تصویر زشت خلیج فارس با فاضلاب شهری بندرعباس
تصویر زشت خلیج فارس با فاضلاب شهری بندرعباس

سارا چشم براه خبرنگار اطلاعات از بندرعباس نوشت: موضوع ورود فاضلاب به دریا در شهر بندرعباس از سال ها قبل مورد اعتراض اداره کل حفاظت محیط زیست استان هرمزگان و فعالان و دوستداران محیط زیست و نهادهایی نظیر شورای شهر و رسانه ها بوده است ولی این اعتراض ها تاکنون به نتیجه ای نرسیده و اقدام […]

- تصویر زشت خلیج فارس با فاضلاب شهری بندرعباس

سارا چشم براه خبرنگار اطلاعات از بندرعباس نوشت: موضوع ورود فاضلاب به دریا در شهر بندرعباس از سال ها قبل مورد اعتراض اداره کل حفاظت محیط زیست استان هرمزگان و فعالان و دوستداران محیط زیست و نهادهایی نظیر شورای شهر و رسانه ها بوده است ولی این اعتراض ها تاکنون به نتیجه ای نرسیده و اقدام اثرگذاری برای توقف این روند خطرناک انجام نشده است.

«خور» ها از گذشته های دور برای هدایت سیلاب از بالا دست به پایین دست با یک شیب ملایم با سنگ و سیمان ساخته می شده است و در فصل زمستان و هنگام  بارندگی ، آب از مسیر خورها به دریا می ریزد.

طی سال های گذشته این خورها بازسازی و به عبارتی مرمت و زیبا سازی شده اند و طرح هایی از قبیل استفاده از آن برای تردد و تفریح به طور نیمه کاره به اجرا درآمده ،ولی هرگز تکمیل نشده و این در حالی است که امروز زیر پل های این خورها به محلی برای حضور معتادان متجاهر و کارتن خواب ها بدل شده است.

بندرعباس از ۷ خوربزرگ شامل گور سوزان، شاه حسینی ، شیلات، سنگ کن ، گلزار شهدا،حسین آباد، دوهزار و کپشکن برخوردار بوده که پل های عریضی روی آن ها ساخته شده است.  طرح فاضلاب شهری از مدت ها قبل در بندرعباس اجرا شده ، اما هنوز آب های سطحی و حتی فاضلاب برخی خانه ها  به سمت این خورها هدایت می شود .از سویی دیگر سرریز تصفیه خانه فاضلاب شهر بندرعباس هم به طور جریان دائمی همراه با انواع و اقسام زباله اعم از مواد پلاستیکی  و زباله های عفونی و سرنگ معتادان و غیره از طریق همین خورها به دریا می ریزد که علاوه بر ایجاد صحنه های مشمئز کننده،سبب آلودگی شدید دریا می شود.

گزارش پژوهشکده اکولوژی خلیج فارس و دریای عمان

پژوهشکده اکولوژی خلیج فارس و دریای عمان در بندرعباس اواسط این هفته در این باره در گزارشی اعلام کرد: نبود شبکه جمع آوری فاضلاب در برخی از مناطق شهر نه فقط موجب آلودگی آب دریا شده، بلکه به علت ایجاد بوی نامطبوع در محل‌های ریزش پساب، سلامت مردم را هم در معرض تهدید قرارداده است.

در ادامه این گزارش آمده است: ورود فاضلاب شهری و صنعتی یا کشاورزی از طریق خورها و لوله های فاضلاب و همچنین تخلیه فاضلاب کشتی های تجاری و شناورهای صیادی در سواحل شهر بندرعباس از اصلی ترین عوامل افت کیفی محیط ساحلی است که خسارت های مختلف اقتصادی و اجتماعی را بر ساکنان این ناحیه تحمیل می کند.

پژوهشکده اکولوژی خلیج فارس و دریای عمان با اشاره به عملیات نمونه برداری سومین گشت پروژه بررسی پارامترهای ( شاخص ) کیفی آب در سواحل دریافت کننده و پساب تصفیه خانه شهر بندرعباس اضافه کرده است: به نظر می رسد اکنون غلظت برخی از شاخص های آلایندگی مربوط به فاضلاب شهری از طریق کانال خروجی خور گورسوزان ( در نتیجه ترکیب با حجم زیادی از فاضلاب تصفیه نشده از طریق آبراه های فرعی) با افزایش چند برابری غلظت آلایندگی وارد آب های ساحلی می شوند.
بر اساس اعلام این مرکز علمی پژوهشی،در تحقیق حاضر با توجه به مشکل موجود در سواحل بندرعباس‌ مطابقت کیفیت پساب شهری تصفیه شده از تصفیه خانه شهر بندرعباس و فاضلاب ورودی به آب های ساحلی با استاندارد های زیست محیطی مورد ارزیابی قرار می گیرد.برای اجرای این پروژه ۱۵ ایستگاه شامل ۳ ایستگاه در کانال خور گورسوزان و ۱۲ ایستگاه در آب های ساحلی شهر بندر عباس انتخاب و عملیات نمونه برداری با استفاده از قایق موتوری انجام شده است.بنا به این گزارش بررسی روی نمونه های اخذ شده انجام می شود.

وعده هایی که عملیاتی نمی شود
یعقوب دبیری نژاد عضو شورای شهر بندرعباس در این باره در گفتگو با خبرنگار ما تاکید کرد: مشکل ورود پساب فاضلاب شهری به دریا سالهاست که گریبانگیر ساحل زیبای شهر شده است ولی هر بار که پیگیری می کنیم وعده هایی در این باره داده می شود ، اما وعده ها  بی حاصل مانده است.
وی افزود: تابستان سال ١۴٠٠ به همراه اعضای شورا برای پیگیری میدانی در محل تصفیه خانه حضور یافتیم و مدیران پروژه انتقال پساب قول دادند از تابستان ١۴٠١ دیگر شاهد ورود پساب به دریا نخواهیم بود، اما متاسفانه یک سال و نیم از زمان وعده داده شده گذشته است و همچنان شاهد ورود فاضلاب به دریا هستیم.دبیری نژاد تاکید کرد:مشکل ورود پساب فاضلاب به دریا در طول سال وجود دارد و ساکنان حاشیه خورها را آزار می دهد، منتهی توجهی به آن نمی شود که با خنک شدن هوا و انتشار بوی فاضلاب در سطح شهر توجهات مجددا به این موضوع جلب می شود.
وی ادامه داد: اکنون پروژه انتقال پساب فاضلاب به صنایع غرب شهر به کندی در حال انجام است و اگر در سال های گذشته دستگاه قضایی و استانداران ادوار مختلف به موضوع ورود نمی کردند تا همین میزان پیشرفت فیزیکی هم وجود نداشت که جای گلایه مندی از وزارت نیرو و شرکت آب و فاضلاب هرمزگان دارد.

منبع: اطلاعات انلاین