جلال‌الدین کزازی برای رضا رفیع سنگ تمام گذاشت
جلال‌الدین کزازی برای رضا رفیع سنگ تمام گذاشت

اطلاعات نوشت: در ابتدای این مراسم رضا رفیع به ذکر خاطراتی درباره شکل گیری کتاب زر مفت و دیگر آثار طنزی که نوشته پرداخت و ابیات طنزی که سروده بود را برای مخاطبان خواند. او طنز خود را ادامه مکتب گل آقا توصیف کرد و گفت: من از برادر بزرگترم جلال آقا طنز و ادبیات […]

- جلال‌الدین کزازی برای رضا رفیع سنگ تمام گذاشت

اطلاعات نوشت: در ابتدای این مراسم رضا رفیع به ذکر خاطراتی درباره شکل گیری کتاب زر مفت و دیگر آثار طنزی که نوشته پرداخت و ابیات طنزی که سروده بود را برای مخاطبان خواند. او طنز خود را ادامه مکتب گل آقا توصیف کرد و گفت: من از برادر بزرگترم جلال آقا طنز و ادبیات را فرا گرفتم اما در واقع از ایشان و در ابتدا ادب و احترام را که مقدم بر طنز است آموختم. ایشان بارها تاکید داشتند که ادب بر طنز تقدم دارد و این را باید سرلوحه قرار داد.

در ادامه برنامه دکتر سید جلال الدین کزازی به ایراد سخن پرداخت و با ذکر این نکته که این روزها گوشه انزوا گرفته ام اما وقتی رضای عزیز از من خواست که درباب کتاب طنز او صحبت کنم بی درنگ پذیرفتم، گفت: مولف این اثر کاری که انجام می دهد باریک و دشوار و سخت و جانکاه است. بسیار کسان اند که سخنوراند اما در میان ایشان  اندکی طنز پردازند. زیرا طنز پردازی در آفرینش ادبی جای ویژه دارد. طنز پرداز به ناچار باید سخنور و خوشرو باشد که رضا رفیع این گونه است. طنز پردازی با ناسزاگویی، شکستن ارج دیگران، هرزه گویی، یاوه سرایی، ژاژخواهی سر ناسازگاری دارد. اینها هیچ کدام طنز نیست.

دکتر کزازی در ادامه سخنانش به طنز از دیدگاه حافظ شیرازی اشاره کرد و گفت: حافظ یکی از شاعرانی است که بیشترین مایه طنز را در غزل خویش به کار برده است و تاریخ عصر خویش را با نگاه نقادانه و طنزآمیز تحلیل و بررسی کرده است. حافظ با به کار بردن ایهام در غزلهایش مخاطب را میان طنز و جد سرگردان می‌کند و برداشتهای متضادی را باعث می‌شود.

جلال رفیع نیز به نکاتی درباب جایگاه طنز و اینکه چگونه برخی ها زر مفت می زده اند و سخنانشان همچون زری گرانبها در راس بود، اشاره کرد و گفت: زر متکی بر زر و زر متکی بر زور در طول تاریخ بسیار بوده و درباب حرفهای مفتی که زده اند بسیار می توان سخن گفت و زورمداران و سلاطین از این دست بوده اند. بسیاری از اینها برای اینکه سخنانشان را حق جلوه دهند به جعل حدیث و مباحث دینی هم روی می آوردند. اما آنها که اهل حقیقت بودند به زودی در می یافتند که این سخنان تا چه اندازه زر مفت و تا چه اندازه سخن نغز است.

در این مراسم رشید کاکاوند هم درباب طنز و کتاب زر مفت سخنانی گفت و در پایان مراسم جشن رونمایی و امضای کتاب برگزار شد.

منبع: اطلاعات انلاین