حمله دیپلماتیک طالبان به ایران چه ابعادی دارد؟
حمله دیپلماتیک طالبان به ایران چه ابعادی دارد؟

روزنامه آرمان ملی به نقل از رسانه‌های افغانستان نوشت: عبدالرحمان راشد، معین «وزارت مهاجران و برگشت کننده‌ها» اخراج مهاجران افغان از ایران را خلاف قوانین بین‌الملل خوانده است. وی مدعی شد: «آن‌ها هم برای ما این وعده را دادند که مهاجرینی که اسناد و مدرک ندارند، آن ‌ها در ایران ثبت و راجستر [ثبت] می‌شوند و […]

- حمله دیپلماتیک طالبان به ایران چه ابعادی دارد؟

روزنامه آرمان ملی به نقل از رسانه‌های افغانستان نوشت: عبدالرحمان راشد، معین «وزارت مهاجران و برگشت کننده‌ها» اخراج مهاجران افغان از ایران را خلاف قوانین بین‌الملل خوانده است.

وی مدعی شد: «آن‌ها هم برای ما این وعده را دادند که مهاجرینی که اسناد و مدرک ندارند، آن ‌ها در ایران ثبت و راجستر [ثبت] می‌شوند و برای آن‌ها اسناد و مدرک داده می‌ شود لیکن کشورهای میزبان همرای مهاجرین ما حسن هم‌جواری را مراعات نمی‌کنند.»

فرمانده مرزبانی استان شرقی خراسان رضوی ایران روز یکشنبه اعلام کرد که ۱۳ هزار و ۸۵۲ نفر از اتباع کشور افغانستان طی ۱۰ روز گذشته توسط مرزبانان هنگ مرزی تایباد به کشورشان بازگشت داده شده‌اند.

مجید شجاع دلیل این تصمیم را «برخورد با حضور غیر قانونی اتباع کشور های خارجی» خوانده بود.

مقامات محلی ایران پیش‌تر گفته بودند که در مجموع ۵۲۰ هزار تبعه غیرمجاز افغانستانی در ۹ ماه اول سال جاری هجری خورشیدی اخراج

 شده ‌اند.

طالبان در حالی علیه ایران موضع گیری می کند که میلیون ها نفر از شهروندان افغانستانی به خوبی و با بهره گیری از تمامی امکانات در ایران زندگی می کنند.

علاوه بر این، جمهوری اسلامی از زمان روی کار آمدن طالبان در افغانستان، با این گروه مراعات کرده و صرفا خواستار تشکیل دولتی فراگیر در افغانستان شده است و نسبت به اشتباهات این گروه تا به این لحظه چشم پوشی کرده است.

 امری که از سوی طالبان دیده نمی شود و همچنان این گروه نسبت به ایران نگاهی خاص همراه با عناد دارد.

نگاهی که شاید ریشه در خواستگاه طالبان و تفکرات افراطی آن ها دارد که هیچ گاه ایران را دوست خود نمی دانند و امروز صرفا از روی گرفتاری در ظاهر با جمهوری اسلامی در برخی موارد جزئی تعامل دارند.

منبع: اطلاعات انلاین