اتباع خارجی بازار کار ایران را به هم ریخته اند
اتباع خارجی بازار کار ایران را به هم ریخته اند

اطلاعات نوشت:  موضوع به کارگیری اتباع خارجی به ویژه مردم افغانستان در کارگاه های صنعتی، مزارع کشاورزی و هسته های  تولیدی به دلیل کاهش فرصت اشتغال همواره مورد انتقال برخی گروه های کارگری بوده است. از سوی دیگر دولت همواره نسبت به استفاده از اتباع بیگانه غیرمجاز و فاقد پروانه اقامت در مراکز شغلی هشدار […]

- اتباع خارجی بازار کار ایران را به هم ریخته اند

اطلاعات نوشت:  موضوع به کارگیری اتباع خارجی به ویژه مردم افغانستان در کارگاه های صنعتی، مزارع کشاورزی و هسته های  تولیدی به دلیل کاهش فرصت اشتغال همواره مورد انتقال برخی گروه های کارگری بوده است. از سوی دیگر دولت همواره نسبت به استفاده از اتباع بیگانه غیرمجاز و فاقد پروانه اقامت در مراکز شغلی هشدار داده و با متخلفین برخورد کرده است.

با این وجود همچنان شمار زیادی از فرصت های شغلی صنعتی، کشاورزی و خدماتی ایران در اختیار این گروه از کارجویان قرار دارد که امکان اشتغال نیروی کار داخلی را محدود کرده است.

محمود کریمی بیرانوند معاون توسعه کارآفرینی واشتغال وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی دیروز در پاسخ به سئوال خبرنگار اطلاعات در مورد آمار رسمی اتباع خارجی شاغل در بازار کار ایران گفت: این آمار بر اساس ۳۱ شاخص اطلاعاتی  بررسی شده در استان های مختلف نشان می دهد که هم اینک حداقل یک میلیون و ۱۰۰ هزار نفر اتباع خارجی دارای مجوز اقامت در ایران شاغل هستند.

گزارش خبرنگارما از منابع خبری دیگر حاکی است، حداقل ۲ برابر این تعداد، اتباع خارجی فاقد مجوز اقامت در بازار کار ایران مشغول به کار هستند که کارفرمایان برای گریز از تعهدات بیمه ای و عدم پرداخت دستمزدهای قانونی، از بکارگیری این قبیل افراد استقبال می کنند.

بررسی های خبرنگار ما نشان می دهد که بالغ بر ۹۷ درصد از این افراد را، اتباع ذکور کشور افغانستان تشکیل می دهند.

البته به گفته معاون توسعه کارآفرینی و اشتغال وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی هم اینک حضور، اسکان و اشتغال افاغنه در ۱۶استان کشور ممنوع است ولی در ۱۵ استان دیگر مطابق آمارهای رسمی هم اینک یک میلیون و ۱۰۰ هزار تبعه خارجی دارای پروانه اقامت مشغول به کار هستند.

محمدصادق غلامی سرپرست دبیرخانه هیات امنای سازمان تامین اجتماعی هم دیروز اعلام کرد:  هم اینک حداقل چهار و نیم میلیون نفر شاغل در کشور وجود دارد که فاقد هرگونه پوشش بیمه ای هستند. بخش قابل توجهی از این افراد را اتباع خارجی تشکیل می دهند.

گزارش خبرنگار ما حاکیست، برابر قانون کار اتباع بیگانه‌ای که فاقد پروانه کار، پروانه کار موقت یا کارت کار موقت باشند، اجازه اشتغال در کشور را ندارند و درصورت اشتغال و به‌کارگیری کارفرمای آنها متخلف و مشمول جریمه خواهد بود.

وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی حدوداً از یک سال قبل طرح ملی تعیین وضعیت اشتغال اتباع افغانستانی را در (سامانه جامع اشتغال اتباع خارجی) آغاز کرده است .

به‌موجب این طرح اقامت مجاز این افراد منوط به روشن‌ شدن وضع شغلی آنان خواهد بود و افراد شرکت‌کننده از مزایای قانونی این طرح برخوردار خواهند شد.

کارفرمایان حقیقی و حقوقی متقاضی استفاده از خدمات اتباع خارجی نیز وفق ماده ۱۲۱قانون کار جمهوری اسلامی ایران پس از ثبت‌نام و ایجاد پرونده شخصی الکترونیکی در سامانه جامع اشتغال اتباع خارجی می‌توانند نسبت به ثبت درخواست در قالب روادید ورود با حق کار، صدور، تمدید، تجدید و یا ابطال پروانه کار اقدام کنند .

بسیاری از کارشناسان بر این باورند که یکی از علل به‌کارگیری اتباع بیگانه از سوی کارفرمایان، فرار از پرداخت حق بیمه و ارزان بودن نیروی کار خارجی است که این امر موجب از بین رفتن فرصت‌های شغلی برای جویندگان کار و نیروهای کار داخلی شده است، اما در این میان هم کارفرمایانی هستند که از نبود نیروی کار ایرانی در برخی رسته فعالیت‌ها گله دارند و به‌ناچار از نیروی کار خارجی استفاده می‌کنند.

کریمی بیرانواند دیروز به خبرنگاران گفت: از ابتدای امسال تاکنون بر اساس اطلاعات «سامانه ملی رصد اشتغال» یک میلیون و ۵۳هزار و ۳۴۷هزار شغل در نقاط مختلف کشور ایجاد شده که پس از صحت‌سنجی‌های انجام شده از این تعداد به ۷۴۷هزار شغل رسیده است.

معاون توسعه کارآفرینی و اشتغال وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی ادامه داد: بر اساس کدملی ثبت شده در سامانه رصد اشتغال، تا دیروز یک میلیون و ۸۸هزار و ۶۰۹شغل در نقاط مختلف کشورایجاد شده که از این میان یک میلیون و ۵۳هزار و ۳۴۷شغل جدید در سامانه رصد اشتغال ثبت شده است.

این آمار نشان می‌دهد که میزان پیشرفت تعهد اشتغال ایجادی دولت در امسال به ۹۶.۷۶رسیده است.بر اساس توضیحات معاون وزیر کار، پس از صحت‌سنجی‌های انجام شده از سوی سوی وزارت تعاون کار و رفاه اجتماعی، شغل‌های ایجادی در سال جدید ۷۱درصد برنامه ایجاد یک میلیون شغل در سال است که ۷۴۷هزار اشتغال ایجادی صحت‌سنجی شده است که از نظر دولت سیزدهم تعداد شغل‌های صحت‌سنجی شده معیار است.

کریمی بیرانوند تاکید کرد: سامانه رصد کاملاً شفاف است و کارکرد دوم آن سیاست‌گذاری است و با داشبوردهای متعدد آن می‌توان ابزارهای سیاست‌گذاری زیادی را ایجاد کرد.

معاون وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی درباره «سامانه جستجوی شغل» که حدود ۵ماه قبل کار خود را آغاز کرده است، گفت: در این مدت ۲۳هزار و ۸۱۷کارفرما درخواست شغلی خود را برای نیروی کار در این سامانه ثبت کرده‌اند.

وی بیان کرد: از این تعداد درخواست ۲۴۴هزار و ۳۲۷فرصت شغلی به دست می‌آید. 

منبع: اطلاعات انلاین