‌ مخالف کلیات لایحه بودجه ۱۴۰۳: هم منتظر گرانی باشید هم حقوق نجومی و اسراف
‌ مخالف کلیات لایحه بودجه ۱۴۰۳: هم منتظر گرانی باشید هم حقوق نجومی و اسراف

یک عضو کمیسیون قضایی و حقوقی مجلس شورای اسلامی گفت: در عمل آثاری از برنامه هفتم توسعه در لایحه بودجه دیده نمی‌شود و از طرف دیگر در این لایحه به حقوق‌های نجومی و اسراف‌ها دامن زده شده است.

 

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی زیرنویس، حسینعلی حاجی‌دلیگانی در جلسه علنی امروز مجلس شورای اسلامی و در مخالفت با کلیات لایحه بودجه سال ۱۴۰۳ بیان کرد: جایگاهی که اکنون ما در آن قرار گرفته‌ایم جایگاه مردم است، ما از طرف مردم انتخاب شده‌ایم و باید نگرانی‌های مردم را ببینیم. نمی‌توانیم اکنون در موافقت با لایحه بودجه صحبت کنیم اما فردا پاسخی منطقی برای مردم نداشته باشیم.

وی ادامه داد: قبول داریم که دولت و سازمان برنامه در تنظیم لایحه بودجه با محدودیت‌هایی مواجه بوده‌اند اما این بودجه عیوبی دارد که نمی‌توان آنها را نادیده گرفت. کل بودجه سال آینده ۲۷۰۰ همت پیش‌بینی شده که اگر ما تورم را دست کم ۳۰ درصد در نظر بگیریم حدود ۱۹۰۰ همت می‌شود، یعنی عملکرد آن مانند بودجه سال ۱۴۰۲ خواهد بود و هیچ افزایشی ندارد. این عدم افزایش باعث کندی یا توقف رشد اقتصادی خواهد شد.

این عضو کمیسیون قضایی مجلس در ادامه اظهار کرد: آنچه که در سیاست‌های کلی از سوی رهبری ابلاغ شده و ما در برنامه هفتم توسعه مصوب کردیم نباید نرخ‌ها افزایش پیدا کند و باید تورم تک‌رقمی شود. این لایحه نمی‌تواند تورم تک‌رقمی را رقم بزند.

نماینده مردم شاهین‌شهر در مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: با افزایش مالیات‌ها شاهد گرانی در برخی از اقلام خواهیم بود. همانطوری که افزایش مالیات در سال جاری برخی از قیمت‌ها را بالا برد. افزایش مالیات‌ها باعث توقف تولید می‌شود که نتیجه آن ایجاد بیکاری و کاهش دستمزدهاست.

حاجی دلیگانی گفت: در این لایحه توده‌های کف‌ جامعه دیده نشده است. در این لایحه صرفا افراد حقوق‌بگیر در نظر گرفته شده است و بازنشسته‌ای که ماهی هفت میلیون حقوق می‌گیرد و یا کارمندی که هشت میلیون حقوق می‌گیرد و باید چهار میلیون تومان اجاره خانه بدهد در این لایحه نادیده گرفته شده است.

وی افزود: با این بودجه رشد اقتصادی هشت درصد محقق نخواهد شد بلکه باعث ایجاد فاصله بین اغنیا و فقرا می‌شود. در این بودجه پیش‌بینی شده است که ۳۲۰ همت اوراق فروخته شده است که این اوراق کشور را بدهکار می‌کند. در عمل آثاری از برنامه هفتم توسعه در این لایحه دیده نمی‌شود.

حاجی دلیگانی گفت: از طرف دیگر جلوی اسراف‌ها و حقوق‌های نجومی در این بودجه گرفته نشده است بلکه به آنها دامن زده است.

منبع: خبـرآنلاین