پیش‌نیازهای حال خوب زنان خانه‌دار
پیش‌نیازهای حال خوب زنان خانه‌دار

 اگر یک زن خانه‌دار، عصبی، افسرده، مضطرب، بی‌حوصله، بی‌انگیزه و خسته باشد، تاثیر مستقیم بر حال و احوال همسر و فرزندانش خواهد گذاشت. خانه‌داری یک شغل محسوب می‌شود و این که زنان خانه‌دار از چه زاویه‌ای به این شغل بنگرند بر احساس و افکارشان بر خانه‌داری تاثیر می‌گذارد. اگرچه که گاهی این شغل مورد بی‌احترامی […]

- پیش‌نیازهای حال خوب زنان خانه‌دار

 اگر یک زن خانه‌دار، عصبی، افسرده، مضطرب، بی‌حوصله، بی‌انگیزه و خسته باشد، تاثیر مستقیم بر حال و احوال همسر و فرزندانش خواهد گذاشت. خانه‌داری یک شغل محسوب می‌شود و این که زنان خانه‌دار از چه زاویه‌ای به این شغل بنگرند بر احساس و افکارشان بر خانه‌داری تاثیر می‌گذارد. اگرچه که گاهی این شغل مورد بی‌احترامی قرار می‌گیرد، اما زنان خانه‌دار باید بدانند که انتخاب بزرگی انجام داده‌اند و از این بابت به خود ببالند.

در این بین، یک سری اشتباهات بعضی زنان خانه‌دار، باعث می‌شود تا آن‌ها حس و حال خوبی نداشته باشند و شاد نباشند. با توجه به اهمیت این موضوع، در ادامه به تعدادی از رایج‌ترین این اشتباهات اشاره خواهد شد.

مدیریت زمان و برنامه‌ریزی

زنان خانه‌داری که به صورت تمام وقت مشغول آشپزی، نظافت، بچه‌داری و … هستند و فرصت نمی‌کنند که حتی زمان اندکی را به امور شخصی و استراحت اختصاص دهند، توانایی مدیریت زمان و برنامه‌ریزی را ندارند. یکی از پیش‌نیاز‌های اصلی برای احساس آرامش و لذت‌بردن از خانه‌داری، برنامه‌ریزی برای انجام امور خانه است. چنین زنان خانه‌داری، بعد از یک مدتی که در این حجم از فشار مشغول کار هستند، شاکی شده و به غر زدن رو می‌آورند؛ بنابراین مدیریت زمان و برنامه‌ریزی برای انجام بهینه و سریع‌تر کار‌های خانه، مهم است.

حواستان به خودتان باشد

زنان خانه‌داری که به خودشان رسیدگی نمی‌کنند، حواس‌شان به علایق خودشان نیست، برای تفریحات‌شان برنامه‌ای ندارند و … به مرور احساس سرخوردگی خواهند کرد. همچنین منظور از این رسیدگی؛ می‌تواند حضور در یک دورهمی دوستانه، باشگاه ورزشی رفتن، خواندن یک کتاب، قدم زدن در پارک یا … باشد. شما به عنوان یک زن خانه‌دار باید بدانید که همه چیز فقط کار‌های خانه نیست بلکه اگر حال خوبی می‌خواهید، باید علایقتان‌را هم جدی بگیرید.

غفلت نکردن از زندگی عاطفی

زنان خانه‌داری که از زندگی عاطفی خود غافل می‌شوند و زمانی را برای همنشینی با همسر اختصاص نمی‌دهند، باید آگاه باشند که این اشتباه سبب سردی عاطفی و گاهی طلاق عاطفی می‌شود. این اشتباه رایج که بعضی خانم‌های خانه‌دار در بیشتر ساعت روز یا در آشپزخانه هستند یا مشغول دیگر امور، می‌تواند سبب کاهش شادکامی هم برای زن و هم همسرش شود. به همین دلیل، توصیه می‌شود که برای ایجاد حال خوب، ساعتی در روز را برای هم صحبتی با همسرتان فارغ از امور خانه در نظر بگیرید.

افزایش ارتباطات اجتماعی

بعضی زنان خانه‌دار بعد از متاهل‌ شدن، ارتباطات اجتماعی‌شان را به مرور کم یا قطع کرده‌اند و منزوی شده‌اند. همه ما به دوست و دوستی نیاز داریم و هر چیزی در زندگی باید جای خودش را داشته باشد. اگر به عنوان یک زن خانه‌دار دچار چنین اشتباهی شدید، توصیه می‌شود با زنانی همسن یا زنانی که شرایطی مشابه خودتان دارند، بیشتر همنشینی کنید و از تجربیاتشان بیشتر کمک بگیرند. همین استفاده از تجربیات، کمک شگرفی به شما در حوزه‌های گوناگون خواهد کرد.

کمک‌گرفتن از دیگر اعضای خانواده

همه ما می‌دانیم که امور منزل بسیار متنوع، وقت گیر، پردردسر و گاهی روی اعصاب است. زنان خانه‌داری که تمام امور منزل را به تنهایی انجام می‌دهند، خیلی زود فرسوده می‌شوند و حال بدشان روی دیگر اعضای خانواده هم تاثیر خواهد گذاشت؛ بنابراین به‌عنوان یک زن خانه‌دار سعی کنید با دیگر اعضای خانواده تقسیم وظایف کنید و از این طریق زمان بیشتری را برای استراحت یا رسیدن به امور موردعلاقه‌تان ایجاد کنید. مثلا شستن ظرف‌ها یا آشپزی یا مرتب کردن خانه در بعضی روزها، با دیگر اعضای خانواده باشد.

یادگیری و کسب  آموزش جدید

زنان خانه‌داری که به دنبال یادگیری و کسب آموزش‌های جدید برای خودشان نیستند، معمولا سرزنده و پویا هم نیستند؛ بنابراین اگر می‌خواهید یک زن خانه‌دار موفق باشید، سعی کنید زمان‌هایی را به مطالعه یا رفتن به کلاس‌های آموزشی در زمینه‌هایی که مورد علاقه‌تان هست، اختصاص بدهید.

زن خانه‌دار شاد، فرزندانی شاد تربیت خواهد کرد و زنان خانه‌دار موفق هیچ‌گاه از خودشان و سلامت‌روان و جسم خودشان غافل نمی‌شوند و بدین ترتیب هم خودشان شاد خواهند بود و هم در شادی خانواده نقش بسزایی خواهند داشت.

منبع: زندگی سلام

+