آشکارترین دلایل مرگ موتورسواران
آشکارترین دلایل مرگ موتورسواران

تخمین زده می‌شود که در کشورمان هر سال حدود ۵۰۰۰ موتورسیکلت سوار در سوانح ترافیکی جان خود را از دست می‌دهند و در این بین علت مرگ بیش از نیمی از آن‌ها ضربه به سر است. در این بین پلیس راهور نیز بار‌ها برای برخورد با موتورسواران متخلف طرح‌های مختلفی را اجرا کرده است، طرح‌هایی […]

- آشکارترین دلایل مرگ موتورسواران

تخمین زده می‌شود که در کشورمان هر سال حدود ۵۰۰۰ موتورسیکلت سوار در سوانح ترافیکی جان خود را از دست می‌دهند و در این بین علت مرگ بیش از نیمی از آن‌ها ضربه به سر است. در این بین پلیس راهور نیز بار‌ها برای برخورد با موتورسواران متخلف طرح‌های مختلفی را اجرا کرده است، طرح‌هایی که به نظر می‌رسد آن طور که باید سبب کاهش مشکلات این حوزه نشده است.

بررسی‌ها نشان می‌دهد که در کشورمان حدود ۱۲ میلیون دستگاه موتورسیکلت وجود دارد و استفاده نامناسب از این وسیله نقلیه خسارات جانی و مالی زیادی به کشور تحمیل می‌کند. بر این نمونه برآورد می‌شود هر سال حدود‌۵۰۰۰ موتور سوار جان خود را در سوانح ترافیکی از دست می‌دهند و این درحالی است که موتورسیکلت‌سواران متخلف سبب ۳۵ درصد از سوانح ترافیکی هستند که به مرگ ختم می‌شود.

علاوه بر این مدتی پیش نیز اعلام شد که موتورسیکلت سواران در حدود ۵۵ درصد سوانح ترافیکی که سبب جرح می‌شود، نقش دارند. در این بین آنچه باید مورد توجه قرار گیرد این نکته است که اکثر موتورسواران به دلیل ضربه به سر جان خود را از دست می‌دهند.

طرح برخورد با متخلفان
مرور گزارش روزنامه‌ها و اخبار خبرگزاری‌ها از این حکایت دارد که پلیس راهور بار‌ها طرح اجرای برخورد با موتورسیکلت سواران را با اسامی متخلف اجرا کرده، اما مشکل اینجاست که این طرح‌ها تاکنون نتوانسته حوادث و تخلفات را کاهش دهد.

تیمور حسینی، رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی فراجا نیز درباره طرح اخیر پلیس برای برخورد با موتورسواران متخلف گفت: «طرح۱۰» پلیس راهور تهران بزرگ مدتی است که با هدف انضباط بخشی به رفتار‌های ترافیکی موتورسیکلت سواران اجرا شده است.

به گفته وی در اجرای این طرح ماموران پلیس راهور در نقاط مختلف شهر توقف کرده و با تخلفاتی نظیر حرکت خلاف جهت، حمل بار غیرمتعارف، عبور از چراغ قرمز، انجام حرکات نمایشی، حرکت از خط ویژه و پیاده‌رو، نداشتن کلاه ایمنی و … برخورد می‌کنند.

حسینی ادامه داد: علاوه بر این در کنار اجرای این طرح با تخلفات ساکن مانند پارک دوبله، توقف در ایستگاه اتوبوس و تاکسی و همچنین توقف در محل ویژه خودرو‌های افراد دارای معلولیت و جانبازان برخورد می‌شود.

رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی کشور درباره اینکه برخی گلایه می‌کنند که معیشت این افراد به در گرو موتورسیکلت آنهاست، نیز توضیح داد: درست است که برخی موتورسواران از این وسیله برای امرار معاش و معیشت خود استفاده می‌کنند، اما واقعیت این است که نباید امرار معاش با تخلف و به خطر انداختن جان خود و دیگران همراه باشد.

‌وی درباره آثار اجرای طرح برخورد با موتورسواران متخلف نیز یادآور شد: اجرای این طرح نقش بسیار پررنگی در بازکردن گره‌های ترافیکی دارد چرا که تخلفات موتورسیکلت‌سواران به حداقل می‌رسد و پیش‌بینی شده است که با ساماندهی موتورسیکلت‌سواران ۳۰ درصد از گره‌های ترافیکی کاسته شود.

رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی فراجا نیز درباره تخلفات موتورسیکلت سواران عنوان کرد: برخی از تخلفات موتور‌ها مانند عبور از محل ممنوع شامل خط ویژه یا پیاده‌رو، عبور از چراغ قرمز و… خط قرمز پلیس است، چرا که این رفت‌وآمد‌ها می‌تواند برای فرد موتورسیکلت‌سوار و یا دیگر کاربران ترافیک حادثه ایجاد کند. از این رو در صورت مشاهده چنین تخلفاتی نسبت به توقیف موتورسیکلت اقدام می‌شود.

مرکب مرگ
نتایج برخی بررسی‌های انجام شده نشان می‌دهد که حدود ۶۰ درصد از موتورسوارانی که بر اثر تصادف فوت می‌کنند به دلیل وارد شدن ضربه به سر کشته‌می‌شوند. به عبارت دیگر می‌توان گفت مسئولان تاکنون نتوانسته‌اند شرایطی ایجاد کنند که موتورسیکلت سواران از کلاه ایمنی استاندارد استفاده کنند.

‌جعفر تشکری هاشمی، رئیس کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای اسلامی شهر تهران نیز با اشاره به سهم ۵۰ درصدی موتورسواران در مرگ و میر سوانح ترافیکی عنوان کرد: در تهران با رشد بالای تصادفات فوتی روبه‌رو هستیم و ضرورت دارد که استفاده از کلاه ایمنی توسط موتورسواران به طور جدی مورد توجه قرار بگیرد.

‌کارشناسان معتقدند آنچه که سبب افزایش استفاده از موتورسیکلت در کلانشهری مانند تهران می‌شود؛ ترافیک سرسام آور، محدوده‌های زوج و فرد و طرح ترافیک و افزایش قیمت خودرو است.

رئیس کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای اسلامی شهر تهران نیز درباره دلایلی که سبب شده شهروندان بیش از گذشته از موتورسیکلت استفاده کنند، گفت: با توجه به بالا بودن قیمت خودرو، بالا بودن کرایه‌ها، تراکم شدید ترافیک و ارزان بودن این وسیله نسبت به سایر وسایل نقلیه استفاده از موتورسیکلت افزایش یافته است. 

تولید بدون نظارت مناسب
در این بین البته نمی‌توان افزایش مرگ و میر در بین موتورسیکلت سواران را فقط ناشی از تخلف موتورسواران دانست، زیرا مسائل دیگری نیز دراین بین نقش دارند.

مساله دیگری که کارشناسان روی آن دست می‌گذارند این نکته است که کارخانه‌های ساخت موتور در کشورمان به ایمنی موتورسواران آن طور که باید توجه نمی‌کنند و نیاز است که برای کاهش آمار مرگ و میر موتورسواران و حتی کاهش آلودگی‌هوا روی فعالیت کارخانه‌های ساخت و مونتاژ موتورسیکلت نظارت بیشتری انجام شود. 

‌علاوه بر این باید تدابیری در نظر گرفت که موتورسیکلت سواران به راحتی به کلاه ایمنی مناسب نیز دسترسی داشته باشند، برای نمونه می‌توان شرکت‌های تولید یا مونتاژ موتورسیکلت را ملزم کرد که به همراه موتورسیکلت یک کلاه ایمنی نیز به خریداران این وسیله نقلیه بدهند.

منبع: جام جم آنلاین

+