امیر قلعه‌نویی در نیمه دوم بازی اول برابر فلسطین در جام ملت‌ها با تعویض‌هایی که انجام داد، ترکیب اصلی‌اش را به میدان فرستاد. ترکیبی که از ماه‌ها قبل برای همه کارشناسان و فوتبال دوستان شناخته شده بود و همه منتظر آن تیم ملی در زمین بودیم. در تمام این ماه‌ها امیر از تک تک فرصت‌های […]

- ۵ تغییر در ترکیب تیم ملی نسبت به بازی اول؛ این تیم چقدر با تیم اصلی فاصله داشت؟/ ای‌کاش ژنرال دیگر سراغ امتحان کردن نرود!

امیر قلعه‌نویی در نیمه دوم بازی اول برابر فلسطین در جام ملت‌ها با تعویض‌هایی که انجام داد، ترکیب اصلی‌اش را به میدان فرستاد. ترکیبی که از ماه‌ها قبل برای همه کارشناسان و فوتبال دوستان شناخته شده بود و همه منتظر آن تیم ملی در زمین بودیم. در تمام این ماه‌ها امیر از تک تک فرصت‌های گران قیمت تیم ملی استفاده و مهره‌های زیادی را محک زد و در نهایت در سیستم ۴-۴-۲ لوزی به این ترکیب رسید تا در جام ملت‌های آسیا برای ایران افتخار بیاورد.

ریز و درشت در فوتبال ایران می‌دانستند که ۱۱ مرد اصلی ما بیرانوند، رضاییان، حاج صفی، کنعانی، شجاع، عزت اللهی، قدوس، محبی، جهانبخش، طارمی و سردار هستند.

در بازی اول مقابل فلسطین این ترکیب به دلایل مختلفی شکل نگرفت؛ رامین رضاییان که ۲۰ روز اخیر را مصدوم شده بود جای خود را به صادق محرمی داد، محبی هم نیمکت نشین شدتا قائدی به دلیل زدن دو گل در آخرین بازی دوستانه برابر اندونزی در قطر پاداش بگیرد، سردار هم که تنها ۴۸ ساعت قبل از بازی اول به اردوی تیم ملی رسید و فرصت هیچ تمرینی با تیم نداشت جای خود را به کریم انصاری‌فر داد.

اتفاقاً هم کریم و هم قایدی گل زدند اما نیمه دوم روی نیمکت نشستند تاتیم اصلی شکل بگیرد. انتظار می‌رفت در بازی برابر هنگ کنگ تیم اصلی وارد میدان شود اما خبر مصدومیت شجاع خلیل‌زاده اولین شوک بود و همه فهمیدیم که این بازی هم مجید حسینی به جای او بازی خواهد کرد، اما این تنها تغییر قلعه‌نویی در ترکیب نبود!

امیر قلعه‌نویی ایران با ترکیب علیرضا بیرانوند، میلاد محمدی، مجید حسینی، حسین کنعانی‌زادگان، رامین رضاییان، سامان قدوس، روزبه چشمی، مهدی قایدی، مهدی طارمی، علیرضا جهانبخش و شهریار مغانلو به میدان فرستاد.

این ترکیب نسبت به ترکیب اصلی واقعی ۵ تغییر(محمدی، حسینی، چشمی، قایدی و مغانلو) و نسبت به بازی با فلسطین هم ۵ تغییر داشت، (محمدی جای حاج صفی، حسینی جای شجاع، رامین جای محرمی، چشمی جای عزت الهی و مغانلو جای کریم).

هر چقدر حضور مجید حسینی به جای شجاع اجباری بود، سایر تغییرات به معادلات ذهنی امیر قلعه‌نویی برمی‌گشت. معادلاتی که حالا بعد از این نمایش و نتیجه همه دوست دارند در مورد آن بیشتر بشنوند!

  • مجید حسینی با اشتباهات فراوان و ناهماهنگی اش باعث شد جای خالی خلیل‌زاده بیشتر از همیشه به چشم بیاید. حالا همه نگران قلب خط دفاعی هستند.
  • رامین جای خود را پس گرفت اما حتی در روزی که بهترین بازیکن میدان شد، اثری از آن رامین همیشگی نداشت.
  • میلاد محمدی که جانشین حاج صفی در سمت چپ دفاع شد با اشتباهات عجیب و غریب نمره مردودی گرفت.
  • روزبه چشمی هم در میان دفاع و هافبک سرگردان بود. عملکرد او باعث شد سامان قدوس هم از آن ستاره بازی اول فاصله بگیرد.
  • شهریار مغانلو هم که اصلاً نتوانست در حد و اندازه آقای گل لیگ برتر باشد، او در زمین محو بود مثل مهدی طارمی.

نسبت به ترکیب اصلی ذهنی همه ما تنها مهدی قائدی نمره قبولی گرفت که زننده تک گل ۳ امتیازی ما بود. در ادامه مسابقه هم که اولویت قلعه‌نویی برای حفظ سه امتیاز باعث شد رو به تعویض‌های دفاعی رو بیاورد و این گونه تشکیل ترکیب اصلی تیم ملی باز هم به تاخیر افتاد.

این تجربه خیلی می‌تواند به قلعه‌نویی کمک کند. او حالا فهمیده که هر آنچه در ذهن داشت و به خاطر آن باعث شد این ترکیب را به زمین بفرستد، ناکام مانده و باید دنبال دلیلش باشد. دلیلی که هرچه بود، باعث شد در روزی که ژاپن به عراق باخت نمایش ضعیف ایران برابر هنگ کنگ شگفتی جام ملت‌ها لقب گیرد! و دیگر نباید سراغ امتحانات مشابه در جام ملت‌ها برود.

بیشتر بخوانید:

منبع: خبـر ورزشی