ماجرای روبیکا و یک سانسور حاشیه‌ساز دربرنامه مهلا/ ساترا توضیح داد
ماجرای روبیکا و یک سانسور حاشیه‌ساز دربرنامه مهلا/ ساترا توضیح داد

ایام محرم فصل جدید «مهلا» از فضای‌مجازی پخش شد و یک بار دیگر برای روبیکا حاشیه‌ساز شد؛ از مواضع عجیب و غریب جواد خیابانی تا سانسوری که برای صحبت‌های خانم فاطمه سلیمانی ایجاد شد. ساترا بعد از یک توضیح، دوباره به نوعی دیگر واکنش نشان داد.

 چند روزی است برنامه مهلا حاشیه‌ساز شده؛ گفت‌وگویی که پایِ ساترا را هم به میان آورد که باعث شد موضوع به شفافیت کشیده شود.

واکنش صریحی که بلافاصله توسط مدیران ساترا داده شد. سعید مقیسه رئیس ساترا این‌طور واکنش نشان داد: حذف بخش‌های مربوط به سخنان دختر شهید حاج قاسم سلیمانی در خصوص سریال‌های مورد علاقه ایشان در براساس نظر ارزیاب تعیین‌شده از سوی سازمان تنظیم مقررات رسانه‌های صوت و تصویر فراگیر در فضای مجازی نبوده است.

محمدصادق افراسیابی معاون کاربران و تنظیم گری اجتماعی ساترا در توضیح تکمیلی تأکید کرد: تولید و پخش برنامه مهلا از سکوی روبیکا در ابتدا بدون اخذ مجوز از ساترا انجام شده بود و صرفاً از قسمت هشتم این برنامه اقدام به دریافت مجوز کرده است که برخلاف شایعات مطرح شده در فضای مجازی حذف بخشی از سخنان خانم فاطمه سلیمانی در خصوص سریال‌های مورد علاقه سردار شهید حاج قاسم سلیمانی جزو موارد اعلام شده برای ممیزی از سوی ساترا نبوده است.

 

به نظر می‌رسد با توجه به رویکرد عجیب «روبیکا» در ساخت برنامه یا سرمایه‌گذاری در این حوزه بایستی یک اتمام حجتی در این زمینه شکل بگیرد. چرا که موضوع «طناز» یکی از اتفاقات دیگری بود که در این حوزه بسیار حاشیه‌ای شد و پلتفرم مجبور به حذف قسمت‌های این برنامه شد.

به گزارش زیرنویس، حالا نوبت به حواشی «مهلا» رسید و یک شائبه‌ای هم در فضای‌مجازی دست به دست شد که روبیکا تابع ساترا نیست که لیلا آمره نماینده سکوهای صوت‌و تصویر فراگیر در کمیته تدوین مقررات ساترا به این ابهام و شائبه پاسخ داد.

او گفت: تعلل روبیکا در اخذ به‌موقع مجوز ساترا برای انتشار برخی قسمت‌های اولیه برنامه مهلا باعث شد تا این تصور ایجاد شود که روبیکا از قوانین نمایش خانگی سرپیچی کرده است درحالی‌که مدیران روبیکا اعلام کردند روبیکا تابع رأی شورای صدور مجوز ساتراست و در حال حاضر تمام قسمت‌های برنامه «مهلا» با نظرات ممیزی ساترا مطابقت دارد.

حذف بخشی از قسمت هشتم برنامه مهلا

آمره همچنین خاطرنشان کرد: حذف بخشی از قسمت هشتم برنامه مهلا مربوط به خاطرات دختر شهید حاج قاسم سلیمانی درخصوص سریال‌ها و برنامه‌های مورد علاقه‌ پدر ایشان باعث شد تا این شائبه ایجاد شود که ساترا مانع پخش این بخش شده در حالی‌که این سازمان اعلام کرد بخش مذکور به تشخیص ساترا حذف نشده است.

اما ماجرا از چه قرار است: دختر سردار سلیمانی در بخشی از این گفت‌وگو از علاقه پدرش به تماشای سریال‌های روز دنیا همچون «۲۴»، «فهرست سیاه» و «خانه کاغذی» می‌گوید که بخش‌های مربوط به این خاطرات در نسخه بارگذاری شده در سکوی پخش‌کننده حذف شد و برخی حذف این بخش را به نظارت ساترا و اعمال ممیزی بر این برنامه مرتبط دانستند.

منبع:تسنیم