به گزارش گروه ورزشی پایگاه خبری تحلیلی زیرنویس و به نقل از روابط  عمومی فدراسیون والیبال، نخستین دوره مسابقات والیبال قهرمانی باشگاه‌های برتر ایران سال ۱۳۵۴ با نام جام «پاسارگارد» و با حضور ۱۲ تیم به صورت دوره‌ای برگزار شد و تاکنون ۳۶ دوره این رقابت‌ها با روش‌های مختلف از جمله گروهی رفت و برگشت […]

- دلهره‌ای به نام فینال تک بازی/ تزریق هیجان با جدال‌های بیشتر میان مدعیان

به گزارش گروه ورزشی پایگاه خبری تحلیلی زیرنویس و به نقل از روابط  عمومی فدراسیون والیبال، نخستین دوره مسابقات والیبال قهرمانی باشگاه‌های برتر ایران سال ۱۳۵۴ با نام جام «پاسارگارد» و با حضور ۱۲ تیم به صورت دوره‌ای برگزار شد و تاکنون ۳۶ دوره این رقابت‌ها با روش‌های مختلف از جمله گروهی رفت و برگشت (۲۱ دوره)، گروهی و حذفی با صعود چهار تیم (سه دوره) و گروهی و پلی‌آف با صعود هشت تیم (۱۲ دوره) برگزار شده است.

سی‌و هفتمین دوره این رقابت‌ها با حضور ۱۴ تیم از ۳۰ مهرماه سال جاری آغاز شده است و مرحله گروهی به صورت رفت و برگشت تا ۲۳ اسفند ادامه خواهد داشت و در پایان این مرحله هشت تیم برتر به مرحله پلی‌آف صعود خواهند کرد و چهار تیم انتهای جدول راهی مرحله پلی‌اوت می‌شوند.

گرچه والیبال یکی از منظم‌ترین لیگ‌های ورزشی کشور را دارد، ولی با توجه به اهمیت و حساسیت این رقابت ها، نحوه برگزاری فینال لیگ برتر والیبال مردان یکی از چالش‌های همیشگی سازمان لیگ و باشگاه‌های شرکت کننده در این رقابت‌ها بوده است که بعضا نظرات سرمربیان یا مدیران باشگاه‌ها برای نحوه برگزاری فینال از ابتدای شروع لیگ تا پایان مسابقات متفاوت بوده است.

همانگونه که اشاره شد در ۲۱ دوره این مسابقات صدرنشین جدول گروهی به عنوان قهرمان معرفی شده است، اما در ۱۵ دوره مرحله حذفی یا پلی‌آف قهرمان را مشخص کرده است. دیدار نهایی لیگ برتر مردان در سال‌های ۱۳۹۲، ۱۳۹۳ و ۱۴۰۱ به صورت تک بازی بوده است و در ۱۱ دوره دیگر پلی‌آف نیز فینال به صورت دو برد از سه مسابقه برگزار شده است. یک دوره هم به دلیل شیوع کرونا مسابقات ناتمام ماند.

در سال ۱۴۰۲ مدیران عامل باشگاه‌ها در نشست هم‌اندیشی لیگ برتر مردان با برگزاری فینال لیگ برتر مردان به صورت دو برد از سه مسابقه موافقت کردند. در این گفتگو‌ها نظرات برخی از سرمربیان و استدلال‌هایشان برای رای به این شیوه برگزاری را جویا شده‌ایم:

محمدرضا تندروان سرمربی شهداب یزد:

تعداد بازی‌های بیشتر به ویژه در مراحل پایانی امکان جذب بیشتر تماشاگران را فراهم خواهد کرد و رقابت‌ها جذاب‌تر می‌شود. برای مسابقات حساس و فینال باید رقابت‌های بیشتری ترتیب داد مثل دو از سه و حتی سه از پنج البته دو از سه برای کشور ایران معقول‌تر است. به این شکل تماشاگران می‌توانند از تماشای بازی‌های باکیفیت بیشتری لذت ببرند. از سوی دیگر تیم‌ها می‌توانند پس از یک شکست به شرایط ایده‌آل برگردند و قهرمانی را از دست نخواهند داد.

پیمان اکبری سرمربی پیکان تهران:

با برگزاری مسابقات به صورت دو از سه موافق هستم، زیرا جذابیت فینال را افزایش می‌دهد.

سید سعید عقیلی سرمربی گیتی‌پسند اصفهان:

من هم در جلسه شورای لیگ گفتم که مسابقات به صورت دو از سه برگزار شود بهتر است، چون تماشاگران از تماشای دو سه بازی خوب میان تیم‌های برتر لیگ بیشتر لذت می‌برند.

آرش صادقیانی سرمربی هورسان رامسر:

در اکثر لیگ‌های دنیا، فینال به صورت بیشتر از یک بازی برگزار می‌شود و ممکن است تیمی که حقش است در یک بازی به حق خود نرسد و بینندگان هم از تماشای مسابقات لذت بیشتری می‌برند. چه به صورت دو از سه یا سه از پنج باشد در هر صورت به شیرینی بازی فینال خواهد افزود.

ابراهیم وادی سرمربی طبیعت اسلامشهر:

فینال باید به صورت دو برد از سه مسابقه یا این‌که به شکل دو دیدار و رنکینگ‌گیری و ست شماری برای مشخص شدن برنده، برگزار شود. این که تیمی پس از چندین مسابقه با یک باخت در فینال قهرمان نشود، خیلی جالب نیست.

محمد محمدکاظم سرمربی مس رفسنجان:

دو برد از سه مسابقه بهترین مدل است، زیرا تیم‌ها فرصت بازی بیشتر دارند تا بهترین عملکرد خودشان را نشان دهند. این روش خیلی بهتر از تک بازی است، چون به این شکل شاهد مسابقات جذاب خواهیم بود، اما در فینال به صورت تک مسابقه فشار بازی باعث کاهش کیفیت کار بازیکن می‌شود. تصمیم درستی است که فینال به صورت دو از سه برگزار شود.

عباسعلی میرحسینی سرمربی ایفاسرام اردکان:

تیم‌ها هزینه کردند و فینال برای باشگاه‌ها مهم است و دوست دارند تیمشان شناخته و قهرمان شود. تک بازی ریسک زیادی داشت و حق یک تیم که می‌توانست قهرمان شود تاحدودی ضایع می‌شود. با این روش تیم برتر قهرمان خواهد شد و امیدواریم هر تیمی که مقام نخست را از آن خود می‌کند، بتواند قهرمان باشگاه‌های آسیا شود.

عبدالرضا علیزاده سرمربی شهرداری ارومیه:

فینال اگر به صورت دو از سه مسابقه برگزار شود بهتر است، چون پیروزی در تک بازی ممکن است شانسی و اتفاقی باشد، اما در تعداد مسابقات بیشتر تیم باکیفیت‌تر برنده خواهد شد و هیجان و جذابیت مسابقات هم بیشتر خواهد بود.

منبع: ایسـنا