تصمیمات مهم وزارت آموزش و پرورش در سال ۱۴۰۳
تصمیمات مهم وزارت آموزش و پرورش در سال ۱۴۰۳

وزیر آموزش و پرورش گفت: ثمره رتبه‌بندی در حال روشن شدن است. رتبه‌بندی باید به افزایش کیفیت و تعمیق یادگیری و سواد واقعی منجر شود.

به گزارش زیرنویس به نقل از مهر؛رضا مراد صحرایی در شانزدهمین گردهمایی اعضای شورای معاونان و مدیران کل استان‌ها که در محل اردوگاه شهید باهنر برگزار شد افزود: به‌منظور ارتقای کیفیت دوره‌های توانمندسازی معلمان و مدیران در نظام تعلیم و تربیت، مسئولیتی به دانشگاه فرهنگیان سپرده شد که در ساختار این دانشگاه یک مرکز به نام «مرکز جامع بهسازی نیروی انسانی» تاسیس شود.

وی در ادامه با بیان اینکه رتبه‌بندی معلمان انگیزه‌ها را برای ایجاد این مرکز بالا برده است گفت: ثمره رتبه‌بندی الحمدالله در حال روشن شدن است. رتبه‌بندی باید به افزایش کیفیت و تعمیق یادگیری و سواد واقعی منجر شود.

وزیر آموزش و پرورش با اشاره به اینکه آنچه از این مرکز خواسته شده برنامه‌ریزی در سه ساحت صلاحیت عمومی، صلاحیت تخصصی و صلاحیت حرفه‌ای است گفت: دو دلیل باعث شد تا این دانشگاه به عنوان مرکز افزایش کیفیت توانمندسازی معلمان انتخاب شود. سهولت در اجرای کار و هم اینکه این دانشگاه در مرز علم حرکت می‌کند.

وی با تاکید بر اینکه باید بتوانیم از خودمان عبور کنیم گفت: ما باید به جای ساختارسازی، گفتمان‌سازی کنیم. حرفی که زده می‌شود فقط برای حرف زدن نیست بلکه باید آن حرف اجرا شود. معاونت‌های تخصصی باید برنامه‌ریزی جدی انجام دهند.

صحرایی تصریح کرد: تمام دوره‌هایی که برگزار می‌شود باید از طریق این مرکز دانشگاه فرهنگیان تایید شده باشد تا دوره ضمن خدمت به حساب بیاید.

وزیر آموزش و پرورش با تاکید بر اینکه مهمترین کارهای سال آینده ارتقای کیفیت و تقویت مدارس دولتی و ذیل آن ساماندهی نیروی انسانی و توانمندسازی معلمان و مدیران است گفت: همه معاونت‌ها و سازمان‌ها باید کیفیت را در دستور کار اصلی خود قرار دهند. راه رسیدن به هدف عبور کردن از خودمان است، عبور کردن از واگرایی. چون مسئله اصلی ما تفکر، کار راهبردی و برنامه‌ریزی‌ست.

وی با بیان اینکه مسیرهای رشد معلمی همگی باید از یک کانال مشخص انجام شود گفت: یک سامانه حتماً باید همه این کارها را در خود جمع کند چون همه این‌ها در رتبه بندی معلمان امتیاز محسوب می‌شود.

به گزارش مرکز اطلاع رسانی و روابط عمومی وزارت آموزش و پرورش، وزیر آموزش و پرورش با تاکید بر اینکه همه ما باید نفع سیستم را در نظر بگیریم، ۵ دستور کار اصلی را به شورای معاونان وزارت آموزش و پرورش ابلاغ و از آن‌ها خواست طی روزهای آینده، با تشکیل شورای پشتیبانی این موضوعات ساماندهی شود.

وزیر آموزش و پرورش اعلام کرد که نظام جامع برنامه‌ریزی مدیران باید به صورت فوری آماده شود و تمام دوره‌هایی که برگزار می‌شود باید از یک ماخذ مشخص مجوز آن ها صادر شود. هیچ دوره‌ای اعتبار ندارد مگر اینکه از شورای بهسازی عبور کرده باشد.

وی در مورد ساماندهی تاکید کرد: تعریف وظیفه مشخص صف تا ستاد یک ساز و کار روشن و یک سامانه مشخص که هر دوره‌ای خارج از آن سامانه اعتبار نداشته باشد باید در دستور کار قرار بگیرد.

وی تاکید کرد که باید دوره‌ها توسط معاونت‌های تخصصی در کل کشور اجرا شود و یک کنسرسیوم طراحی شود که از صف تا ستاد را پوشش دهد.

وزیر آموزش و پرورش در ادامه گفت: ما باید یاد بگیریم که با همدیگر برنامه‌ریزی کنیم، با همدیگر همفکری کنیم و فرایندها را با کمک همدیگر طراحی کنیم.

صحرایی همچنین بر تعیین دقیق هزینه برگزاری دوره‌ها در دانشگاه فرهنگیان و دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی تاکید کرد.

وزیر آموزش و پرورش با تاکید بر اینکه همه ما باید از فرصت فوق‌العاده خدمت استفاده کنیم عنوان کرد: مخاطب ما یک میلیون معلم هستند که صدای ما را به گوش ۱۶ میلیون دانش آموز و آن‌ها نیز به کل خانواده‌های خود منتقل می‌کنند و نهایتاً به کل کشور تسری پیدا می‌کند. بنابراین باید از این فرصت خدمت به درستی استفاده کنیم.

وزیر آموزش و پرورش با بیان اینکه آیین‌نامه مسیر رشد معلمی یکی از نقاط عطف این دوره خواهد بود گفت: این آیین‌نامه جزو آیین‌نامه‌های اهرمی ما خواهد بود و یک زمان‌بندی باید تعیین شود تا استان‌ها نظرات خود را و پیشنهادهای ‌شان را درباره مسیر رشد معلمی ارائه کنند تا آیین‌نامه مسیر رشد معلمی جهت تصویب به شورای عالی آموزش و پرورش ارائه شود.

وزیر آموزش و پرورش با بیان اینکه دوره‌های ضمن خدمت باید در چهارچوب این آیین‌نامه برگزار شود عنوان کرد: این آیین‌نامه جوشش و کوششی را در معلمان ایجاد خواهد کرد چون در ادامه رتبه‌بندی است.

منبع :سلام نو