به گزارش زیرنویس به نقل از اسپوتنیک، اتحادیه اروپا ممکن است هفته آینده با اختصاص ۵۰ میلیارد یورو به کی یف موافقت کند. بلومبرگ به نقل از ادگارس رینکویکس رییس جمهور لتونی گزارش داد، رهبران اروپایی ممکن است هفته آینده بر سر اختصاص کمک ۵۰ میلیارد یورویی به اوکراین به توافق برسند. از سوی دیگر، […]

به گزارش زیرنویس به نقل از اسپوتنیک، اتحادیه اروپا ممکن است هفته آینده با اختصاص ۵۰ میلیارد یورو به کی یف موافقت کند.

بلومبرگ به نقل از ادگارس رینکویکس رییس جمهور لتونی گزارش داد، رهبران اروپایی ممکن است هفته آینده بر سر اختصاص کمک ۵۰ میلیارد یورویی به اوکراین به توافق برسند.

از سوی دیگر، رویترز در گزارشی به نقل از مقامات ارشد اتحادیه اروپا نوشت که مصادره دارایی‌های بانک مرکزی روسیه که به‌دلیل جنگ اوکراین در حال حاضر مسدود هستند، «غیرمحتمل» است.

آمریکا و متحدانش در سال ۲۰۲۲ حدود ۳۰۰ میلیارد دلار از اموال روسیه را مسدود کردند. کی‌یف به دفعات از غرب خواسته است تا مصادره و آن را به اوکراین واگذار کند. این درخواست‌ها در ماه‌های اخیر که کمک‌های نظامی و مالی واشنگتن و بروکسل به کی‌یف کاهش یافته، تشدید شده است.

یکی از مقامات اتحادیه اروپا که به این موضوع آگاهی دارد، به رویترز گفت: قرار نیست اموال روسیه مصادره شود. بین اعضای اتحادیه اروپا درباره این مساله توافقی وجود ندارد.

چنین اقدامی و مصادره اموال یک کشور مستقل در صورت وقوع بی‌سابقه خواهد بود. همچنین این کار سرمایه‌گذاران سراسر جهان را خواهد ترساند زیرا این تصور به وجود می‌آید که جای پول آنها در اتحادیه اروپا امن نیست.

وینسنت فن پتگم، وزیر دارایی بلژیک گفته است: درباره چنین پیشنهادی باید خیلی محتاط باشیم. فکر می‌کنم عقلانی و منطقی بودن پیشنهادی که مطرح می‌‎شود، اهمیت زیادی دارد و ما باید از هر اقدام بی‌ثبات‌کننده مالی خودداری کنیم.

خاویر بِتل، وزیر خارجه لوکزامبورگ به رویترز گفت که او درباره مصادره اموال روسیه، خیلی محتاط است و افزود: تصور کنید که با تصمیمی سیاسی، میلیاردها میلیارد به اوکراین بدهیم. ظرف ۶ ماه حکمی قضایی دریافت می‌کنیم که اجازه چنین کاری را نداشتیم. آن وقت چه کسی قرار است پول را پرداخت کند؟

از دیگر نگرانی‌های این بلوک در بحث مصادره اموال روسیه این است که عمده دارایی‌های مسدودشده کنونی مسکو (حدود ۲۰۰ میلیارد دلار)، در اختیار مؤسسه مالی «یوروکلیر» است. یکی دیگر از مقامات ارشد اروپایی دراین‌باره گفته است که اتحادیه اروپا نمی‌تواند پشت یوروکلیر را خالی کند. به گفته وی، «یوروکلیر تریلیون‌ها دلار پول را مدیریت می‌کند و ورشکستگی آن به مراتب بیشتر از بودجه اتحادیه اروپاست. ما باید ریسک و سود را متوازن کنیم.»

دارایی‌های مسدودشده روسیه همچنان سودآورند و کمیسیون اروپا ماه گذشته پیشنهاد مصادره و انتقال آن به اوکراین بدون دست زدن به اصل دارایی‌ها را مطرح کرد. به گفته یکی از مقامات اروپایی به رویترز، این رقم ظرف چهار سال آتی، ۱۷ میلیارد یور و(۱۸.۵ میلیارد دلار) خواهد بود. همچنین مجارستان با طرح انتقال مجموعاً ۵۰ میلیارد یورو از منابع اتحادیه اروپا به اوکراین نیز مخالفت کرده است.

منبع: مـهر