استخدام پزشکان و پیراپزشکان به عنوان مراقب سلامت مدارس
استخدام پزشکان و پیراپزشکان به عنوان مراقب سلامت مدارس

مدیرکل دفتر سلامت و تندرستی وزارت آموزش و پرورش با اشاره به جذب ۴۰۰ دانشجو به عنوان مراقب سلامت مدارس از کنکور ۱۴۰۲ گفت: فارغ‌التحصیلان رشته پزشکی و پیراپزشکی نیز از طریق آزمون استخدامی به عنوان مراقب سلامت مدارس جذب می‌شوند.

هم‌اکنون ۱۹ هزار و ۹۱۳ مراقب سلامت در مدارس کشور حضور دارند و با توجه به جمعیت دانش‌آموزی کشور به ازای هر ۲۶۳۱ نفر یک مراقب سلامت در مدارس وجود دارد، در حالی که طبق استاندارد تعریف شده به ازای هر ۴۸۰ دانش‌آموز باید یک مراقب سلامت داشته باشیم.

۸۰ درصد مدارس ابتدایی، مراقب سلامت دارند

مراقبان سلامت مسئولیت توجه به بهداشت و سلامت دانش‌آموزان در مدارس را برعهده دارند؛ اولویت حضور مراقبان سلامت در مدارس ابتدایی است و هم‌اکنون ۸۰ درصد مدارس ابتدایی، مراقب سلامت دارند.

براساس آمار دفتر سلامت و تندرستی وزارت آموزش و پرورش در سال ۱۴۰۰ حدود ۵۴۹۰ مراقب سلامت به صورت رسمی و طبق قانون به صورت ۳۰ ساعت در ماه در مدارس حضور داشتند و ۱۲۳۰ نفر نیز به عنوان نیروهای مازاد رشته‌های دیگر (کمتر از ۳۰ ساعت حضور در ماه) خدمات مراقبین سلامت را ارائه می‌دهند.

 

اعظم گودرزی؛ مدیرکل دفتر سلامت و تندرستی وزارت آموزش و پرورش از ایجاد رشته بهداشت مدارس در دانشگاه فرهنگیان از سال تحصیلی گذشته خبر داد و بیان کرد: ۳۱۰ دانشجو معلم برای این رشته جذب شدند که سه سال آینده وارد مدارس کشور می‌شوند، همچنین از طریق کنکور ۱۴۰۲، ۴۰۰ دانشجو معلم را در رشته مراقبان سلامت جذب می‌کنیم.

وی بیان کرد: افرادی که از طریق آزمون استخدامی به عنوان مراقب سلامت جذب می‌شوند از میان فارغ التحصیلان رشته‌های پزشکی، پیراپزشکی و مرتبط با سلامت هستند.

به گزارش زیرنویس، مدیرکل دفتر سلامت و تندرستی وزارت آموزش و پرورش همچنین از برگزاری دوره‌های توانمندسازی برای ۱۰ درصد مراقبان سلامت در تابستان امسال با هدف ارائه آموزش‌های مدیریت بحران خبر داد و گفت: افراد آموزش دیده در این دوره با حضور در استان خود، مراقبان سلامت و مدیران مدارس را آموزش خواهند داد تا مراقبان سلامت در مهر ۱۴۰۲ وقتی وارد مدرسه شدند، بدانند در چه موقعیتی قرار دارند و اگر موردی مدرسه را تهدید می‌کرد بتوانند مسائل را مدیریت کنند.

منبع:تسنیم