تبانی همیشه یکی از موارد قابل بحث در فوتبال آسیا بوده است. به خصوص که کشورهای عربی روابط نزدیکی با هم دارند و بیشتر کشورهای شرق آسیا هم با هم خوب هستند و به دنبال مشاهده مواردی کنفدراسیون فوتبال آسیا در تورنمنت‌های آسیا حتی در رده‌های سنی پایه قوانین جالبی وضع کرده است. در مرحله […]

- فرضیه تبانی در جام ملت‌های آسیا؛ آن خنده از عصبانیت بود یا خوشحالی؟/ کره‌جنوبی راه فرار نداشت!

تبانی همیشه یکی از موارد قابل بحث در فوتبال آسیا بوده است. به خصوص که کشورهای عربی روابط نزدیکی با هم دارند و بیشتر کشورهای شرق آسیا هم با هم خوب هستند و به دنبال مشاهده مواردی کنفدراسیون فوتبال آسیا در تورنمنت‌های آسیا حتی در رده‌های سنی پایه قوانین جالبی وضع کرده است. در مرحله گروهی اینطور نیست که بعد از امتیاز تفاضل گل ملاک برتری تیم‌ها باشد. ابتدا نتایج رودررو مورد ملاحظه قرار می‌گیرد و در شرایط مساوی تعداد کارت‌ها مهم است. به زعم کنفدراسیون فوتبال آسیا با وضع این قوانین تبانی‌های احتمالی به حداقل رسیده است.

با این حال در جام ملت‌های آسیا و در آخرین بازی کره‌جنوبی شائبه تبانی شکل گرفته است. آن هم به بهانه خنده یورگن کلینزمن بعد از اینکه کره جنوبی گل سوم را دریافت کرد.

 نشریه دیلی میل می‌نویسد که خنده‌های کلینزمن بعد از بدترین نتیجه تاریج کره مقابل مالزی بدترین خبر برای فوتبال دنیاست. کره اگر با نتیجه ۳ بر ۲ برنده بازی می شد باید در مرحله بعدی مقابل ژاپن قرار می‌گرفت اما با تساوی، حریف عربستان شد. خبرگزاری چینی می‌نویسد که شاگردان کلینزمن عمدا در بازی مقابل مالزی برنده نشدند! سرمربی کره وقتی گل سوم و مساوی را خورد، می‌خندید و این نشان دهنده تبانی است. این رسانه چینی معتقد است که کنفدراسیون فوتبال آسیا باید درباره نتیجه بازی مالزی و کره ورود کند. لبخند کلینزمن نشان داد که کره می‌خواست از دیدار با ژاپن فرار کند.

نظر کنفدراسیون فوتبال آسیا در این باره چیست؟

کنفدراسیون فوتبال آسیا فعلا در این باره بیانیه‌ای را منتشر نکرده است. گزارش‌های رسانه‌ها و تنها لبخند کلینزمن نمی‌تواند بهانه و ادله قانع کننده‌ای برای تبانی در جام ملت‌ها باشد. البته کره در گذشته‌ای نزدیک به این موضوع در جام جهانی متهم شده بود. در سال ۲۰۰۲ که جام جهانی به طور به میزبانی کره و ژاپن برگزار شد. در آن سال کره جنوبی تا نیمه نهایی پیش رفت و خیلی‌ها گفتند کره‌ای‌ها از حمایت فیفا و تیم داوری برخوردار بودند. در غیر این صورت محال بود تا این مرحله صعود کند.

در صورت ارائه این گزارش از سوی نماینده کنفدراسیون فوتبال آسیا که هنوز هیچ اشاره‌ای به آن نشده است، کمیته ی اخلاق فدراسیون فوتبال آسیا به این موضوع ورود خواهد کرد. جالب اینجاست رئیس این کمیته ایرانی است. کنفدراسیون فوتبال آسیا می‌تواند برای تحقیق در مورد این موضوع از پلیس هم کمک بگیرد و این حتی در فیفا هم متداول است و حتی پلیس با دستور قاضی می‌تواند نسبت به دستگیری اعضای تیم هم اقدام کند.

در حالی شائبه تبانی در بازی کره جنوبی – مالزی مطرح شده است که در این دوره از جام ملت‌ها کم شاهد نتایج دور از انتظار نبودیم. این اتفاق حتی در جام جهانی رخ داد. پیروزی که تیم ملی عربستان در مصاف با آرژانتین به دست آورد. به هر صورت این شائبه‌ها همیشه در فوتبال آسیا وجود داشته است. شاید تنها راه حل این بحران این باشد که تیم‌ها بعد از صعود از مرحله گروهی با قرعه کشی رقبای خود را بشناسند.

آیا در بازی تیم ملی کره جنوبی با ژاپن تبانی رخ داده است؟

برای پی بردن به پاسخ این سوال باید منتظر ماند. رویارویی کره با ژاپن یا دیگر تیم های مطرح آسیا دیر یاد زود رخ می‌دهد چون در مسیر قهرمانی به طور حتم تیم‌های بزرگ با هم رودررو خواهند شد. کما اینکه کره جنوبی به لطف این تساوی حالا باید با عربستان مانچینی دیدار کند. تیمی که حتی برخی می‌گویند بهتر از ژاپن بازی می‌کند. شاید ذکر همین نکته که در هر صورت کره با تیمی مدعی در مرحله یک‌هشتم نهایی باید مصاف می‌داد، مسئله تبانی را به طور کلی از بین ببرد.

منبع: خبـر ورزشی