برخی موتورسواران ترافیک تهران را گره می‌زنند
برخی موتورسواران ترافیک تهران را گره می‌زنند

اطلاعات نوشت: به اعتقاد کارشناسان نحوه رانندگی موتورسیکلت سواران یا همان رفتار ترافیکی آن ها، نقش مهمی در ترافیک دارد و به طور حتم به هر میزان که آن ها قوانین را همانند اکثر رانندگان خودرو رعایت کنند، در شهرها شاهد ترافیک روان  تر خواهیم بود ولی متاسفانه بسیاری از راکبان موتورسیکلت نسبت به رعایت قوانین […]

- برخی موتورسواران ترافیک تهران را گره می‌زنند

اطلاعات نوشت: به اعتقاد کارشناسان نحوه رانندگی موتورسیکلت سواران یا همان رفتار ترافیکی آن ها، نقش مهمی در ترافیک دارد و به طور حتم به هر میزان که آن ها قوانین را همانند اکثر رانندگان خودرو رعایت کنند، در شهرها شاهد ترافیک روان  تر خواهیم بود ولی متاسفانه بسیاری از راکبان موتورسیکلت نسبت به رعایت قوانین بی  توجهند و با ارتکاب تخلفات متعدد، سبب تضییع حقوق دیگران هم می شوند.

پلیس راهور طی سنوات گذشته با اجرای طرح هایی، نظارت ها را بر تردد موتورسیکلت ها تشدید و تدابیری را نظیر توقیف اعمال کرده است اما به دلیل اجرای مقطعی اینگونه طرح ها  در فواصل زمانی مختلف،نتیجه مطلوبی به دست نیامده است.

پلیس راهنمایی و رانندگی کشور در دوره مدیریت جدید به فرماندهی سردار سید تیمور حسینی برآن شده است ضمن تغییر در برخی سیاست ها، موتورسیکلت سواران را نسبت به اجرای قوانین ترغیب کند که البته نظارت های مستمر می تواند نتیجه بخش باشد، درغیر این صورت تجربه تلخ گذشته تکرار خواهد شد و موتورسواران متخلف به یکه تازی شان ادامه خواهند داد.

توجه به سهم بالای موتورسیکلت  ها در آلودگی هوا، موضوع دیگری است که پلیس باید مورد توجه قرار دهد، مساله ای که تاکنون توجه کافی به آن نشده و حتی کنترل و نظارت لازم بر معاینه فنی این وسیله نقلیه به شدت آلاینده هم اعمال نمی شود ،به نحوی که اکنون درصد بسیار ناچیزی از موتورسیکلت های فعال کشور معاینه فنی دارند و به این ترتیب روزانه حجم زیادی از آلودگی را روانه ریه مردم می کنند.

اجرای طرح۱۰ در تهران

رئیس پلیس راهور فراجا دیروز در حاشیه اجرای طرح  ۱۰  ،در جمع خبرنگاران با اشاره به آغاز اجرای طرح از چندی قبل در تهران،  افزود: اساس این طرح با تخلفاتی است که نقش بسیار پررنگی در گره  های ترافیکی شهر ایفا می‌کنند.

به گزارش خبرنگار ما  سردار سید تیمور حسینی مهمترین تخلفاتی که می‌تواند این گره ها را ایجاد کند تخلفات ساکن دانست و گفت: پلیس راهور با تخلفاتی مانند توقف در ایستگاه اتوبوس و تاکسی، محل ویژه معلولان و جانبازان و همچنین تخلف در پیاده راه‌ها برخورد می‌کند.

وی به تخلفات موتور سواران اشاره و تأکید کرد: برخورد با تخلفات موتور سواران مطالبه مردم است چرا که این وسیله نقلیه قدرت مانور بالایی دارد .

پلیس راهور اکنون به طور جدی با تخلفاتی که از سوی راکبان موتورسیکلت به ویژه آنانی که برای دیگر شهروندان مشکل ساز می شوند، برخورد می‌کند. همچنین با تخلفی مانند عدم استفاده از کلاه ایمنی که ضرر آن متوجه راکبان می‌شود، به شدت برخورد قانونی می کنیم.

رئیس پلیس راهور فراجا در ادامه به استقرار کفی‌ها در خیابان‌های تهران اشاره کرد و گفت: این ها برای برخورد با تخلفات حادثه ساز راکبان مستقر شده است و به هیچ وجه نگاه ما به این مسأله کمی نیست و به دنبال این نیستیم که چه تعداد در شبانه روز موتورسیکلت توقیف می‌شود، بلکه اصلاح رفتار موتورسواران مد نظر مان است .

حسینی با بیان این که به دنبال فرهنگ سازی و آموزش هستیم  و برای اجرای آن برنامه ریزی شده است که نمونه آن تبلیغات گسترده برای استفاده ار کلاه ایمنی است، افزود: مردم از ترافیک‌های سنگین گله‌مند هستند . ۲۰میلیون جابه جایی در تهران رخ می‌دهد و اگر حساب کنیم افراد روزی یک ساعت معطلی در ترافیک داشته باشند می‌توان نتیجه گرفت که ۲۰میلیون نفر ساعت اتلاف وقت داریم که صرفه جویی در آن منجر به پیشرفت در سایر موضوعات اجتماعی، تجاری، اقتصادی و فرهنگی خواهد شد.

وی گفت: اگر در تهران و کلانشهرها به تردد وسایل نقلیه نظم دهیم و  آرمش ببخشیم و همچنین از تخلفات جلوگیری کنیم، آنگاه می‌توان شاهد کاهش آمار حوادث رانندگی هم باشیم.

رئیس پلیس راهور فراجا در ادامه به مسئولیت ۲۶دستگاه در موضوع تردد‌های شهری و جاده‌ای اشاره کرد و افزود: ما موظفیم سهم خود را در این باره ایفا کنیم اما از وزارت راه و شهرسازی، کشور، بهداشت و ارشاد مطالبه جدی داریم که سهم خود را ایفا کنند ؛ اگر فقط به دنبال اجرای قانون باشیم بدون همکاری سایر ارگان ها انتظار نتیجه مطلوب غیرممکن خواهد بود البته اینطور نیست که اگر بقیه سهم خود را ایفا نکنند ، پلیس به وظیفه خود عمل نکند !

حسینی با بیان این که باید تقاضای سفر، تقویت ناوگان عمومی و مطالعات آمایشی سرزمینی را در نظر داشته باشیم، افزود: در مطالعات آمایشی شاهد این هستیم که همه امکانات به درستی در تمامی تهران گسترده نشده است که این امر نیاز به بازنگری جدی در بخش مدیریت شهری دارد.

وی با تأکید بر این که انتظار داریم که سازمان‌های نظارت هوشمند نقش خود را ایفا کنند و رفتار رانندگان را در شبانه روز مورد رصد و پوشش قرار دهند،ادامه داد: از مردم درخواست می کنیم بیش از پیش با پلیس همراه باشند، پلیس برای موتور سواران احترام قائل است و می‌داند بسیاری از آن ها برای امرار معاش از موتور استفاده می‌کنند ولی امرار معاش نباید با تخلف همراه باشد. همچنین اگر هیچ مولفه ای در تهران تغییر پیدا نکند و ما بتوانیم یک مولفه آن که نظم و انضباط تردد هاست را تغییر دهیم  ۳۰ درصد از گره های ترافیکی سامان پیدا می‌کند.

رئیس پلیس راهور یاد آور شد:در برخورد با تخلفات موتورسیکلت سواران آمار موضوعیتی ندارد ، بلکه فرهنگسازی و اصلاح رفتار ترافیکی در اولویت است.

رفتار ماموران پلیس با متخلفان

وی درباره رفتار ماموران پلیس با موتور سواران متخلف گفت: به شدت تاکید کرده‌ایم که به هیچ عنوان اقدامات منجر به تنش انجام نشود چرا که هدف این است که کاربران ترافیکی در رفتارهای اشتباه خود تجدید نظر کنند و به هیچ وجه به دنبال افزایش آمار توقیف موتور سیکلت‌  نیستیم.
حسینی  همچنین درباره تخلفات انجام شده در پارکینگ‌ها مبنی بر دریافت مبالغ بیش از حد قانونی اظهار داشت: این گزارش ها به بنیاد تعاون اعلام شده است و شهروندان می‌توانند رفتار و اقدامات غیرقانونی در پارکینگ‌ها را به ۱۹۷گزارش کنند .

همچنین سرهنگ فیروز کشیر معاون آموزش و فرهنگ ترافیک پلیس راهور تهران بزرگ درباره اجرای طرح ۱۰ تاکید کرد: این طرح برای امنیت جان موتورسواران اجرا می‌شود .

وی افزود: ۶۱درصد از  مجروحان و۴۶درصد از  جانباختگان حوادث رانندگی مربوط به موتورسواران تهرانی است که  عامل اصلی آن عدم توانایی در کنترل وسیله نقلیه و عدم استفاده از کلاه ایمنی و ضربه به سر است.

معاون آموزش و فرهنگ ترافیک پلیس راهور تهران بزرگ بیشترین معابر این حوادث فوتی را بزرگراه‌های امام علی (ع) و آزادگان اعلام کرد و گفت:  علت عمده این حوادث در ۹ ماهه امسال   تغییر مسیر ناگهانی،  عدم توجه به جلو و  هم عدم توانایی در کنترل وسیله نقلیه بوده است.البته آمار این حوادث در ساعات گوناگون شبانه روز متفاوت است به طوری که ۲۴درصد در ساعات ابتدای نیمه شب تا ۴ صبح رخ می‌دهد و در ساعت ۸ شب تا ۲۴ به ۲۳درصد می‌رسد و در ساعت ۴ بعد از ظهر تا ۸ شب هم با کاهش این آمار به ۱۹درصد مواجهیم.

اعمال قانون برای متخلفان

 سرهنگ علی اصغر شریفی رئیس مرکز اطلاع رسانی مرکز کنترل ترافیک تهران گفت: راکبانی که به سبب تخلفاتی مانند عدم استفاده از کلاه ایمنی یا مخدوش بودن پلاک توقیف می‌شوند و اظهار پشیمانی می‌کنند، شامل توقیف ساعتی می شوند و اگر از خط ویژه اتوبوس تردد کنند ،وسیله نقلیه شان به کفی های مستقر در خیابان‌ها هدایت و حداقل یک هفته به پارکینگ منتقل می‌شود.

منبع: اطلاعات انلاین