به گزارش خبرنگار مهر، کتاب «آسمان‌شناس؛ سرگذشت و خاطرات شهید حسن آبشناسان» نوشته مشهود گودرزی‌نژاد و وحید احمدی به‌تازگی توسط نشر ۲۷ بعثت منتشر و راهی بازار نشر شده است. این‌کتاب مجموع روایت‌های دوستان و آشنایان شهید آبشناسان را درباره او شامل می‌شود. شهید حسن آبشناسان از فرماندهان نیروی زمینی ارتش جمهوری اسلامی ایران، سال […]

به گزارش خبرنگار مهر، کتاب «آسمان‌شناس؛ سرگذشت و خاطرات شهید حسن آبشناسان» نوشته مشهود گودرزی‌نژاد و وحید احمدی به‌تازگی توسط نشر ۲۷ بعثت منتشر و راهی بازار نشر شده است. این‌کتاب مجموع روایت‌های دوستان و آشنایان شهید آبشناسان را درباره او شامل می‌شود.

شهید حسن آبشناسان از فرماندهان نیروی زمینی ارتش جمهوری اسلامی ایران، سال ۱۳۱۵ در محله امامزاده یحیی تهران متولد شد و چون تولدش نزدیک به سالروز میلاد امام حسن (ع) بود، حسن نام گرفت. او اوایل جنگ به فرماندهی یکی از تیپ‌های لشکر ۲۱ حمزه و سپس در سال ۱۳۶۲ به فرماندهی قرارگاه حمزه سیدالشهدا منصوب شد. آبشناسان سال ۶۴ به فرماندهی لشکر ۲۳ نیروهای هوابرد منصوب شد و ۸ مهر آن‌سال هم در عملیات قادر ۲ به شهادت رسید. او یکی از چهره‌های نخبه تکاوری و رزم ارتشی است که با بدن ورزیده خود جلودار نیروهای جوان‌تر بود و در صحرا و کوهستان موجب تحیر همرزمان خود می‌شد.

می‌توان با یک‌گردان اسراییل را به چالش کشید

همه راویان حاضر در کتاب «آسمان‌شناس»، آبشناسان را به‌عنوان شیر روز و زاهد شب معرفی می‌کنند. یکی از عادات شهید آبشناسان این بود که همیشه و همه‌جا نسخه‌ای از نهج‌البلاغه امیرالمومنین (ع) را همراه داشت و ضمن مطالعه، از آن یادداشت‌برداری می‌کرد. سپس کلمات و جملات قصار امام علی (ع) را با خط درشت روی کاغذ نوشته و به در و دیوار قرارگاه نصب می‌کرد تا همرزمانش آن‌ها را خوانده و به کار ببنندند. آبشناسان ضمن توصیه دوستانش به مطالعه قرآن و نهج‌البلاغه، آثار و نوشته‌های خواجه عبدالله انصاری را نیز مطالعه می‌کرد.

امین آبشناسان که یکی از راویان کتاب «آسمان‌شناس» است می‌گوید اعتقاد پدرش این بوده که با یک‌گردان آموزش‌دیده از تکاوران می‌توان رژیم صهیونیستی را به‌طور جدی به چالش کشید. فرزند این‌شهید می‌گوید نگاه فراملی و اسلامی پدرش منحصر به آرمان قدس و آزادی فلسطین نبوده و دست‌نوشته‌هایی که پس از شهادت از او پیدا شد، نشان می‌دهند در صدد بود نهضت آموزش و تجهیز نیروهای مردمی عراق را برای براندازی رژیم بعث و اجرای نسخه مشابه انقلاب اسلامی ایران در آن‌کشور راه بیاندازد.

دست‌نوشته‌های شهید آبشناسان دربردارنده این‌نکته بودند که همه نیروهای مسلح جهان اسلام باید به‌سمتی حرکت کنند که برایند نبردهایشان، مبارزه با اسرائیل باشد و وقتی جنبش اسلامی با رهبری امام خمینی (ره) در ایران راه افتاده، باید نسخه‌های مشابهش در عراق، افغانستان و پاکستان نیز اجرا شود.

منبع: مـهر