زیرنویس – گروه استان‌ها – سمیه گلابگیریان: مهاجرت در کنار مزایایی که دارد هزاران آسیب به همراه خود به استان یزد آورده که یکی از آنها ایجاد مشاغل کاذب و غیرمتعارف از جمله تکدی‌گری است. با ورود سیل بیماران غیربومی به استان یزد، مهاجرانی نیز از استان‌های همجوار برای تکدی گری به استان وارد شده‌اند […]

زیرنویس – گروه استان‌ها – سمیه گلابگیریان: مهاجرت در کنار مزایایی که دارد هزاران آسیب به همراه خود به استان یزد آورده که یکی از آنها ایجاد مشاغل کاذب و غیرمتعارف از جمله تکدی‌گری است.

با ورود سیل بیماران غیربومی به استان یزد، مهاجرانی نیز از استان‌های همجوار برای تکدی گری به استان وارد شده‌اند که سیما و منظر شهر را نازیبا کرده، برای مردم ایجاد مزاحمت می‌کنند و خاطر دیگر مهاجران را نیز مکدر می‌کنند.

این افراد در قالب‌های مختلف گروهی و تکی با قرار گرفتن به ویژه در مسیرهای نزدیک به مراکز درمانی و دارویی، کلینیک‌ها و آزمایشگاه‌ها با برانگیختن حس انسان دوستی از مهربانی یزدی‌ها سوءاستفاده کرده و از این طریق کسب درآمد می‌کنند.

این مشکل طی سال‌های اخیر به حدی در شهر بروز جدی داشته که اکنون به عنوان یکی از مشکلات و معضلات اصلی شهر مطرح است و جلسات متعددی برای ساماندهی این وضعیت برگزار شده اما هنوز آنچنان تأثیرگذار نبوده است.

برانگیختن حس ترحم در مردم

یکی از شهروندان یزدی با اشاره به اینکه مراکز درمانی یزد به حد کافی با حضور بیماران غیربومی شلوغ است، حضور متکدیان را با عناوین مختلف به ویژه برای جلب ترحم برای تأمین هزینه درمان در بین بیماران، بسیار ناراحت کننده توصیف کرد.

جولان متکدیان در شهر جهانی/ مهربانی یزدی‌ها متکدیان را بدعادت کرد

زهرا میرزایی افزود: زمانی که در مرکز درمانی قرار گرفته و تحت تأثیر شرایط جسمی، بیشتر درگیر احساسات هستیم این افراد ورود کرده و از این احساس سوءاستفاده می‌کنند و با دعا برای سلامتی این تصور را ایجاد می‌کنند که اگر کمک نشود، بیماری درمان نمی‌شود از این رو اکثر مردم به آنها کمک می‌کنند.

وی ادامه داد: به طور جدی می‌توان گفت که اگر متکدیان از مراکز درمانی و دارویی طرد شوند، بیش از ۹۰ درصد متکدیان شهر جمع آوری شده‌اند چرا که مرکز تجمع این افراد در این نقاط است.

بی‌توجهی به رفع معضل تکدی گری در یزد

یکی دیگر از شهروندان یزدی نیز با اشاره به پرسه زدن متکدیان در یزد به صورت گروهی در اطراف مراکز درمانی و پزشکی به ویژه مطب‌های خصوصی و آزمایشگاه‌ها و حتی بیمارستان‌ها و کلینیک‌های دولتی، ساماندهی این وضعیت را وظیفه مدیریت این مراکز عنوان کرد.

رضا میرسلیمی با بیان اینکه به راحتی می‌توان از حضور متکدیان جلوگیری کرد، گفت: به نظر می‌رسد که انگیزه و عزم جدی برای مدیریت این وضعیت وجود ندارد و مراکز درمانی مشکلی با این وضعیت ندارند در حالی که بیماران از این ناحیه در معرض فشار و آسیب قرار می‌گیرند.

این شهروند یزدی، شهرداری را نیز مسؤول جمع آوری این متکدیان دانست و تصریح کرد: شهرداری باید این افراد را از سطح شهر جمع کند چرا که حضور آنها روز به روز در حال افزایش است و مرد و زن و پیر و جوان و کودک را در بر می‌گیرد از این رو نمی‌توان نیازمند واقعی را تشخیص داد.

وی تاکید کرد: حتی اگر نیازمند واقعی نیز بین این افراد باشد، باید تحت پوشش مراکز حمایتی قرار گیرد و کوچه و خیابان و مطب پزشک، داروخانه یا آزمایشگاه محل جمع آوری کمک نیست.

این شهروند با تاکید بر اینکه این اتفاق یک سوءاستفاده از انسانیت مردم یزد است، خواستار روشن کردن افکار عمومی برای عدم کمک مستقیم به این افراد و از سوی دیگر حمایت در قالب گروه‌ها و انجمن‌های مربوطه شد.

ضرورت ورود نهادهای نظارتی به رشد تکدی گری در یزد

رئیس کمیسیون خدمات و محیط زیست شهری شورای اسلامی شهر یزد در جلسه این کمیسیون گفت: ضرورت دارد ساماندهی تکدی گری در شهر جهانی یزد از طریق نهادهای مرتبط و نظارتی به طور جدی پیگیری شود چرا که این موضوع زیبنده شهر نیست.

فاطمه زارع بیان کرد: متکدیان علاوه بر اینکه خدمتی به جامعه ارائه نمی‌دهند و نقشی در تولید و رونق اقتصاد جامعه ایفا نمی‌کنند، موجب شیوع و گسترش فرهنگ مصرف گرایی و بروز ناهنجاری‌ها و آسیب‌های زنجیره‌ای در زمینه اجتماعی، فرهنگی، بهداشتی نیز می‌شوند.

جولان متکدیان در شهر جهانی/ مهربانی یزدی‌ها متکدیان را بدعادت کرد

وی با اشاره به برگزاری جلسات متعدد با نهادهای مربوطه برای رفع این موضوع این وضعیت را زیبنده شهر جهانی یزد ندانست و عنوان کرد: تکدی گری به عنوان یک آسیب اجتماعی است و فقر، بیکاری، عدم مهارت و آشنایی با یک حرفه خاص از دلایل عمده روی آوردن به این کار است و لازم است با آموزش شهروندی و ایجاد زمینه مناسب برای آموزش شهروندان، آنها را برای آموزش حرفه خاص سوق دهیم.

شهرداری به تنهایی قادر به جمع آوری و ساماندهی متکدیان نیست

زارع افزود: گرچه براساس بند پنج ماده ۵۵ قانون شهرداری‌ها، شهرداری باید ساماندهی متکدیان را در دستور کار قرار دهد و شهرداری از وجود این افراد در سطح شهر رضایت ندارد اما شهرداری به تنهایی نمی‌تواند از این معضل جلوگیری کند و تمام نهادها برای رفع آن باید همکاری لازم را داشته باشند.

این عضو شورای شهر تاکید کرد: این مساله علاوه بر نارضایتی مردم، سبب افزایش ترافیک و نازیبایی چهره شهر شده است و باید برای آن چاره‌ای اندیشید.

تکدی گری در هیچ فرهنگی جایگاه ندارد و فرهنگ سختکوشی یزدی‌ها اصلاً پذیرای چنین شیوه‌ای برای گذران زندگی نیست و از این وضعیت ناراضی هستند و آن را در شأن شهری با پیشینه تلاش و همت و دارای ویژگی‌های منحصر به فرد تاریخی و گردشگری به عنوان تنها شهر تاریخی جهان نمی‌دانند.

با توجه به اینکه تکدی گری در یزد هر روز شکلی جدید به خود می‌گیرد، یک روز پرسه زدن در میان بیماران و محل تردد آنها در مراکز درمانی، روزی دیگر با فال فروشی در چهارراه‌ها، یک روز به کارگیری کودکان کار و روز دیگر گدایی از توریست‌های خارجی در بافت تاریخی، لازم است هرچه سریع‌تر نسبت به ساماندهی این مقوله اقدام شود تا یزد به روزگار یک دهه پیش خود در این زمینه بازگردد.

منبع: مـهر