به گزارش خبرنگار مهر، معاونت آموزشی وزارت بهداشت در نامه مهمی به دانشگاه ها اعلام کرد: دوره دستیاری به عنوان شغل محسوب شده و از به کار بردن لفظ دانشجو برای آن خودداری شود. دکتر ابوالفضل باقری فرد معاون آموزشی و دبیر شورای آموزش پزشکی و تخصصی در این نامه آورده است: «با توجه به […]

به گزارش خبرنگار مهر، معاونت آموزشی وزارت بهداشت در نامه مهمی به دانشگاه ها اعلام کرد: دوره دستیاری به عنوان شغل محسوب شده و از به کار بردن لفظ دانشجو برای آن خودداری شود.

دکتر ابوالفضل باقری فرد معاون آموزشی و دبیر شورای آموزش پزشکی و تخصصی در این نامه آورده است: «با توجه به ابهام در مفاهیم دانشجو و دستیار بدین‌وسیله اعلام می‌دارد براساس مفاد ماده های ۱، ۳، ۳۴ مصوبات چهل و هفتمین نشست شورای آموزش پزشکی و تخصصی دستیار به فردی اطلاق می‌شود که با داشتن مدرک دکترای پزشکی عمومی و پذیرش در امتحان ورودی دستیاری جهت آموزش‌های نظری و کسب مهارت‌های عملی در یکی از رشته‌های تخصصی پزشکی طی مدت زمان مشخصی که برای آن دوره از طریق شورای آموزش پزشکی و تخصصی تصویب شده‌است به امر تحصیل آموزش و پژوهش و انجام فعالیت‌های کارورزی اشتغال می‌ورزد.

ضمن این‌که هدف دوره دستیاری تربیت پزشک متخصص و متعهد در رشته‌های مورد نیاز کشور جهت کسب مهارت‌های نظری و عملی، آموزش پزشکی، تعمیمی و گسترش بهداشت در جامعه امور درمانی و انجام فعالیت‌های پژوهشی در راستای پیشبرد دانش پزشکی است.

دستیاران موظفند طبق برنامه‌ای که از طرف گروه آموزشی مربوطه تنظیم می‌شود در فعالیت‌های آموزشی پژوهشی و درمانی ازجمله کلاس‌های نظری، گزارش صبحگاهی، گزارش مرگ‌ومیر و گزارش موردی، ژورنال کلاب، کارورزی های بیمارستانی و درمانگاهی، آزمایشگاهی و کشیک‌های بخش و درمانگاه مربوطه و مأموریت های علمی و طرح‌های تحقیقاتی به‌طور فعال شرکت کنند.

شایان ذکر است براساس مفاد ماده دو قانون پذیرش دانشجو در دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی کشور مصوبات مجلس شورای اسلامی، پذیرش دانشجو در مقطع کاردانی پیوسته و ناپیوسته، کارشناسی، کارشناسی ارشد پیوسته و دکترای حرفه‌ای و دکترای پیوسته براساس سوابق تحصیلی داوطلب و آزمون‌های سراسری خواهد بود.

لذا با توجه به افراد منظورشده در دوره‌های فوق‌الذکر به‌عنوان دانشجو در مصوبات مجلس شورای اسلامی و نیز وظایف دستیاران رشته‌های تخصصی بالینی پزشکی در دوره‌های مربوطه از جمله آموزش، پژوهش کارورزی و کشیک‌های بخش‌های آموزشی و درمانی ذی‌ربط دوره‌های دستیاری رشته‌های تخصصی بالینی پزشکی به‌عنوان دوره‌ی دانشجویی منظور نمی‌گردد لذا دستور فرمایید هماهنگی ها و اطلاع‌رسانی‌های لازم به عمل آید و در کلیه مکاتبات مربوط صرفاً به لطف لفظ دستیار اشاره گردد.»

به کار بردن نام «دانشجو» برای دوره دستیاری ممنون شد

منبع: مـهر