به گزارش زیرنویس،سردار سیدکمال هادیان‌فر در یک برنامه رادیویی گفت: کمیسیون ایمنی که در حوزه ایمنی وضعیت جاده موضوعات را دنبال می‌کند به تدبیر وزیر راه و شهرسازی به شکل مرتب جلسات خود را برگزار می‌کند و به اولویت‌های مهم حوزه جاده‌ای کشور می‌پردازد. وی افزود: تصادفات یکی از مهم‌ترین اولویت‌های وزارت راه است که […]

به گزارش زیرنویس،سردار سیدکمال هادیان‌فر در یک برنامه رادیویی گفت: کمیسیون ایمنی که در حوزه ایمنی وضعیت جاده موضوعات را دنبال می‌کند به تدبیر وزیر راه و شهرسازی به شکل مرتب جلسات خود را برگزار می‌کند و به اولویت‌های مهم حوزه جاده‌ای کشور می‌پردازد.

وی افزود: تصادفات یکی از مهم‌ترین اولویت‌های وزارت راه است که در این جلسات نیز به این مساله پرداخته می‌شود. ۳۲ دستگاه باید در زمینه کاهش تصادفات شهری و جاده‌ای کمک کنند. قطعاً با یک دستگاه نمی‌توان مشکلات را حل کرد.

معاون وزیر راه و شهرسازی با ذکر این مطلب که ۲۰ هزار جان‌باخته و ۳۶۰ هزار مجروح زیبنده کشور ما نیست، گفت: ۳۲۰۰ نقطه حادثه خیر در سراسر کشور وجود دارد. در حالی که ۲۰ درصد تصادفات در جاده است، ولی ۷۵ درصد کشته شدگان این تصادفات نیز در جاده جان خود را از دست داده‌اند.

هادیان‌فر افزود: پلیس و راهداری ۸۸۷ نقطه اولویت‌دار را برای رفع مشکل در هدف اولیه خود قرار داده‌اند که به دنبال آن هستیم که با استفاده از منابع موجود راهداری این نقاط را برطرف کنیم. تا کنون ۲۶۱ نقطه با تغییرات هندسی و روشنایی و… برطرف شده است و بنا داریم که ۴۰۰ نقطه دیگر را نیز از شکل حادثه‌خیز خارج کنیم.

وی در توضیح سامانه «سپهتن نوین» که سامانه پایش هوشمند تردد ناوگان عمومی کشور است، بیان کرد: از ۱۲ هزار اتوبوس ۱۱۵۰۰ دستگاه به این تجهیزات مجهز شدند. برای اجرای مصوبه‌ای که در دولت قبل رقم خورده است، امیدواریم که بتوانیم تمام ۳۸۶ هزار کامیون و تریلی و تانکر موجود در کشور را به این سامانه کنترلی مجهز کنیم.

معاون وزیر راه و شهرسازی تصریح کرد: این سامانه کنترلی می‌تواند منجر به صرفه‌جویی در مصرف سوخت و جلوگیری از قاچاق، کنترل‌های پلیسی شامل کنترل مبدأ و مقصد و سرعت و وضعیت راننده و… شود.

هادیان‌فر اظهار کرد: بودجه در نظر گرفته برای این مصوبه ۱۴۲ میلیون دلار است که مقرر شده از منبع و محل صرفه‌جویی در مصرف سوخت تامین شود.

وی گفت: اتوبوس‌ها توسط پلیس و در سرور راهداری از نظر صورت وضعیت مسافر به شکل سیستمی قابل کنترل هستند. سرعت و تصویر و نحوه حرکت راننده قابل کنترل است که این ۳۸۶ هزار کامیون و تریلی تحت پوشش قرار می‌گیرند.

معاون وزیر راه و شهرسازی بیان داشت: پس از این امر، پیمانکار به‌سرعت انتخاب و شروع به کار می‌کند. از نظر سخت افزار و نرم افزار همه این تجهیزات وجود دارد و پس از تشریفات اجرایی بر اساس ردیف پلاک این تجهیزات نصب می‌شوند.

وی با ذکر این مطلب که ۴۸۷ میلیون تن بار در این ۹ماهه توسط ناوگان باری کشور جابه‌جا شده است، گفت: ناوگان ریلی ۷ درصد جابه‌جایی بار را به عهده داشته است، به همین دلیل عنوان می‌کنیم که این ناوگان، ناوگان بسیار مهمی است. به همین دلیل است که نوسازی ناوگان حمل و نقل کشور از اولویت‌های جدی وزیر راه و شهرسازی قرار گرفته است.

هادیان‌فر تصریح کرد: با دستور وزیر راه و شهرسازی، این امر در اولویت قرار گرفته است و تلاش داریم که از محل منابع دولتی و خصوصی این نوسازی انجام شود. یک مصوبه در خصوص واردات ۵ هزار دستگاه کامیون هم توسط دولت عرضه شده که تعدادی از این کامیون‌ها نیز وارد شده‌اند. در جلسه با دکتر منطقی در خصوص نوسازی دو هزار دستگاه اتوبوس نیز صحبت کردیم زیرا نیاز مبرمی به نوسازی اتوبوس‌ها در کشور داریم.

هادیان‌فر با بیان اینکه نیازمند نوسازی ۸۱ درصد ناوگان حمل و نقل شهری هستیم، گفت: برطرف کردن موانع جاده‌ای و نوسازی وسائط نقلیه مهم‌ترین اموری هستند که ما را در کاهش تصادفات کمک می‌کنند. سرمایه‌گذاران بخش خصوصی نیز برای نوسازی در این حوزه آماده هستند که امیدواریم با برطرف شدن موانع بروکراتیک، این امر تسهیل شود.

منبع: ایرنا

منبع خبر: رکنـا