طلای کثیف چهره پایتخت طبیعت ایران را تخریب می‌کند
طلای کثیف چهره پایتخت طبیعت ایران را تخریب می‌کند

اطلاعات نوشت: وضعیت مدیریت پسماند در کهگیلویه و بویراحمد نگران‌کننده است به گونه‌ای که خطرات جدی برای محیط زیست و سلامت مردم استان ایجاد کرده که آلودگی آب، خاک، هوا، شیوع بیماری‌ها، انتشار بوی نامطبوع از پیامدهای این مدیریت نامناسب پسماند است که در بیشتر شهرهای استان نمود پیدا کرده است. سرزمین رویایی کهگیلویه و بویراحمد […]

- طلای کثیف چهره پایتخت طبیعت ایران را تخریب می‌کند

اطلاعات نوشت: وضعیت مدیریت پسماند در کهگیلویه و بویراحمد نگران‌کننده است به گونه‌ای که خطرات جدی برای محیط زیست و سلامت مردم استان ایجاد کرده که آلودگی آب، خاک، هوا، شیوع بیماری‌ها، انتشار بوی نامطبوع از پیامدهای این مدیریت نامناسب پسماند است که در بیشتر شهرهای استان نمود پیدا کرده است.

سرزمین رویایی کهگیلویه و بویراحمد اگرچه نام پایتخت طبیعت ایران را یدک می‌کشد و تامین کننده ۱۰ درصد از منابع آب کشور است، اما در سایه برخی بی تدبیری‌ها با مشکلات عمیقی مانند دفن نامناسب زباله‌ها و آلودگی‌های زیست محیطی دست و پنجه نرم می‌کند و حتی پسماندهای بیمارستانی و عفونی در برخی از مراکز بهداشتی و درمانی استان به طور نامناسب دفع می‌شود و تاکنون هم راهکار مناسبی برای رفع آن ارائه نشده است.

فرزاد بابکان پور مدیرکل دفتر امور شهری استانداری با اشاره به این که مدیریت پسماند در وضعیت هشدار قرار دارد، سهل انگاری برخی دستگاه‌های اجرایی در زمینه مدیریت پسماند را غیر قابل قبول دانست و بر ضرورت فرهنگ‌سازی در مدیریت پسماندها و تفکیک زباله از مبدا تاکید کرد.

دفن غیر اصولی زباله

رحمت الله جهانشاهی معاون پایش اداره کل حفاظت محیط زیست استان در این باره گفت: سایت پسماند اصولی در هیچ یک از شهرهای کهگیلویه و بویراحمد وجود ندارد و بیشتر به محل دپو زباله تبدیل شده‌اند که این شرایط بسیار نگران کننده است.

وی افزود: اصلاح الگوی مصرف و تفکیک از مبدأ  وجود ندارد و در سایت‌های زباله دفن غیربهداشتی را شاهدیم و زباله‌ها سوزانده می‌شوند که انتشار بسیاری از سموم آلوده کننده هوا را به دنبال دارد. همچنین دوره گردها بازیافت زباله را به طور غیر اصولی انجام می‌دهند و این معضلات در سایت‌های پسماند استان همگی دیده می‌شوند.

جهانشاهی ادامه داد: سایت بازیافت شهر یاسوج از سال ها قبل برای شهر یاسوج پیش بینی شده و مکان یابی و امکان سنجی خوبی انجام نشده است.

این سایت در بالادست قرار دارد و احتمال سرازیر شدن شیرابه به پایین دست وجود دارد.

معاون پایش اداره کل حفاظت محیط زیست کهگیلویه و بویراحمد تاکید کرد: کارخانه پسماند شهر یاسوج در شهریور سال گذشته به مدت ۲هفته به طور آزمایشی فعال شد ولی بدلیل نبود زیرساخت‌های لازم از جمله آب و گاز تعطیل شد. یاسوج تنها مرکز استانی است که کارخانه بازیافت زباله ندارد و روزانه بالغ بر ۲۰۰تن زباله در این شهر تولید و به شیوه نادرست دفن می‌شود و معضلات و مشکلات زیست محیطی زیادی هم در پی دارد.

اظهارات فرماندار

به گزارش ایرنا، شهرام مهدوی مطلق، فرماندار شهرستان بویراحمد با بیان این که در اطراف شهر یاسوج با معضل پسماند مواجهیم، افزود: پس از ۴۰سال زباله‌های دهستان کاکان جمع آوری می‌شود و با سازمان همیاری‌ها توافق کردیم که از این پس در این موضوع ورود جدی داشته باشند.

وی اظهار داشت: امکانات در بخشداری مرکزی ضعیف و این بخشداری از حداقل امکانات برخوردار است و نیاز به یک دستگاه خودرو حمل زباله داریم ؛همچنین درباره زباله‌های عفونی و بیمارستانی مطب‌ها و مراکز درمانی خصوصی مشکل جدی داریم و این مسأله وحشتناک است.

فرماندار بویراحمد تأکید کرد: مطب‌ها و مراکز درمانی خصوصی زباله‌های عفونی خود را بیرون می‌گذارند و کارگران شهرداری این زباله ها را در بین زباله‌های عادی جمع آوری می‌کنند.

همچنین اسلام جاودان خرد مدیرکل محیط زیست استان کهگیلویه و بویراحمد با اشاره به اینکه تولید زباله و پسماند در این استان بالاتر از میانگین کشوری است، افزود: مهمترین چالش در حوزه محیط زیست استان پسماند است.

 

منبع: اطلاعات انلاین