خطوط قرمز «طنز» را از رسانه رسمی دور کرد
خطوط قرمز «طنز» را از رسانه رسمی دور کرد

طنز به عنوان مردمی‌ترین ژانر ادبی راه خود را پیدا می‌کند،

رویا صدر طنزپرداز در گفت‌ و گو با «اطلاعات آنلاین» نسبت به جریان طنز در رسانه‌ها عنوان کرد: در چند دهه اخیر در سایه گسترش رسانه‌های فضای مجازی با طنزی مواجه شدیم که در سایه دموکراسی دیجیتالی شکل گرفته و در آن همه افراد این امکان را داشتند که بدون گذر از فیلترهای رسانه‌های رسمی قلم بزنند و افکار خودشان را منعکس کنند.

وی تصریح کرد: در طی زمان محدودیت در ارائه طنز در رسانه‌های رسمی و پررنگ‌تر شدن خط قرمزها به گسترش طنز در فضای مجازی و رشد و توسعه دموکراسی دیجیتالی دامن زد و زبان فضای مجازی مقداری وارد طنز رسانه‌های رسمی شد که زبان نسل سومی و محاوره از مصادیق آن است.

رویا صدر: خطوط قرمز «طنز» را از رسانه رسمی دور کرد

این طنزپرداز همچنین به نیاز مخاطب متاثر از طنز در فضای مجازی پرداخت و گفت: در سایه گسترش طنز در فضای مجازی تقاضای مردم برای طرح مسائلشان به زبان طنز گسترش پیدا کرد و در عین حال پیچیده نویسی زبان طنز به دلیل تغییر ذائقه مخاطب تغییر کرد و به طنزهای آسان پسند که به سرعت با مخاطب ارتباط برقرار کند بر شکل طنز فضای رسمی اثر گذاشت.

صدر که معتقد است طنز در رسانه‌های رسمی وجود ندارد، افزود: در حال حاضر من جریان طنزی در رسانه‌های رسمی نمی‌بینم و جریان طنز مستمر در رسانه‌ها سراغ ندارم حتی به صورت جسته و گریخته نیز فضای رسمی رسانه‌ها عاری از طنز است و نمی‌بینیم طنز موثری در این فضا وجود داشته باشد که بتواند با مخاطب ارتباط برقرار کند بعد در حال حاضر طنز بیشتر در فضای مجازی شکل می‌گیرد.

وی با طرح این موضوع که طنز به هر حال راه خود را پیدا می‌کند، اظهار کرد: ما در یک دوره انتقالی حرکت می‌کنیم البته مادامی که طنزهای ساده در فضای مجازی رو به گسترش است مخاطب را تحت الشعاع قرار می‌دهد که دیگر نتواند با طنزهای پیچیده ارتباط برقرار کند و این مشکلی است که با آن مواجهیم و باید ببینیم در گذر زمان به چه سمت حرکت می‌کند و چطور تعدیل می‌شود.

این طنز پرداز با تاکید بر اینکه طنز به عنوان مردمی‌ترین ژانر ادبی راه خود را پیدا می‌کند، بیان کرد: طنز راه خود را پیدا می‌کند و پس از دوران انتقالی فعلی باید ببینیم که چه خواهد شد.

منبع: اطلاعات انلاین