به گزارش زیرنویس، پایگاه خبری العهد در مقاله‌ای نوشت که شرایط دریای سرخ بر اساس خواسته آمریکا، انگلیس و رژیم صهیونیستی پیش نمی‌رود و تنش‌های نظامی و افزایش مخاطرات و تهدیدات در این گذرگاه آبی باعث افزایش تنش در منطقه می‌شود که ممکن است به غرق شدن کشتی‌های جنگی غربی و ناوهای هواپیمابر آمریکایی منجر […]

به گزارش زیرنویس، پایگاه خبری العهد در مقاله‌ای نوشت که شرایط دریای سرخ بر اساس خواسته آمریکا، انگلیس و رژیم صهیونیستی پیش نمی‌رود و تنش‌های نظامی و افزایش مخاطرات و تهدیدات در این گذرگاه آبی باعث افزایش تنش در منطقه می‌شود که ممکن است به غرق شدن کشتی‌های جنگی غربی و ناوهای هواپیمابر آمریکایی منجر شود؛ کشتی‌ها و ناوهایی که برای حمایت از کشتیرانی تجاری رژیم صهیونیستی به منطقه اعزام شده‌اند.

تجاوزهای آمریکا و رژیم صهیونیستی به یمن و تخریب مناطقی که ائتلاف جنگی سعودی و امارات طی ۹ سال گذشته بارها آنها را تخریب کرده است، بار دیگر خاطرات تجاوزهای گذشته را در ذهن یمنی‌ها زنده کرد. تجاوزهایی که در مقایسه با حملات اخیر نقاط اشتراک زیادی داشتند و تسلیحات و برنامه‌های آنها مشترک بود و همچنین کسانی که بانک اهداف آن را انتخاب می‌کردند نیز مشترک بودند، تنها عاملان حمله در این دو مورد با یکدیگر تفاوت داشتند.

العهد می‌افزاید که در حملات ائتلاف سعودی- اماراتی به یمن گرچه از پایگاه‌های نظامی و مراکز فرماندهی ریاض و ابوظبی نیز استفاده می‌شد، اما این حملات نتوانست باعث تسلیم کردن یمن و از بین بردن توانمندی‌های آن شود.

لذا به نظر می‌رسد آمریکا از شرایط گذشته و حال یمنی‌ها درس نگرفته و پیچیدگی‌های جغرافیایی طبیعت این کشور و شرایط مردم یمن در مقابله با خطرات و تهدیدات را به خوبی نشناخته است.

ازجمله اشتباهات آمریکا می‌توان به نظامی سازی فضای دریای سرخ اشاره کرد. آمریکا به بهانه پنهان حمایت از کشتیرانی رژیم صهیونیستی در سایه گسترش نسل‌کشی در غزه دست به عملیات نظامی زده و این موضوع موقعیت واشنگتن را تضعیف کرده است. این در حالی است که یمن در نتیجه اقدامات دریایی خود برای رفع محاصره غزه و متوقف کردن ابزار جنگی رژیم صهیونیستی از حمایت گسترده ملت‌های عربی و اسلامی برخوردار شده است.

یمن در این عرصه از گزینه‌های تأثیرگذار و مهمی برخوردار است و با چند عملیات کوچک می‌تواند تنگه باب المندب را مسدود کرده و حضور شرکت‌های بین المللی در دریای سرخ را به مخاطره بیندازد. البته یمنی‌ها تاکنون این کار را انجام نداده و تنها اعلام کرده‌اند که باب المندب را به روی کشتی‌های اسرائیلی و کشتی‌هایی که به سمت بنادر سرزمین‌های اشغالی در حرکت هستند، مسدود کرده‌اند.

یمن موشک‌های زمینی و دریایی زیادی دارد که از هر مکان امکان شلیک آنها وجود دارد؛ علاوه بر اینکه پهپادهای یمنی نیز باعث به فرسایش کشاندن سیستم‌های دفاعی آمریکا و انگلیس می‌شوند. علاوه بر این‌ها کشتی‌های جنگی بدون سرنشین یمن قابلیت انفجار و کنترل از راه دور را دارند و همچنین مین‌های دریایی یمن موضوعاتی است که آمریکایی‌ها را نگران کرده است.

در برابر این امکانات قابل توجه، آمریکا که بزرگ‌ترین قدرت نظامی دنیا به شمار می‌رود، گزینه‌های محدودی در یمن دارد و این گزینه‌های محدود نیز بسیار پرهزینه هستند.

موانع پیش روی آمریکا در گسترش جنگ در یمن

این مقاله در ادامه به نگرانی‌های آمریکا از گسترش جنگ ضد ملت یمن اشاره کرده و برخی از این نگرانی‌ها را برمی‌شمارد:

ادامه تجاوز به یمن باعث تشدید درگیری و در نتیجه بسته شدن تنگه باب المندب می‌شود و این موضوع ممکن است به مرور زمان به تنگه هرمز نیز انتقال پیدا کند که به این ترتیب کشتی‌های آمریکایی در منطقه کاملاً بی پناه خواهند بود.

انجام عملیات نظامی گسترده که ممکن است در نتیجه شکست آمریکا در بازدارندگی حملات یمنی‌ها صورت گیرد، نمی‌تواند هیچ فشاری به حاکمیت صنعا وارد کرده و آنها را نسبت به توقف عملیات ضد رژیم صهیونیستی مجبور کند، بلکه ممکن است نتیجه‌ای معکوس داشته باشد، یعنی آمریکا را به همراه کشتی‌های جنگی آن در سواحل یمن گرفتار کند که به این ترتیب امکان هدف قرار دادن آنها نیز کم نیست.

آمریکا اهرم‌های منطقه‌ای زیادی برای از سرگیری تنش با نیروهای مسلح یمن در محورهای مختلف دارد، اما در سایه حضور گسترده مردمی در حمایت از غزه، این گزینه قطعاً با شکست نمایندگان منطقه‌ای آمریکا مواجه خواهد شد و می‌تواند موجودیت آمریکا در مناطق اشغالی المهره و حضرموت را نیز به مخاطره بیندازد.

مجبور کردن عربستان و امارات به پشتیبانی از آمریکا در جنگ صنعا هزینه‌های بسیار زیادی دارد و تأثیر بسزایی در سقوط قیمت نفت در بازارهای جهانی نفت خواهد داشت. هرگونه حمله احتمالی عربستان یا امارات به یمن می‌تواند حملات موشکی یمن ضد این کشورها را به دنبال داشته باشد و به این ترتیب حجم تولیدات نفتی عربستان به شدت کاهش پیدا خواهد کرد. این در حالی است که آمریکا به ویژه در شرایط کنونی حاکم بر جبهه اوکراین هرگز از این گزینه استقبال نمی‌کند.

گزینه دیگری که آمریکایی‌ها در شرایط فقدان گزینه‌های نظامی می‌توانند به آن روی آورند، افزایش محدودیت‌ها در بندر الحدیده در زمینه ممانعت از ورود نفت و غذا و دارو است که گفته می‌شود این بندر شریان حیاتی بسیاری از یمنی‌ها است. این اقدام اما باعث خواهد شد پرونده محاصره یمن از ابعاد داخلی و منطقه‌ای خود فراتر رود.

در نتیجه تمام آنچه که گفتیم، آمریکا برای توقف عملیات یمنی‌ها و تضعیف قدرت این کشور تنها دو گزینه پیش رو دارد که هر دوی این گزینه‌ها به ویژه با نزدیک شدن به زمان انتخابات ریاست جمهوری در این کشور نتایجی مصیبت باری برای واشنگتن به دنبال خواهند داشت. گزینه اول اینکه آمریکا به دنبال خود بزرگ بینی و افزایش تنش در منطقه باشد که به این ترتیب تمام منطقه در آستانه انفجار قرار می‌گیرد. گزینه دوم آرام کردن اوضاع و عقب‌نشینی تدریجی از تهدید یمنی‌ها برای حفظ آبروی واشنگتن در دریای سرخ است که به این ترتیب باید به دنبال راهکاری برای نجات دادن رژیم صهیونیستی از محاصره کنونی باشد.

منبع: مـهر