانه هلدینگ صنایع عمومی تامین( شستا) و شرکت های دانش بنیان، همزمان با روز ملی نوآوری و فناوری ایران ساخت، برگزار شد. به گزارش روابط عمومی صنایع عمومی تامین، دراین مراسم، روح الله دهقانی فیروزآبادی معاون علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان ریاست جمهوری ،گفت: باید جریان شرکت‌های دانش […]

- ۲۲ قرارداد فناورانه ۸۰۰۰ میلیاردی امضا شد

اطلاعات نوشت:  آیین رونمایی و انعقاد قرارداد فناورانه هلدینگ صنایع عمومی تامین( شستا) و شرکت های دانش بنیان، همزمان با روز ملی نوآوری و فناوری ایران ساخت، برگزار شد.

به گزارش روابط عمومی صنایع عمومی تامین، دراین مراسم، روح الله دهقانی فیروزآبادی معاون علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان ریاست جمهوری ،گفت: باید جریان شرکت‌های دانش بنیان کشور را به متقاضیان ،صاحبان تجهیزات و سرمایه وصل کنیم و این بزرگترین خدمت به مجموعه های دانش بنیان خواهد بود.

وی با بیان اینکه اگر نخبگان و شرکت های دانش بنیان احساس تاثیر گذاری در جامعه  داشته باشند، قطعا این امر زمینه توسعه این حوزه را فراهم خواهد کرد ،افزود: امروزه بحث تغییر استراتژی و توجه به حوزه علم و فناوری از یک کار توصیه شده به یک الزام و ضرورت تبدیل شده و باید به آن توجه ویژه ای شود.

فیروزآبادی، ادامه داد: درآن سال‌هایی که مقام معظم رهبری مسأله جنبش نرم افزاری را مطرح کردند، قطعا کشور در یکی از بهترین شرایط اقتصادی قرار داشت؛ درآمدی بیش از ۲۰۰ میلیارد دلاری نفت، تولید مناسب،مصرف انرژی پایین و شرایط تحریمی سبک تر. ضمن اینکه اوج سرمایه گذاری ها را در دهه ۷۰ و ۸۰ شاهد بودیم و زیرساخت ها و سخت افزارهای بزرگ در آن دوره شکل گرفته بودند.

وی تاکید کرد: اما اینک شرایط سخت تر از گذشته شده ، فروش نفت کاهش پیدا کرده و مصرف انرژی در کشور به شدت بالا رفته است که اگر دراین شرایط هم نتوانیم رشد و رقابت کنیم، محکوم به شکست خواهیم بود .

 معاون علمی رئیس جمهور اظهار کرد: دراین شرایط دو راه بیشتر نداریم یا سرمایه گذاری را افزایش دهیم یا بهره وری را بالا ببریم که به نظر می رسد، در وضعیت فعلی تنها راه، افزایش بهره وری باشد.

وی یکی از راه های افزایش بهره وری را ایجاد ارزش افزوده بر بستر توسعه فناوری عنوان کرد و گفت: رشد و توسعه از مسیر افزایش بهره وری بربستر فناوری دیگر یک توصیه نیست و یک ضرورت است که باید به آن توجه شود.

به گفته فیروزآبادی، امروز فضا تغییر کرده و در کشور حدود۱۰ هزار شرکت دانش بنیان وجود دارد که به یقین درمیان این شرکت ها ، هزار شرکت قدرتمند وجود دارد که دارای نیروهای مختصص و فروش بالا هستند  که می توان ازاین ظرفیت برای رشد بهره وری استفاده کرد.

علیرضا عسگریان، معاون رفاه و امور اقتصادی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی نیز دراین همایش با اعلام اینکه اگر از فناوری های نو و ایده های خلاقانه بهره نبریم، به تدریج جایگاه رقابتی‌مان را در بازارهای داخلی و خارجی از دست خواهیم داد گفت: قطعا با کمک فناوری‌های جدید می توانیم بازارمان را توسعه دهیم و ارزش افزوده بیشتری را ایجاد کنیم. 

باید قبول کنیم توسعه و انتقال مفاهیم، فقط از مسیر فضای گفتمان ایجاد نمی شود، هرچند که موثر است، اما می توان با تحول در تولید محصول و تغییر درنوع ورود به بازارهای جهانی و تاثیر گذاری روی ذایقه مردم، راه تعامل را بازتر کرد و این نیازمند تولید محصولات جدید و ارزان قیمت است.

 وی با بیان اینکه راهی جز ورود دانش‌بنیان‌ها به حوزه‌های مختلف نداریم ،ادامه داد: ما باید مسایلی که در مسیر رشد و توسعه وجود دارد را مطرح کنیم تا برای آن راهکار ارایه شود. 

بخشی ازاین راه حل‌ها از سمت سیاست گذار ممکن خواهد بود و بخشی دیگر می‌تواند از طریق شرکت‌های دانش بنیان ارایه شود که این امر باعث افزایش گرایش صنعت به رفتارهای خلاقانه خواهد شد.

براساس این گزارش ، محسن محمدی، مدیرعامل شرکت صنایع عمومی تامین، عنوان کرد: تلاش کرده ایم تا طرح‌های نوآورانه ای را ارایه دهیم تا بتوانیم ضمن ایجاد ارزش افزوده، در حوزه فعالیتمان پیشرو باشیم. 

در گام نخست با شناسایی نیازهای فناورانه که با برگزاری ۸ رویداد انجام شد، از ۱۲۲ طرحی که ارسال شد ۲۲طرح را که قابلیت اجرایی داشت را ارزیابی و قطعی کردیم.

وی با تاکید براینکه برای اجرای این طرح‌ها نیاز به ۸۰۰۰میلیارد ریال سرمایه گذاری داریم که طی ۵ سال باید انجام گیرد  ، افزود:براساس محاسبات صورت گرفته ازاین میزان سرمایه  گذاری ، بیش از ۲۰ هزارمیلیارد ریال برای مجموعه  های هلدینگ ارزش افزوده ایجاد خواهد شد که هم به سودآوری شرکت ها کمک خواهد کرد وهم باعث خواهد شد تا نیروهای نخبه و جوان که در شرکت های دانش بنیان فعالیت می کنند، بتوانند با ریسک کمتری در صنعت حضور پیدا کنند.

مدیرعامل شرکت صنایع عمومی تامین،عمده این طرح ها را درزمینه پایش خوراک و سلامت دام در دامپروری ها ، هوشمند سازی خطوط لوازم خانگی  واحداث نیروگاه های خورشیدی اعلام  واظهارداشت : یکی از طرح‌های مهم دیگر تاسیس مرکز نوآوری در شرکت پارس الکتریک است که قرار است با همکاری صندوق پژوهش و فناوری دانشگاه تهران انجام شود تا بتوانیم از ظرفیت‌های موجود در شرکت پارس‌الکتریک استفاده بیشتری صورت گیرد .

منبع: اطلاعات انلاین