ششم بهمن سالگرد تولد منصور پورحیدری است. مردی که به حق او را پدر معنوی استقلال می‌دانند اما متاسفانه حالا ۷ سال است که خودش نیست تا شمع‌های تولدش را فوت کند. به بهانه همین روز با خانم دکتر فریده شجاعی همسر منصور خان به گفت‌وگو نشستیم. با توجه به روز تولد منصور خان و […]

- قهرمانی استقلال و تیم ملی روح همسرم را شاد می‌کند/ پرسپولیس گل خورد؛ پورحیدری با فریاد دوستانش را از اتاق بیرون کرد!

ششم بهمن سالگرد تولد منصور پورحیدری است. مردی که به حق او را پدر معنوی استقلال می‌دانند اما متاسفانه حالا ۷ سال است که خودش نیست تا شمع‌های تولدش را فوت کند. به بهانه همین روز با خانم دکتر فریده شجاعی همسر منصور خان به گفت‌وگو نشستیم.

با توجه به روز تولد منصور خان و اینکه بهمن همواره ماه اوج رقابت‌های فوتبال  تلقی می‌شود، جشن تولد منصورخان را چه کار می‌کردید؟ او را به خانه می‌کشاندید یا اینکه در اردوها بود؟
خانواده ما خیلی پایبند تولد و این مراسم‌ها است به همین خاطر حتی اگر در اردو هم بود، پیشش می‌رفتیم و برایش تولد می‌گرفتیم. هم من و هم بچه‌ها خیلی این مراسم را دوست داشتند. البته خود منصور دوست نداشت جلب توجه کند ولی ما کار خودمان را می‌کردیم (می‌خندد )

در میان بازیکنان قدیمی استقلال، عطرها و پیراهن‌های منصورخان همیشه معروف بود. آنها  را شما به عنوان هدیه تولد می‌خریدید؟
عطرهایش را اغلب خودش می‌خرید و همواره عطرهای خوب می‌زد. عصرهایش به نوعی خاص بودند. در مورد سایر هدایا، خب به فراخور برایش می‌خریدیم.

از میان هدایایی که شما و بچه‌ها برایش خریدید، هنوز هم در منزل چیزی به یادگار مانده است؟
منصور یک کمد دارد که هنوز هم بخشی از وسایل شخصی او را در آنجا نگهداری می‌کنیم. البته از او خیلی یادگاری در منزل داشتیم ولی تعداد قابل ملاحظه‌ای از آنها را هواداران درخواست کردند و ما هم به عنوان یادگاری در اختیارشان گذاشتیم.

و برسیم به ششم بهمن سال ۱۳۹۵. اولین جشن تولد منصور پورحیدری بدون حضور خودش چگونه گذشت؟
خیلی سخت و خیلی تلخ. هنوز هم سخت و تلخ است اما به نوعی عادت کرده‌ایم تا با این غم کنار بیاییم. در ماه‌های ابتدایی درگذشت او خیلی زیاد سر خاکش می‌رفتیم. همین امروز (جمعه) هم ساعت ۶ صبح سر مزارش رفتیم. در آن ماه‌های نخست، هواداران مرتب می‌آمدند و تسلی خاطر می‌دادند. حتی برای تولد منصور کیک می‌آوردند. امیدوارم هیچکسداغ از دست دادن عزیزش را نبیند. ما هم به حکم زندگی مجبوریم به تحمل.

قطعا شرایط استقلال را دنبال می‌کنید. این تیم قهرمان نیم فصل شد اما هواداران معتقدند باید حتماً برای دور برگشت تقویت شود.
طبیعی است که ما به عنوان هوادار نیمه پر لیوان را می‌نگریم و با خوشبینی قضایا را دنبال می‌کنیم ولی باور کنید من به این تیم استقلال خیلی خوشبینم. به نظرم استقلال می‌تواند با جواد نکونام قهرمان لیگ برتر شود. در مورد بحث تقویت تیم هم به هر حال کادر فنی و کارشناسان باید پیرامون آن نظر بدهند و تصمیم بگیرند.

تیم ملی هم  در حالی به حضورش در جام ملت‌ها ادامه می‌دهد که سرمربی آن دقیقاً مانند سرمربی استقلال، یکی از شاگردان منصور خان است.
واقعا همیشه دلم می‌خواست تیم ملی ایران موفق شود و الان هم شرایط همین طور است به ویژه اینکه می‌بینم یکی از شاگردان بزرگ منصور پورحیدری تحت عنوان سرمربی روی نیمکت می‌نشیند. به نظرم تیم بسیار خوب و توانمندی داریم و معتقدم ضمن احترام به همه مربیان ایرانی، اگر قرار باشد تیم ملی ایران با یک سرمربی وطنی قهرمانی جام ملت‌ها را جشن بگیرد، کسی که توانایی انجام چنین کاری را دارد، امیر قلعه نویی است. دلم می‌خواهد تیم ملی با آقای قلعه نویی قهرمان شود و استقلال نیز با جواد نکونام لیگ برتر را ببرد تا ما به عنوان خانواده پورحیدری حسابی خوشحال باشیم که این افتخارات در سایه تلاش همه ارکان دو مجموعه و البته تحت هدایت دو سرمربی حاصل شده که جفتشان شاگرد منصور بوده‌اند. قهرمانی تیم ملی و استقلال روح منصور پورحیدری را شاد می‌کند.

و سوال آخر در مورد پرسپولیس. اگرچه منصور پورحیدری به عنوان یک استقلالی بارها در سمت‌های مختلف به مصاف پرسپولیس رفته و بیشترین پیروزی در دربی به عنوان سرمربی استقلال را هم داشته است اما همواره مورد احترام هواداران این تیم بود. مسئله‌ای که خود شما هم قبلاً در گفتگو با زیرنویس به آن اشاره کردید.
منصور هیچوقت دوست نداشت پرسپولیس را ضعیف ببیند. گاهی اوقات می‌دیدم که هواداران استقلال به خاطر شور طرفداری وقتی پرسپولیس چهارم یا پنجم می‌شد، خوشحالی می‌کردند اما پورحیدری اصلاً اینطوری نبود. منصور همیشه می‌گفت استقلال و پرسپولیس باید قوی باشند تا تیم ملی قوی‌تر شود. همیشه می‌گفت دلم می‌خواهد استقلال اول شود و پرسپولیس دوم. هیچگاه نمی‌خواست پرسپولیس از رتبه دوم حتی یک پله پایین‌تر بیاید چون تاکید داشت ضعیف شدن پرسپولیس جدا از بحث فوتبال ملی، به خود استقلال هم لطمه می‌زند و این دو تیم همواره باید در اوج باشند. هیچوقت یادم نمی‌رود وقتی در بیمارستان بستری بود و پرسپولیس بازی را به قشقایی شیراز باخت، چه اتفاق عجیبی در بیمارستان و اتاقی که منصور بستری بود، به وقوع پیوست.

چه اتفاقی؟
تلویزیون روشن بود و چند نفر از دوستان  هم حضور داشتند. وقتی پرسپولیس گل خورد، گروهی از آنها شادی کردند اما منصور بلافاصله عصبانی شد و واکنش نشان داد. به آنها گفت: “چرا از گل خوردن و شکست پرسپولیس خوشحال می‌شوید؟ اگر پرسپولیس قوی نباشد که استقلال هم ضربه می‌خورد” آنقدر عصبانی شد که یک عده  را از اتاق بیرون کرد!  پس از مرگ منصور ما جلوه دیگری از رفتار هواداران را مشاهده کردیم. تکلیف طرفداران عزیز استقلال که مشخص است آنها همیشه حامی بودند و هنوز هم هستند ولی بعد از رفتن منصور پورحیدری، رفتاری که هواداران عزیز پرسپولیس با من و خانواده‌ام داشتند واقعاً تحسین برانگیز بود. آنها با صراحت بارها به خود من گفته‌اند با اینکه پرسپولیسی هستند و منصور با استقلال چند بار در دربی تیم آنها را برد اما ذره‌ای از احترامشان نسبت به پورحیدری کم نمی‌شود و در تمام این ۷ سال از هواداران پرسپولیس هم مانند استقلالی‌ها عزت و احترام دیده‌ایم. امیدوارم شرایط پرسپولیس نیز در نیم فصل دوم دقیقاً همانطور که منصور خدا بیامرز دوست داشت، خوب شود.

منبع: خبـر ورزشی