جنگ غزه فرامنطقه‌ای می‌شود؟
جنگ غزه فرامنطقه‌ای می‌شود؟

اقدام نظامی بایدن علیه یمن ممکن است فاز جنگ کنونی در غزه را گسترده کند و از یک بحران منطقه‌ای به یک تقابل فرامنطقه‌ای مبدل سازد. در داخل آمریکا اغلب تحلیلگران سیاسی آمریکایی این اقدام بایدن را نه تنها نشانه‌ای قدرت‌نمایی نمی‌دانند که آن را پیچیده‌‌تر کردن شرایط بایدن در فضای انتخاباتی ریاست‌ جمهوری در آمریکا ارزیابی می‌کنند که موقعیت بایدن در انتخابات را مشکل‌تر و بحرانی‌تر می‌سازد.

 

ابوالقاسم قاسم زاده: یک روز بعد از دیدار وزیر خارجه آمریکا (آنتونی بلینکن) از چند کشور عربی، همچنین با محمود عباس در «رام‌الله» و نتانیاهو در «تل‌آویو»؛ یکباره خبر حمله موشکی آمریکا به یمن در صدر اخبار بین‌المللی قرار گرفت.

«بایدن» رئیس‌جمهوری آمریکا در پیام کوتاهی گفت: «من شخصاً فرمان این حمله را داده‌ام اگر چه کشورهای بحرین، انگلیس، کانادا، هلند و استرالیا در انجام این عملیات نظامی با آمریکا همراهند و من این کشورها را قبل از انجام عملیات آگاه کردم!»

بهانه انجام این عملیات هوایی ـ موشکی آمریکا علیه یمن ورود یمنی‌ها به جنگ در غزه و دفاع از «حماس» و فلسطینیان مظلوم است، آن هم با اعلام رسمی که عبور هرگونه کشتی دارای محموله تجاری یا انرژی (نفت و گاز) را از «باب‌ المندب» به‌سوی بنادر اسرائیل متوقف خواهد کرد.

انجام چند عملیات و توقف چند کشتی باری از سوی ارتش یمن که به‌سوی اسرائیل می‌رفتند، عملاً زنگ خطر ذخایر نفتی و گازی اسرائیل را به صدا درآورد، به ویژه که بخش مهم بمباران‌های هوایی و عبور تانک‌های اسرائیل به غزه از محموله‌های نفت و گازی تأمین می‌شود که توسط کشتی‌های بزرگ باری به بنادر اسرائیل می‌برند.

یمنی‌ها در کمتر از یک هفته مسیر تدارکاتی ارتش اسرائیل از طریق کشتی‌های نفتی که به سوی بنادر اسرائیل می‌رفتند را مختل کردند. آمریکا و انگلیس هم با فوریت به کمک رژیم صهیونیستی در حالی که در جنگ با فلسطینیان است، آمدند و هشدار دادند که دولت یمن با عملیات نظامی خود در عبور آزاد کشتی‌ها از آب‌های بین‌المللی اختلال ایجاد کرده است.

تا اینکه بایدن، رسماً دستور اجرایی عملیات محدود بمباران نظامی در یمن را صادر کرد و چند نقطه از یمن بمباران موشکی شد. بعد از انجام بمباران، رئیس‌جمهوری آمریکا (بایدن) در پیام خود به مردم آمریکا گفت: «من شخصاً فرمان این حمله هوایی علیه پایگاه‌های نظامی یمن را داده‌ام!»

بر اساس روال قانونی در آمریکا، رئیس جمهوری هرگونه حمله نظامی علیه یک کشور دیگر را باید به کنگره اطلاع بدهد.بعد از انجام این عملیات یکی از نمایندگان مجلس آمریکا گفت: «بایدن قانون اساسی آمریکا را نقض کرده است، زیرا نه تنها اعضاء کنگره بی‌اطلاع بودند، بلکه هیچ مجوزی برای انجام این عملیات نظامی از سوی کنگره نگرفته است و این خلاف بند اول قانون اساسی آمریکا است.»

در منطقه دولت‌ها در کشورهای عربی و غیرعربی از این خبر «شوک‌زده» شده‌اند. دولت روسیه خواهان تشکیل فوری شورای امنیت سازمان ملل با دستور کار «محکوم‌سازی» اقدام نظامی واشنگتن علیه یک کشور مستقل شده است. دولت چین نیز اقدام آمریکا را در راستای تشدید بحران جنگ در غزه و منطقه خاورمیانه، ارزیابی کرده و با انجام آن مخالفت کرده است.

در داخل آمریکا نیز تظاهرات اعتراضی مردم علیه بایدن برای بمباران یمن در بسیاری از ایالت‌ها تا مقابل کاخ سفید در واشنگتن انجام گرفته است. واقعیت این است که دولت‌های آمریکا و انگلیس با چنین اقدامی خود را در برابر اعتراض‌های افکار عمومی قرار داده‌اند و در عمل وارد فضای مخالفت هم در داخل کشور خود و هم در سطح منطقه‌ای و بین‌المللی شده‌اند.

دولت یمن نیز رسماً اعلام کرده است «به این تجاوز آمریکا و انگلیس پاسخ مناسب خواهد داد». اقدام نظامی بایدن علیه یمن ممکن است فاز جنگ کنونی در غزه را گسترده کند و از یک بحران منطقه‌ای به یک تقابل فرامنطقه‌ای مبدل سازد. در داخل آمریکا اغلب تحلیلگران سیاسی آمریکایی این اقدام بایدن را نه تنها نشانه‌ای قدرت‌نمایی نمی‌دانند که آن را پیچیده‌‌تر کردن شرایط بایدن در فضای انتخاباتی ریاست‌ جمهوری در آمریکا ارزیابی می‌کنند که موقعیت بایدن در انتخابات را مشکل‌تر و بحرانی‌تر می‌سازد.

تا اینجا هیچ نشانه‌ای از آتش‌بس در فلسطین اشغالی (غزه…) نیست. مرز لبنان با اسرائیل نیز آشفته و بحرانی است. سوریه و اردن و حتی مصر ادامه چنین شرایطی را نه تنها به سوددولت‌ها و مردم خود نمی‌دانند، که از آن با گزاره «استمرار فاجعه بشری و عربی» یاد می‌کنند. در چنین فضایی، موشک‌پرانی بایدن به سوی یمن شرایط بحران‌زده کنونی را گسترش خواهد داد.

منبع: اطلاعات انلاین