به گزارش زیرنویس،بازار سیاه خرید و فروش انواع و اقسام مدارک رسمی و قانونی در ایران همیشه داغ است و در مناسبت‌های مختلف رونق هم می‌گیرد. هر کدام هم تعرفه‌های متفاوت خودش را دارد. مثلا کارت ملی از همه گران‌تر است و نرخ آن تا ۱۰۰ میلیون تومان می‌رسد. نرخ فروش گواهینامه حدود ۱۴ میلیون […]

به گزارش زیرنویس،بازار سیاه خرید و فروش انواع و اقسام مدارک رسمی و قانونی در ایران همیشه داغ است و در مناسبت‌های مختلف رونق هم می‌گیرد. هر کدام هم تعرفه‌های متفاوت خودش را دارد. مثلا کارت ملی از همه گران‌تر است و نرخ آن تا ۱۰۰ میلیون تومان می‌رسد. نرخ فروش گواهینامه حدود ۱۴ میلیون تومان است و هر کارت بانکی را می‌توان به قیمت ۲۰ تا ۳۰ میلیون تومان برای یک هفته اجاره کرد.

کارت ملی: 

‌اگر نگاهی گذرا به سال‌های اخیر و تحولات اقتصادی بیاندازیم اثر پررنگ بازارهای سیاه بر معاملات کارت ملی کاملا ملموس است. به طور مثال در زمان آغاز فروش خودرو از طریق بورس کالا هر کدملی با مبلغی بالغ بر ۱۰۰ میلیون تومان با درصد کمی بالا و پایین اجاره می‌شد یا به فروش می‌رسید.

یکی از اصلی‌ترین شروط خرید خودرو از طریق بورس کالا داشتن کارت ملی و نداشتن خودرو از ۴ سال قبل بود به همین دلیل هم افرادی که صاحب خودرو بودند در این بازار ناکام می‌مانند، همین موضوع سبب شد تا با گذشت زمان پای رانت هم به ماجرا باز شود و شاهد انواع و اقسام آگهی‌های خرید کارت ملی با قیمت‌های نجومی در شبکه‌های اجتماعی باشیم.

البته ماجرا به همین جا ختم نشد چراکه در بازه زمانی دیگر خودرو سازان موظف شدند در راستای حمایت از خانواده و طرح جوانی جمعیت، نیمی از محصولات خود را به قیمت کارخانه به مادران دارای دو فرزند و بیشتر اختصاص دهند هرچند که از ابتدای آغاز این طرح هشدارهایی بابت ایجاد بازارهای رانتی پس از اجرای آن داده شده بود، اما در نهایت این طرح اجرا شد و بازهم شاهد خرید و فروش کارت ملی مادران با قیمت‌های عجیب و غریب بودیم.

کارت بانکی:

در مورد کارت‌های بانکی هم ماجرا به همین شکل است. طی آخرین بررسی‌ها کارت بانکی در بازارهای سیاه هفته‌ای ۲۰ تا ۳۰ میلیون اجاره می‌شود. اکثر قریب به اتفاق مردم بارها پیامک‌های هشداردهنده‌ای مبنی بر عدم در اختیار قرار دادن کارت بانکی خود به دیگران دریافت کرده‌اند اما بازار خرید و فروش کارت بانکی همچنان داغ است به طوری که به عناوین مختلف و با مبالغ هنگفت همچنان کارت بانکی افراد در ایران به فروش یا اجاره می‌رسد. مردم برای چه نیازهایی کارت بانکی اجاره می‌کنند؟

یکی از دلایل به اجاره رسیدن کارت‌های بانکی برای اتباعی است که مدارک هویتی ندارند و نمی‌توانند از مجرای قانونی کارت دریافت کنند، درنتیجه ناچار به اجاره کارت ملی می‌شوند. البته اجاره کارت بانکی افراد موارد مصرف بسیاری دارد که این مورد تنها یکی از آنها است.

کارت‌های اجاره‌ای می‌توانند در موارد متعددی استفاده شوند و متخلفان از آنها به منظور پولشویی، فرار مالیاتی یا انجام فعالیت‌های غیرمجاز و غیرقانونی مثل قمار، شرط‌بندی و خرید و فروش مشروبات الکلی استفاده می‌کنند.

از سوی دیگر نیز برخی از متخلفان از این کارت‌های اجاره‌ای برای پولشویی درآمد حاصل از اعمال خلاف همچون قاچاق مواد مخدر، فعالیت‌های تروریستی، قاچاق کالا، حمله فیشینگ و دیگر روش‌های سرقت دارایی از اینترنت استفاده می‌کنند.

گواهینامه:

در موردی تازه‌تر چندی پیش یکی از رسانه‌ها خبری از خرید گواهینامه پایه یک رانندگی منتشر کرد که پیش‌تر هم شایعات و حواشی در مورد آن مخابره شده بود اما اخیرا موضوع رنگ و بوی تازه‌ای به خود گرفت و ابعاد جدیدی پیدا کرد.

بررسی‌ها از آگهی‌هایی که در فضای مجازی و سایت‌های متفرقه خرید و فروش گواهینامه و مدارک رسمی نشان می‌دهد که گواهینامه پایه یک  ۱۰ میلیون تومان و پایه دو ۸ میلیون تومان به فروش می‌رسد. این درحالی است که سرهنگ احمد کرمی اسد، رئیس مرکز صدور گواهینامه اخیرا در رابطه با این موضوع هشدار داده و گفته است:« متخلفین فروش گواهینامه پس از دریافت مبلغ دیگر پاسخی به خریدار نمی‌دهند.»

البته استثنائاتی هم وجود دارد، هفت صبح با یکی از خریداران گواهینامه بدون گذراندن دوره آموزشی و کسب نمره قبولی به گفت‌وگو پرداخته که نکته‌های جالبی داشته است:

برای خرید گواهینامه مبلغی حدود ۱۴ میلیون تومان هزینه کردم و طی سه ماه هم گواهینامه قانونی را دریافت کردم.

گواهینامه‌ای که دریافت کردم با مهر و علائم کامل قانونی بود، همچنین استعلامی که برای قانونی بودن آن گرفتم، ثابت کرد که مدرکی که دریافت کردم کاملا قانونی است.

هیچ دوره یا امتحانی را برای دریافت گواهینامه نگذراندم. فقط در آموزشگاه مربوطه ثبت‌نام کردم و هزینه را پرداخت کردم و پس از ۳ ماه گواهینامه با مهر و موم راهنمایی رانندگی به درب منزلم پست شد.

هفت صبح

منبع خبر: رکنـا