فوت‌و‌فن‌های درس‌خواندن بدون استرس
فوت‌و‌فن‌های درس‌خواندن بدون استرس

روز امتحان است. معلم می‌گوید هیچ کتابی روی میز‌ها نباشد. احساس‌می‌کنید چیزی شبیه یک دسته پروانه در دلتان این‌طرف و آن‌طرف می‌روند. شما تنها کسی نیستید که این اتفاق برایش می‌افتد. خیلی از هم‌سن‌وسال‌های شما هستند که وقتی زمان امتحان می‌رسد استرس‌دارند. حس‌کردن پروانه‌ها نشانه‌ای از هورمون‌های استرس‌زا هستند و وقتی با یک چالش مواجه […]

- فوت‌و‌فن‌های درس‌خواندن بدون استرس

روز امتحان است. معلم می‌گوید هیچ کتابی روی میز‌ها نباشد. احساس‌می‌کنید چیزی شبیه یک دسته پروانه در دلتان این‌طرف و آن‌طرف می‌روند. شما تنها کسی نیستید که این اتفاق برایش می‌افتد. خیلی از هم‌سن‌وسال‌های شما هستند که وقتی زمان امتحان می‌رسد استرس‌دارند.

حس‌کردن پروانه‌ها نشانه‌ای از هورمون‌های استرس‌زا هستند و وقتی با یک چالش مواجه می‌شوید خودشان را نشان‌می‌دهند. می‌دانید داشتن کمی استرس می‌تواند شما را هوشیارتر و متمرکزتر کند؟ البته باید بدانید چطور مدیریتش‌کنید. درادامه از راه‌های مدیریت استرس و بهتر درس‌خواندن برای امتحان خواهیم‌گفت.

 بگذارید استرس شما را به مطالعه وادارکند| شاید حوصله نداشته‌باشید برای امتحان هفته آینده، درس بخوانید، اما نادیده‌گرفتن آن باعث از بین‌رفتن امتحان نمی‎شود. اجازه‌دهید استرس به شما انگیزه دهد و به درس‌خواندن تشویق‌تان کند.

روی چیز‌هایی که برایتان مهم است، تمرکزکنید| آدم برای چیز‌هایی که برایش مهم است استرس می‌گیرد. پس اگر در مورد امتحان استرس دارید به خودتان یادآوری‌کنید «الان دیگه وقت درس‌خوندنه.»


بیشتربخوانید


از تنفس برای کاهش استرس، استفاده‌کنید| نفس‌کشیدن آرام و از طریق بینی را یادبگیرید. چندبار این نوع نفس‌کشیدن را انجام‌دهید تا بدن‌تان آرام و ذهن‌تان از استرس پاک شود. نفس‌ها باید آهسته و منظم و از داخل به خارج باشد.

شب قبل از امتحان به اندازه کافی بخوابید| ذهن وقتی به اندازه کافی استراحت کرده‌باشد بهتر کارمی‌کند. خواب کافی شب قبل از امتحان بیشتر از بیدارماندن در تمام‌شب برای مطالعه به شما کمک‌می‌کند. در بلندمدت خواب کافی را به یک عادت تبدیل‌کنید، چون یک راه عالی برای کاهش استرس است.

خودتان را تشویق کنید و امیدوار باشید| وقتی زمان مطالعه یا امتحان می‌رسد نگاه مثبت باعث می‌شود نتیجه بهتری بگیرید البته اگر درس خوانده باشید! در این موقعیت‌ها به خودتان بگویید: «من می‌توانم این کار را به خوبی انجام‌دهم» یا «من مطالعه‌کرده‌ام و آماده‌ام تا بهترین کار را انجام‌دهم و الان می‌خواهم آن را ثابت‌کنم.» یک نفس عمیق بکشید و کارتان را شروع‌کنید.

جایی درس بخوانید که هوا در جریان باشد| درس‌خواندن در فضای خفه و هوای گرم آدم را کلافه‌می‌کند، هوشیاری‌تان را پایین می‌آورد و به سرعت خسته‌تان می‌کند. سعی‌کنید در اتاق یا فضای خنک درس بخوانید و البته در حضور اکسیژن!

با صدای بلند درس نخوانید| وقتی با صدای بلند درس می‌خوانید بخشی از انرژی‌تان را به فنا می‌دهید و وقتی سرعتی‌خواندن را هم با آن ترکیب‌کنید بیشتر انرژی‌تان به باد خواهد رفت.

منبع: روزنامه خراسان

+