بانک‌ها به بنگاه داری روی‌ آوردند/ مجلس جلوی این رویه را می گیرد
بانک‌ها به بنگاه داری روی‌ آوردند/ مجلس جلوی این رویه را می گیرد

عضو کمیسیون امور داخلی کشور و شوراها مجلس شورای اسلامی به بیان توضیحاتی درباره دلایل استنکاف بانک‌ها از اعطای تسهیلات مسکن در قالب قانون جهش تولید مسکن پرداخت.

قدرت‌الله حمزه شلمزاری، نماینده مردم اردل، فارسان، کیار و کوهرنگ در مجلس شورای اسلامی در گفت و گو با خبرنگار مهر، درباره دلیل عدم تمکین بانک‌ها به اعطای تسهیلات مسکن بر اساس قانون جهش تولید مسکن گفت: متأسفانه در خیلی از مسائل بانک‌ها با دولت و مردم هماهنگ نیستند، اگر بانک‌ها به وظایف خود عمل می‌کردند در بحث توسعه پیشرفت و اشتغال وضعیت ما این نبود.
عضو کمیسیون امور داخلی کشور و شوراها در ادامه بیان کرد: بسیاری از بانک‌های ما مشغول بنگاه داری هستند و از این مسیر سود زیادی نصیب آنها می‌شود به همین دلیل در سایر حوزه‌ها مثل اعطای وام ساخت مسکن ورد نمی‌کنند و از پرداخت وام مسکن امتناع می‌کنند.

حمزه شلمزاری با بیان اینکه مجلس درصدد است این وضعیت رها شدگی بانک‌ها را ساماندهی کند و در برنامه هفتم هم تصمیماتی در این خصوص گرفته شده است ادامه داد: برای اصلاح رویه بانک داری در کشور ما برای بانک مرکزی برنامه‌هایی تدوین شده که باید به سیار بانک‌ها هم تسلی پیدا کند تا شاهد تغییر رویه آنها باشیم.

این نماینده مجلس یازدهم با بیان اینکه نه فقط در مسکن بلکه بانک‌ها در خیلی جاهای دیگر مثل ازدواج و فرزندآوری هم به وظایف خود برای اعطای تسهیلات تکلیفی عمل نکردند توضیح داد: وزیر اقتصاد و رئیس بانک مرکزی که در مجلس حاضر شدند قول دادند این رویه را اصلاح کنند و بانک‌ها را پای کار اعطای وام مسکن بیاورند، اگر بانک‌ها تغییر رویه ندهند مجلس وارد عمل می‌شود و از اهرم‌های قانونی خود بر علیه آنها استفاده خواهد کرد.
عضو کمیسیون امور داخلی کشور و شوراها افزود: رئیس جمهور هم به این بانک‌ها اولتیماتوم لازم را داده که در زمینه اعطای وام‌های خرد مخصوصاً وام مسکن تصمیمی عاجل اتخاذ کنند. امیدواریم با این تذکر اصلاح شوند و دیگر نیازی به ورود مجلس به عملکرد بانک‌ها نباشد.
حمزه شلمزاری بیان کرد: بانک‌ها باید در خدمت مردم و پشتیبان ملت و مردم باشد، ولی در دهه‌های گذشته آنها به عرصه تجارت و سودآوری وارد شدند و در خیلی از مواقع در بروز تورم و گرانی نقش آفرین بودند، در حالی که باید خنثی کننده این شرایط باشند.
این نماینده مجلس یازدهم توضیح داد: چون بانک‌ها عادت کردند به سودآوری و بنگاه داری به وظایف خود در زمینه اعطای وام ساخت مسکن که مجلس آنها را موظف کرده سالانه ۲۰ درصد از اعتبارات خود را در این حوزه هزینه کنند عمل نمی‌کنند.
عضو کمیسیون امور داخلی کشور و شوراها افزود: مجلس در نظر گرفته بود که با اعطای زمین رایگان از سوی دولت نیمی از موضوع حل شود و با موظف کردن بانک‌ها به اعطای ۲۰ درصد از منابع خود به حوزه مسکن رونقی در حوزه ساخت و ساز مسکن ایجاد کنیم که بانک‌ها پای کار نیامدند و با این رویه نباید انتظار داشته باشیم که تحولی در عرصه مسکن سازی در کشور ایجاد شود.

منبع:خبرگزاری مهر