زیرنویس، گروه استان‌ها: همه خاطراتش شیرین و دوست داشتنی است. چه آنجا که در رو به روی ایوان طلا می‌نشینی و زیارت «امین الله» را زمزمه می‌کنی و چه آن وقت که دستانت را در شبکه‌های ضریح مولا علی (ع) گره می‌زنی. نجف پر از یادگارهای ارزشمند است. چه وادی السلام آنکه خاک آن عارف […]

زیرنویس، گروه استان‌ها: همه خاطراتش شیرین و دوست داشتنی است. چه آنجا که در رو به روی ایوان طلا می‌نشینی و زیارت «امین الله» را زمزمه می‌کنی و چه آن وقت که دستانت را در شبکه‌های ضریح مولا علی (ع) گره می‌زنی.

نجف پر از یادگارهای ارزشمند است. چه وادی السلام آنکه خاک آن عارف به ملکوت رسیده سید علی قاضی و مبارز شجاع رئیسعلی دلواری را چون دُری گرانبها حفظ کرده است و چه کوچه‌های شارع الرسول این شهر که خانه امام آزادگان سید روح الله خمینی را در خود جای داده است.

چقدر آن شاعر اهل قم زیبا در وصف نجف زیبا سرود که آه ای شهر دوست داشتنی / کوچه پس کوچه‌های عطرآگین / ای مرور تمام خاطره هات / چون «دهین ابوعلی» شیرین

اما در مروز این خاطرات شیرین یک جای حرم رنگ و بوی دیگری دارد و آن صحن حضرت زهرا (س) است. صحنی که هر کاشی آن و هر آئینه کاری اش نشانی از ارادت ایرانیان به ساحت مولاعلی (ع) و بانوی دو جهان دارد.

و این روز به بهانه میلاد مولود کعبه از سهم مردم خراسان جنوبی در ساخت این صحن باشکوه می‌پرسیم.

موسی جوینده رئیس ستاد توسعه و بازسازی عتبات عالیات خراسان جنوبی در این زمینه اظهار کرد: حرم امیرالمومنین (ع) کوچک‌ترین حرم اهل بیت (ع) بوده است که در زمان اوج جمعیت به ویژه برای بانوان زائر جا نداشت و مشکلاتی را به وجود می‌آورد.

گسترش ۲۰ برابری حرم امیرالمؤمنین با اتمام پروژه صحن حضرت زهرا (س)

رئیس ستاد توسعه و بازسازی عتبات عالیات خراسان جنوبی با بیان اینکه در این راستا طراحی صحن حضرت زهرا (ع) در نجف اشرف صورت گرفت گفت: با ساخت این صحن در طول هفت سال ۲۰ برابر به حرم امام علی (ع) افزوده شد.

جوینده اظهار کرد: با ساخت صحن حضرت زهرا (ع) فضای ۲۳۵ هزار متر مربع به فضای موجود حرم امیرالمؤمنین افزود شد.

وی با اشاره به اینکه برای ساخت صحن حضرت زهرا (س) در نجف اشرف فراخوان سنگ داده شد، گفت: ما به نیابت از مردم خراسان جنوبی تأمین ۱۰۰ هزار متر مربع سنگ را تقبل کردیم که در قالب یک پروژه، به نام پروژه تأمین سنگ صحن حضرت زهرا در نجف اشرف پیگیری شد.

سهم مردم خراسان جنوبی در ساخت یک ابر پروژه

جوینده ادامه داد: به همت مردم مؤمن خراسان جنوبی و با نذورات و کمک‌های آنان ظرف سه سال توانستیم ۱۰۰ هزار متر مربع سنگ را از معادن خریداری کرده و در کارخانه‌ها فرآوری، بسته بندی و به نجف اشرف ارسال کنیم

وی با اشاره به اینکه صحن حضرت زهرا (س) در نجف اشرف در واقع یک ابر پروژه مذهبی در دنیا محسوب می‌شود، یادآور شد: از این پروژه به عنوان یک ابرپروژه از نظر معماری و … در انگستان نیز تعریف و تمجید شد.

رئیس ستاد توسعه و بازسازی عتبات عالیات خراسان جنوبی با بیان اینکه خاطرم هست در سال ۹۷ میزان ۷۰ هزار متر مربع سنگ یعنی ۱۳۵ تریلی سنگ را فرآوری کردیم، افزود: هزینه این سنگ‌ها را مردم نجیب، مؤمن و دوستدار اهل بیت (ع) در خراسان جنوبی تقبل کرده بودند.

جوینده با بیان اینکه مردم خراسان جنوبی برای ساخت صحن حضرت زهرا (س) در نجف اشرف و تأمین سنگ آن حدود ۳۵ میلیارد تومان طی ۴ سال هدیه دادند، ادامه داد: با ساخت این پروژه در نجف اشرف در واقع یک افتخار برای مردم خراسان جنوبی رقم خورد.

پاسخ به یک شبهه

وی با بیان اینکه برخی این اشکال را می‌گیرند که چطور علی رغم این فقر و گرسنگی و مشکلات این هزینه را در جای دیگری مصرف می‌کنید، گفت: باید بگویم ما هیچ پولی را وارد کشور عراق نمی‌کنیم بلکه با هدایا و نذورات مردم در همین ایران سنگ خریداری و فرآوری کرده و بعد سنگ و مصالح را به عراق می بریم.

رئیس ستاد توسعه و بازسازی عتبات عالیات خراسان جنوبی اظهار کرد: در واقع برای فعالان در معادن و … به نوعی اشتغال‌زایی نیز کرده‌ایم.

جوینده گفت: همچنین صنعت حمل و نقل به میدان آمده، فعال می‌شود و بار سنگ را به نجف اشرف می‌برد و در واقع در کنار یک اقدام خیر اقتصاد خراسان جنوبی نیز فعال می‌شود.

معماری ایرانی- اسلامی شاخصه پروژه صحن حضرت زهرا (س)

وی با تأکید بر اینکه پروژه صحن حضرت زهرا (س) با کار سه شیفته پیگیری شد، یادآور شد: به همین علت کار سرعت گرفت و در طی ۴ سال این پروژه عمرانی- مذهبی با معماری ایرانی- اسلامی با شاخصه‌های ویژه خود به اتمام رسید که بسیار ارزشمند بود.

رئیس ستاد توسعه و بازسازی عتبات خراسان جنوبی با تأکید بر اینکه کار برای اهل بیت (ع) همه شیرین، پر از نکته و درس آموز است، ادامه داد: نکته‌ای را یکی از مهندسان فعال در پروژه صحن حضرت زهرا (س) مطرح می‌کرد که بسیار پر از نکته و شیرین بود.

عنایت اهل بیت (ع) کار را پیش می‌برد

وی گفت: ایشان می‌گفت ما وقتی می‌خواستیم سنگ کف صحن را انتخاب کنیم از دو معدن سنگ آمد که یک شکل (سنگ مرمر) و از یک شهرستان بود.

رئیس ستاد توسعه و بازسازی عتبات خراسان جنوبی ادامه داد: سنگ یک معدن را که در دستگاه برش گذاشته بودند خوب پیش رفت ولی سنگ‌های یک معدن دیگر را هر کار کردیم برش نخورد و تکه شد که در نهایت دریافتیم که گویا صاحب این معدن خیلی دلش به این کار راضی نبوده است.

جوینده افزود: در این راستا می‌فهمیم که حتی هر سنگ و مصالحی وارد این پروژه‌ها نمی‌شود و با عنایت خود اهل بیت (ع) کار پیش می‌رود.

خاطراتی شیرین از کارگاه‌های قالیبافی ستاد بازسازی عتبات

رئیس ستاد توسعه و بازسازی عتبات خراسان جنوبی با اشاره به خاطراتی از کارگاه‌های قالیبافی ستاد بازسازی عتبات گفت: در یک روستا یک کارگاه قالیبافی داشتیم که ۳۰ نفر از دختران هنرمند آن روستا به عشق اهل بیت (ع) در تار و پود دار قالی گره می‌زدند و کار را یک ماهه تمام کردند.

جوینده افزود: بافت فرش دوم را که شروع کردیم کار بسیار کند پیش رفت که وقتی علت را پرسیدیم گفتند به برکت این قالیبافی برای حرم اهل بیت (ع) تمام دختران قالیباف ما ازدواج کرده و به خانه بخت رفتند.

وی با اشاره به اینکه وقتی به روستای چنشت رفتم که آنجا دارقالی داشتیم از من خواستند که یک قلک را بشکنم، گفت: وقتی پرسیدم این قلک چیست گفتند خانم‌هایی که قالی بافی بلد نیستند مزد روزانه یک بانوی قالیباف را می‌دهند که به نیابت از آنان قالی ببافد.

رئیس ستاد توسعه و بازسازی عتبات خراسان جنوبی یادآور شد: آن خانم‌های قالیباف نیز مزد خود را درون قلک می‌ریزند که برای بازسازی عتبات استفاده شود.

جوینده ادامه داد: بانوی دیگری در روستایی در سربیشه برای من تعریف می‌کرد که دستم فلج شده بود و وقتی پشت دار قالی رفتم دلم شکست و متوسل به وجود مبارک حضرت فاطمه زهرا (س) شدم و امروز به برکت همسر امیرالمؤمنین (ع) دستانم مانند روز اول است.

منبع: مـهر