به گزارش زیرنویس به نقل از کامن دریمز، سناتور «برنی سندرز»، نماینده ایالت ورمنونت آمریکا در مجلس سنای این کشور در صحن مجلس حاضر شد تا همدستی ایالات متحده در فاجعه انسانی غزه را محکوم کند. سندرز، وضعیت غزه را نتیجه عملکرد کابینه راست افراطی اسرائیل و نخست وزیر آن «بنیامین نتانیاهو» دانست و […]

 

به گزارش زیرنویس به نقل از کامن دریمز، سناتور «برنی سندرز»، نماینده ایالت ورمنونت آمریکا در مجلس سنای این کشور در صحن مجلس حاضر شد تا همدستی ایالات متحده در فاجعه انسانی غزه را محکوم کند.

سندرز، وضعیت غزه را نتیجه عملکرد کابینه راست افراطی اسرائیل و نخست وزیر آن «بنیامین نتانیاهو» دانست و گفت: «دولت دست راستی نتانیاهو در کنار بمباران‌های بی رویه خود، مردم فلسطین را با گرسنگی عمدی می‌کشد.»

به گفته سندرز، اسرائیل محدودیت‌های طاقت فرسایی را علیه مردم غزه اعمال می‌کند و این محدودیت‌ها مانع از ارسال کمک‌های بشردوستانه ضروری می‌شود که البته همه اینها غیرقابل قبول است.

سناتور سندرز همچنین افزود که صبر ما در برابر وضعیت غیر انسانی غزه در حال اتمام هستیم زیرا با یکی از شدیدترین فجایع انسانی در تاریخ معاصر روبرو هستیم.

سخنرانی برنی سندرز در سنا در حالی انجام شد که رژیم صهیونیستی به بمباران بیشتر نوار غزه ادامه می‌دهد و تقریباً کل جمعیت غزه آواره و در معرض خطر قحطی هستند و البته کودکان فلسطینی با بیشترین بحران در غزه مواجه هستند.

سندرز در اظهارات اخیر خود همچنین بر نقشی که تسلیحات آمریکایی در بدتر شدن وضعیت اضطراری و بشردوستانه غزه ایفا کرده است، تاکید کرد و گفت: «بحران غزه نباید فقط به عنوان یک بحران وحشتناک در نظر گرفته شود که هزاران مایل دورتر از سواحل ما رخ می‌دهد. این یک تراژدی است که ما، یعنی ایالات متحده آمریکا، در آن شریک هستیم. بسیاری از آنچه در حال حاضر در غزه اتفاق می‌افتد با تسلیحات و تجهیزات نظامی ایالات متحده انجام می‌شود. به عبارت دیگر، چه بخواهیم و چه نخواهیم، ایالات متحده همدست اسراییل در کابوسی است که میلیون‌ها فلسطینی اکنون تجربه می‌کنند.»

روز گذشته نیز ۱۶ عضو برجسته حقوق بشر در سنای آمریکا خواستار توقف فوری انتقال تسلیحات به تل آویو شدند، اما این درخواست رای کافی را در سنای آمریکا بدست نیارود.

سندرز در ادامه از همکارانش در سنا به دلیل رای علیه قطعنامه او که وزارت امور خارجه آمریکا را ملزم به ارائه گزارشی درباره پایبندی اسراییل به قوانین حقوق بشر می‌کرد، انتقاد کرد. دولت بایدن بارها گفته است که به طور رسمی ارزیابی نمی‌کند که آیا تل آویو از قوانین جنگ پیروی می‌کند یا خیر؟

برنی سندرز در این ارتباط گفت: «با توجه به مقیاس فاجعه بزرگ غزه، چگونه یکی از اعضای سنا می‌تواند بگوید که نمی‌خواهد بداند که میلیاردها دلار کمک نظامی ایالات متحده در غزه چطوری استفاده می‌شود؟ چگونه می‌توانیم این اطلاعات بسیار ساده را در اختیار نداشته باشیم؟ من و همکارانم به تلاش برای دریافت این اطلاعات که برای کنگره برای انجام وظایف نظارتی خود کاملاً ضروری است، ادامه خواهیم داد.»

این سناتور گفت قانونگذاران آمریکایی و دولت بایدن باید از هر ابزاری برای وادار کردن نتانیاهو به تغییر مسیری که در پیش گرفته است، استفاده کنند. در این ارتباط سندرز گفت: «ما اکنون باید از اهرم‌های خود برای پایان دادن به بمباران و آتش‌بس بشردوستانه برای کمک‌رسانی به کسانی که در غزه رنج می‌برند، استفاده کنیم.»

سندرز ادامه داد: «ما همچنین باید از اسراییل بخواهیم که کار لازم را برای ایجاد بستر راه حل دو دولتی آغاز کند. در حال حاضر فاجعه وحشتناکی در حال وقوع است. ما نمی‌توانیم به نادیده گرفتن آن ادامه دهیم. ما باید اقدام کنیم.»

منبع: مـهر