به گزارش خبرنگار مهر، محمدعلی زلفی‌گل عصر امروز در مراسم اختتامیه همایش سه روزه اجلاس رؤسای دانشگاه‌ها و مؤسسات آموزش عالی که در دانشگاه فردوسی مشهد برگزار شد با بیان نکاتی خطاب به رؤسای دانشگاه‌ها در خصوص عنوان اجلاس اعلام کرد: عنوان اجلاس نظام ارتقا بهره‌وری در آموزش عالی است و خواسته من این است […]

به گزارش خبرنگار مهر، محمدعلی زلفی‌گل عصر امروز در مراسم اختتامیه همایش سه روزه اجلاس رؤسای دانشگاه‌ها و مؤسسات آموزش عالی که در دانشگاه فردوسی مشهد برگزار شد با بیان نکاتی خطاب به رؤسای دانشگاه‌ها در خصوص عنوان اجلاس اعلام کرد: عنوان اجلاس نظام ارتقا بهره‌وری در آموزش عالی است و خواسته من این است که رؤسای دانشگاه‌ها در شورای دانشگاه‌های خود یک جلسه تشکیل داده و فردی را که در زمینه بهره‌وری آموزش عالی صاحب‌نظر است دعوت کنند تا برای رؤسای دانشکده‌ها در زمینه بهره وری توضیح دهد.

وی با تأکید بر این‌که بهره‌وری آموزش عالی را جدی بگیرید افزود: اگر ما شاخص‌های بهره‌وری آموزش عالی را نداشته باشیم عملاً در اجلاس فقط شعار داده‌ایم و ما نمی‌خواهیم این موضوع در حد شعار باقی بماند.

وزیر علوم همچنین از رئیس مرکز و نظارت و ارزیابی وزارت علوم درخواست کرد تا موضوع بهره‌وری را در ارزیابی رؤسای دانشگاه‌ها لحاظ کند و افزود: در اجلاس بعدی که ۱۰ نفر از رؤسای برتر دانشگاه‌ها معرفی می‌شوند موضوع بهره وری حتماً لحاظ شود.

زلفی‌گل از رؤسای دانشگاه‌ها درخواست کرد که حتماً از قوانین موجود مانند قوانین ارتقا پژوهانه گرنت استفاده کنند. به‌عنوان مثال بررسی کنند چرا برخی از اساتید نمی‌توانند ترفیع بگیرند و مشکل انها را حل کنند. برای بهره وری شاخص و راهکارهای زیادی وجود دارد.

وزیر علوم افزود: با برخی کارها می‌شود رضایتمندی ایجاد کرد ولی هنوز برخی از رؤسا نسبت به این مساله بی تفاوت هستند به‌عنوان مثال آئین‌نامه پایه‌های تشویقی اول سال هزار و چهارصد و یک ابلاغ‌شده است رؤسا می‌توانستند حکم افراد را بزند ولی هنوز خیلی از دانشگاه‌ها این کار را انجام نداده اند از رؤسا می‌خواهم برای سال آینده در این زمان باقی‌مانده مدارک افراد حائز شرایط را بررسی کرده و حکم پایه‌های تشویقی آن‌ها را برای فروردین سال هزار و چهارصد و سه صادر کنند.

وزیر علوم با بیان این‌که خود این مسائل باعث افزایش رضایتمندی و انگیزه اساتید می‌شود افزود: پس در این زمینه جدی باشید. ارتقا، ترفیع و پایه‌های تشویقی از راهکارهایی است که با آن‌ها می‌توانیم افراد را خوشحال کنیم

وزیر علوم تأکید کرد که رؤسای دانشگاه‌ها به اسناد فرادستی توجه داشته باشند و آن‌ها را یاد بگیرند و در هر جلسه از شورای معاونان یک بخشی از اسناد فرادستی را ارائه کنند به‌عنوان مثال یک اسلاید از سند دانشگاه اسلامی را مرور کنند.

وی تاکید کرد: ما به‌عنوان مسئولان دانشگاه باید بدنه دانشگاه را به موارد و اسناد فرادستی حساس کنیم اگر این‌ها را ندانیم جهت‌گیری ما نیز درست نخواهد بود.

وزیر علوم به ارزیابی در داخل دانشگاه تأکید کرد و گفت: یک مدیر یا معاون دانشگاه را ارزیابی کنید به او لوح هدیه دهید و افرادی که خوب کار می‌کنند را تشویق کنید و البته برعکس همین‌طور.

وزیر علوم همچنین افزود: به دبیرخانه هیأت امنا توجه ویژه شود برخی افراد که در این دبیرخانه‌ها فعالیت می‌کنند بسیار کم‌تجربه هستند برخی از اعضایی که عضو هیئت‌امنا هستند وقتی سوال می‌شود که چند جلسه در هیأت امنا شرکت می‌کنند نشان می‌دهد که هیچ جلسه‌ای را شرکت نکرده‌اند این افراد را عوض کنید و افراد جدید را منصوب کنید که در این زمینه کمک کرده و کار کنند.

وزیر علوم همچنین از رؤسای دانشگاه‌ها خواست که به مسئله تفریغ بودجه توجه بسیار ویژه‌ای داشته باشند.

وی همچنین به اجلاس بعدی رؤسای دانشگاه‌ها اشاره کرد و گفت: اجلاس بعدی اردیبهشت ماه در دانشگاه بوعلی سینای همدان برگزار می‌شود.

وزیر علوم همچنین افزود: تعداد قابل‌توجهی از رؤسای ما جز دانشمندان یک و دو درصد بین‌المللی و سرآمدان علمی هستند.

وی به اسامی دانشمندان یک درصد بومی در آی اس سی اشاره کرد و افزود: زمانی که اسامی دانشمندان یک‌در صد بومی را اعلام کردند اسم برخی از رؤسای دانشگاه‌های ما از جمله دکتر مقیمی رئیس دانشگاه تهران نیز جز دانشمندان یک‌درصد بود. دکتر شاهانی، دکتر انبیا نیز جز دانشمندان یک درصد و دو درصد بود. رئیس دانشگاه فردوسی مشهد جز دانشمندان یک درصد بوده و جز سرامدان علمی است.

وزیر علوم همچنین از عدم حضور تعدادی از رؤسای دانشگاه‌ها در اجلاس رؤسای دانشگاه‌ها گلایه کرد و افزود: وقتی برنامه ریزی انجام می‌شود درست و اخلاقی این است که تا آخر جلسه حضور داشته باشند.

منبع: مـهر