حزب‌الله کدام سلاح جدید موشکی را وارد معادله جنگ کرده است؟
حزب‌الله کدام سلاح جدید موشکی را وارد معادله جنگ کرده است؟

در کلیپی که روز پنجشنبه توسط واحد رسانه‌ای مقاومت اسلامی لبنان منتشر شد، حزب‌الله فاش کرد که چگونه یک سیستم راداری دشمن صهیونیستی در منطقه «جل العلام» را به شکل دقیق هدف قرار داده است. این موضع نظامی اسرائیل متخصص در جمع‌آوری اطلاعات و مجهز به فناوری بسیار پیشرفته است که به آن اجازه می‌دهد […]

- حزب‌الله کدام سلاح جدید موشکی را وارد معادله جنگ کرده است؟

در کلیپی که روز پنجشنبه توسط واحد رسانه‌ای مقاومت اسلامی لبنان منتشر شد، حزب‌الله فاش کرد که چگونه یک سیستم راداری دشمن صهیونیستی در منطقه «جل العلام» را به شکل دقیق هدف قرار داده است. این موضع نظامی اسرائیل متخصص در جمع‌آوری اطلاعات و مجهز به فناوری بسیار پیشرفته است که به آن اجازه می‌دهد جبهه لبنان را در عمق ده‌ها کیلومتری زیر نظر بگیرد.

به این ترتیب مقاومت اسلامی در لبنان رسما اعلام کرد که نوع خاصی از سلاح‌های موشکی را وارد معادله جنگ کرده است. برخی معتقدند که گمان می‌رود آن‌ها موشک‌های منحنی‌زن باشند.

اما اهمیت ورود سلاح موشکی جدید حزب‌الله به معادلات درگیری با دشمن اشغالگر چیست و چه تاثیری بر ماهیت جنگ با رژیم اشغالگر در میدان خواهد داشت؟

موشک‌های منحنی‌زن؛ یک فناوری مدرن و مرگبار

موشک‌های منحنی‌زن از خانواده موشک‌های هدایت‌شونده ضد زره و ضد استحکامات همانند کورنت، تاو و … هستند، اما نکته متمایزکننده آن‌ها مربوط به نوع مسیری است که برای رسیدن به هدف طی می‌کنند.

موشک‌های کورنت که تاکنون معروف‌ترین موشک‌های مقاومت لبنان در جنگ فعلی با دشمن صهیونیستی بوده است، مسیر مستقیمی از سکوی پرتاب به سمت هدف خود طی می‌کنند و به همین دلیل پرتاب‌کننده باید در موقعیتی رو به هدف قرار بگیرد تا بتواند موشک را شلیک کند. اما موشک‌های منحنی‌زن می‌توانند از مسیر غیرمستقیم، مواضع دشمن را هدف قرار دهند.

انهدام اهدافی که مستقیما در تیررس قرار ندارند

فناوری به کار رفته در موشک‌های هدایت‌شونده منحنی‌زن به آن‌ها اجازه می‌دهد تا اهدافی را که مستقیماً در معرض تسلیحات معمولی مانند توپخانه و راکت‌ها قرار ندارند مورد اصابت قرار دهند.

ایجاد پوشش اضافی برای سکو‌های پرتاب

استفاده از موشک‌ها و گلوله‌های توپخانه‌ای که از راه مستقیم اهداف را مورد اصابت قرار می‌دهند مستلزم آن است که هدف در معرض دید فرد شلیک کننده یا سکوی پرتاب قرار بگیرد تا امکان رصد موضعی که قرار است مورد هدف قرار دهد را داشته باشد. بزرگترین چالش استفاده از این سلاح‌ها آن است که در اغلب موارد سکو‌های پرتاب موشک در معرض دید دشمن قرار دارد.

اما درباره موشک‌های منحنی‌زن این مسئله مطرح نیست و این موشک‌ها را می‌توان از سکو‌هایی که در معرض دید دشمن قرار ندارند پرتاب کرد و به این ترتیب امکان موفقیت عملیات‌ها بیشتر می‌شود.

عملیات‌های مرگبار با موشک‌های منحنی زن

استحکامات ارتش‌ها همانند خودرو‌های زرهی و تانک‌ها و سایر وسایل نقلیه نظامی از آنجایی که همواره در معرض حملات با سلاح‌های مختلف قرار دارند، به گونه‌ای تجهیز می‌شوند که قادر به مقابله با این حملات باشند. این امر را در تانک‌ها و خودرو‌های زرهی به وضوح می‌توان مشاهده کرد؛ جایی که انواع مختلف تانک‌ها در جهان به زره‌های اولیه جلویی و جانبی و زره‌های ثانویه پایین و عقب متکی هستند، در حالی که نازک‌ترین زره‌ها در سمت بالا قرار دارند. علت امر آن است که پیشتر کمتر دیده می‌شد که تانک‌ها از بالا مورد هدف قرار بگیرند.

اما با افزایش استفاده از پهپاد‌های انتحاری در جنگ‌های جدید همانند جنگ روسیه و اوکراین، کشور‌های درگیر جنگ به تجهیز تانک‌های خود به چتر‌های آهنی متوسل شدند تا از آن‌ها در برابر حملات پهپادی استفاده کنند. با این حال، این چتر‌ها در برابر سلاح‌هایی همچون موشک‌های منحنی‌زن کارایی بسیار محدودی دارند؛ زیرا این موشک‌ها اهداف را به طور مایل مورد اصابت قرار می‌دهند و تواناییی مانور زیاد و شلیک دقیق به سمت هدف را دارند.

همچنین از آنجایی که موشک‌های منحنی‌زن در ارتفاع پایین پرواز می‌کنند رهگیری آن‌ها بسیار دشوار است و دائما می‌توانند مسیر خود را تغییر دهند و به همین دلیل ساقط کردن آن‌ها در بسیاری از موارد کاملا غیرممکن است. این موشک‌ها برای شلیک نیازی به سکو‌های پرتاب بزرگ یا باند فرودگاه و مناطق باز و … ندارند و از این جهت شبیه به پهپاد هستند.

رادار‌های ویژه هواپیما‌ها نیز قادر به رصد موشک‌های منحنی‌زن نیستند. موشک‌های سامانه‌های پدافند هوایی ارتش صهیونیستی از جمله گنبد آهنین نیز توانایی لازم برای مقابله با موشک‌های منحنی‌زن را ندارند.

ابعاد و تاثیرات ورود موشک‌های منحنی‌زن به معادله درگیری حزب‌الله با اشغالگران

به گزارش المیادین، طی دوره گذشته نظامیان رژیم اشغالگر در جنگ با مقاومت لبنان به این اصل متکی بودند که همه مواضع نزدیک به مرز لبنان را به طور کامل تخلیه کرده و در مقابل، گروه بزرگی از نیرو‌ها را به سمت مناطق حفاظت‌شده و شهرک‌ها و پشت تاسیسات دیوار سیمانی و ساختمان‌های موجود در مرز لبنان و فلسطین اشغالی انتقال دهند.

این رژیم همچنین به مواضع توپخانه‌ای خود در پشت خط مقدم برای هدف قرار دادن مناطق مرزی لبنان متکی بود؛ بدون اینکه این مواضع آن در معرض خطر حملات موشکی مستقیم حزب‌الله قرار بگیرد. علت امر آن است که در این شرایط سکو‌های پرتاب موشک مقاومت لبنان در معرض دید نظامیان صهیونیست قرار داشتند و همین مسئله امکان موفق بودن عملیات آن‌ها را کم می‌کرد.

اما در صورت ورود موشک‌های منحنی زن به معادله درگیری حزب‌الله با رژیم صهیونیستی می‌توان گفت که اشغالگران مجبور می‌شوند بار دیگر آرایش نظامی خود را تغییر داده و همه نیروهایشان را در طول خط مقدم مستقر کنند. علاوه بر آن دیگر حتی مناطق حفاظت‌شده ارتش اسرائیل در جبهه شمالی نیز نمی‌تواند امن باشد؛ حتی مواضعی که پشت تپه‌ها قرار دارند و رو به روی لبنان نیستند. از همه مهمتر اینکه ارتش صهیونیستی متوجه شده حتی دیوار سیمانی نیز دیگر نمی‌تواند امنیت مواضع و نظامیان آن را تامین کند.

از طرف دیگر تانک‌های ارتش رژیم صهیونیستی نیز دیگر نمی‌توانند مطمئن باشند که حضور آن‌ها در پشت خط مقدم به معنای مصون ماندن از حملات حزب‌الله است. علاوه بر آن اغلب تانک‌های ارتش اسرائیل در جبهه شمالی فاقد استحکامات مدرن همانند چتر آهنی هستند و در صورتی که مورد هدف پهپاد‌ها یا موشک‌های منحنی زن قرار بگیرند قطعا جان سالم به در نمی‌برند.

اما درباره اینکه منظور حزب‌الله از «سلاح‌های موشکی ویژه» که در کلیپ اخیر خود به آن اشاره کرد، موشک‌های منحنی زن است یا نه، ارزیابی نوع حمله‌ای که مقاومت لبنان به موضع جبل‌العلام انجام داد نشان می‌دهد که این حمله نه توسط موشک‌های قبلی حزب‌الله و مستقیما هدف قرار گرفته و نه با پهپاد. بسیاری از متخصصان نظامی معتقدند سلاحی که حزب‌الله مستقیما به آن اشاره نکرده، همین موشک‌های منحنی‌زن بوده است.

همین که حزب‌الله اشاره مستقیم به نام سلاح مورد استفاده خود در عملیات مذکور نکرده، موجب سردرگمی بیشتر صهیونیست‌ها می‌گردد و قادر به تخمین هیچ گونه اطلاعاتی در مورد نوع و برد موشک مورد استفاده، ظرفیت تخریب آن و ماهیت دستگاه‌ها و کنترل آن یا شکل سکوی پرتاب نیستند.

منبع: تسنیم

+