به گزارش زیرنویس به نقل از روابط عمومی اداره کل هنرهای نمایشی، ۲ نمایش «انقلاب» به کارگردانی جریو عبدالقادر رشید و «رستاخیز عشق» به کارگردانی حسین مسافرآستانه به جدول اجراهای جشنواره تئاتر فجر پیوستند. حضور نمایش «انقلاب» ( Revolution) نوشته یوسف میلا به کارگردانی جریو عبدالقادر رشید از کمپانی تئاتر منطقه‌ای سیدی بل آبس کشور […]

به گزارش زیرنویس به نقل از روابط عمومی اداره کل هنرهای نمایشی، ۲ نمایش «انقلاب» به کارگردانی جریو عبدالقادر رشید و «رستاخیز عشق» به کارگردانی حسین مسافرآستانه به جدول اجراهای جشنواره تئاتر فجر پیوستند.

حضور نمایش «انقلاب» ( Revolution) نوشته یوسف میلا به کارگردانی جریو عبدالقادر رشید از کمپانی تئاتر منطقه‌ای سیدی بل آبس کشور الجزایر در چهل و دومین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر قطعی شد.

در توضیح داستان این نمایش آمده است: «انقلاب همیشه تنها راه آزادی بوده است. «انقلاب» تاریخچه‌ای درباره سه دوست در زمان اشغال الجزایر توسط فرانسه است؛ آن‌ها کشور خود را آن قدر دوست داشتند که داستان زندگی شان توسط «کاتب یاسین» هنرمند شهیر الجزایری به تصویر کشیده شده است. ماریان، ندجمه، کبلوت، لخدار، حسن، مصطفی و طاهر شخصیت‌های داستان «انقلاب» هستند که شامل تماشاگر و شورشی، خائن و ترسو، واقعیت سرزمین و توهم استعمار است. هر یک از حاضران سهم خود را از رهبری می‌خواهند، که همین رویکرد، آن‌ها را به یک تراژدی انسانی که در هر انقلاب تکرار می‌شود سوق خواهد داد. ندجما و ماریان منشأ این تراژدی هستند.»

جریو عبدالقادر رشید بازیگر تئاتر و سینمای الجزایری است. او تحصیلات عالی خود را در چند رشته را دنبال و دکترای خود را در هنرهای نمایشی دریافت کرده است.

او همچنین مدیر هنری تئاتر منطقه‌ای سیدی بل آبس است. از سال ۲۰۰۴ تاکنون چندین نقش در تئاتر و سینما بازی کرده و کارگردانی بسیاری از نمایش‌های تئاتر و سریال‌های تلویزیونی را نیز بر عهده داشته است. شرکت در جشنواره‌های مختلف ملی و بین‌المللی و کسب جوایز مختلف نمایشی ازجمله سوابق این کارگردان و بازیگر تئاتر الجزایر است. نمایش «انقلاب» اخیراً برنده جایزه بزرگ جشنواره ملی تئاتر حرفه‌ای در الجزایر شده است.

جدول نمایش های تئاتر فجر

وظایف و اهداف موسسه تئاتر منطقه‌ای سیدی بل آبس تولید آثار ادبی و هنری طبق برنامه سالانه (نوشته شده توسط نویسندگان الجزایری)، پرورش استعدادها و حمایت از هنر نمایشی الجزایر، شرکت در رویدادهای فرهنگی در سراسر کشور و خارج از الجزایر و نیز همکاری متقابل با گروه های خارجی تئاتر، در چارچوب برنامه‌ای که توسط وزارت ارتباطات این کشور ارئه و مدیریت می شود، است.   

همچنین نمایش «رستاخیز عشق» نوشته محمد رحمانیان به کارگردانی حسین مسافرآستانه دیگر نمایشی است که به جمع اجراهای جشنواره پیوسته و مطابق جدول قرار است در روز دوشنبه ۹ بهمن در سالن استاد سمندریان و در بخش مهمان به اجرا در بیاید.

چهل‌و‌دومین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر با ریاست کاظم نظری و دبیری مهدی حامدسقایان، از ۲۷ دی تا ۱۲ بهمن ۱۴۰۲ در تهران در حال برگزاری است.

منبع خبر: رکنـا