مهر استانداردرییس جمهور بر نیسان آبی بی استاندارد
مهر استانداردرییس جمهور بر نیسان آبی بی استاندارد

مدیرعامل سایپا، به عنوان نماینده صنعت خودروسازی، در نشست بررسی مسائل تولیدی خودروی نیسان، برای پلاک شدن ۲۰ هزار نیسان آبی که سازمان استاندارد آنها را فاقد شرایط ورود به بازار دانسته، ادعاهایی عجیب مطرح کرد و سید ابراهیم رییسی هم همان جا فی‌المجلس دستور ورود این خودروهای فاقد استاندارد به بازار را صادر کرد!

امیرمسعود عابدین: چالش ایمنی و چالش آلایندگی ، این دو چالش بزرگ رئییس جمهور در حوزه ایمنی و ترافیک باید باشند. او که رییس شورای عالی ترافیک در کشور است. رئیس نهادی که طبق برنامه توسعه ششم وظیفه دارد جان باختگان در حوادث رانندگی را اقلا سی درصد کاهش دهد. در یک ویدیوی دو دقیقه ای که دولت از جلسه سامان دهی بازار خودرو منتشر کرده است اما شاهد مدلی از تصمیم گیری لحظه ای هستیم که واکنش های بسیاری در شبکه های اجتماعی را به همراه داشته است.

به گزارش زیر نویس ؛از ابتدای امسال و به خواست پلیس و به دلیل عدم انطباق با حداقل استانداردهای کیفی ، نیسان آبی ، خودروی کار معروف و ۵۴ ساله بازار ایران شماره گذاری نشد اما سایپا بیش از ۱۲ هزار دستگاه از این خودرو را فروخت تا یک چالش دوگانه ایجاد شود. از یک سو خریدارانی که به دلیل عدم وجود خودروی مشابه ، سرمایه شان را ریخته اند به جیب این خودروساز دولتی ، از سوی دیگر سازمانی که بنا بر تکلیف پلیس برای ایجاد امنیت جاده ای و سلامت جمعی مانع از ورود این خودروهای خطرساز به بازار شده بود. خودروهایی که فرمانده راهور درباره شان گفته بود:« عمر متوسط خودرو در کشور ، ۷ سال است اما این نیسان های آبی ۵۴ سال است در خیابان ها تردد می کنند و تا زمانی که به آنها مجوز داده شود ، تا ۷۴ سال دیگر هم این چرخه ادامه دارد! همین نیسان های آبی که در وصف شرایط شان داستان های مختلفی ساخته شده که همه می دانیم.»

در نطق تیموری برای رییس جمهور اما چه گفته شد؟ اینکه قیمت نیسان آبی کمتر از یک پنجم دیگر خودروهای کار در بازار جهانی است. خودرویی با یک تکنولوژی از رده خارج . بدون تغییرات ساختاری در موتور و به روز رسانی و حتی بدون حداقل اصلاحات لازم برای استاندارد و ایمنی. آنچه اما تیموری برای گرفتن مجوز این خودروهای مانده در انبار می گوید و برای تحت تاثیر قرار دادن رییس جمهور جلب توجه می کند ، استدلال های گاه خارج از واقعیت یا منطبق بر تمام واقعیت مدیرعامل دومین خودروساز بزرگ کشور است. اولین سئوالی که پیش می‌آید درباره قیمت این خودرو است. محمد علی تیموری در ضمن اشاره به اینکه نیسان آبی، تنها خودروی کار کشور است، به قیمت یک پنجمی آن نسبت به خودروهای خارجی اشاره کرد.

اول از همه اینکه، با توجه به انحصاری که توسط همین خودروسازان ایجاد شده، خودروی کار کشورمان باید خودرویی ۵۴ ساله باشد! ماشینی که رییس راهور به صراحت گفته است: «هر طور حساب کنیم، نباید شاهد حضور آن در خیابان‌های کشور باشیم.»

آقای رییسی‌! به همین سادگی گفتید ۲۰ هزار نیسان آبی برود به بازار؟

نیسان آبی اصلاح شده ، با بالاترین سطح تجهیزات ارائه شده از سوی سایپا (آپشنال هیدرولیک) اکنون در بازار نزدیک به ۵۶۵ میلیون تومان، به دلار دولتی حدود۱۲ هزار دلار قیمت دارد.با ۱۲ هزار دلار در بازار پیکاپ خارج از کشور، خودروی قابل توجهی نصیب شما نخواهد شد.البته فاصله قیمتی میان خودروی پیکاپ خوب با این خودروها ، ۵ برابر قیمت هم نیست. اما با نگاهی به گزینه‌های دست دوم، شاهد خودروهایی خواهیم بود که متعلق به سال‌های ۲۰۰۷ تا حتی ۲۰۱۴ هستند که ادعای تیموری را رد می کنند.

فورد F۱۵۰، شورولت آوالانچ، داج رم ۱۵۰۰، تویوتا هایلوکس و… گزینه‌های ۱۱ هزار دلاری با کارکرد ۲۵۰ تا ۳۵۰ هزار کیلومتر هستند.خودروهایی که قطع به یقین، از نظر استاندارد و مقاومت بدنه، زبانزد بوده و وضعیت خیلی بهتری نسبت به نیسان آبی دارند.

آنچه اما مهمتر از ماجرای قیمتی در گفته های مدیر سایپا نمود دارد ، بحث درباره رعایت استانداردها بود.اینکه دولت قبلی با ایجاد استانداردهای سختگیرانه ۸۵گانه، باعث به چالش کشیدن بسیاری از خودروسازان شده است. همین امروز ، بخش بزرگ مشکلات جاده ای . تصادفات تلخ و بزرگترین بحران خودرو ، انحصار خودروسازان داخلی ، تولیدات بی کیفیت و خطرساز و مشکل آفرین آنهاست اما در دل آلودگی های هوا ، تلفات ناشی از عدم ایمنی و نارضایتی عمومی مدیر یکی از دو خودروساز بزرگ کشور ، در حضور رییس سازمان استاندارد از سخت گیرانه بودن قوانینی می گوید که ادعا دارد فقط بر اساس الگوهای اروپایی است و تنها ۳۰ درصد خودروهای دنیا این استانداردها را دارند.

ادعایی که اگرچه با خروجی خودروهای داخل خیابان ها همخوانی ندارد. او از این استانداردهای سخت می گوید که در عمل آنها را مجبور به اصلاح و راهکارهای جایگزین محصولات کرد تا جایی که برخی از خودروها مانند پژو ۴۰۵ و سمند از چرخه تولید خارج شده و برخی دیگر تا آخر امسال از این چرخه خارج می‌شوند. اگرچه هر یک به شکلی جدید و با اسمی دیگر با کمی اصلاحات و آپشن های نو به خیابان برگشته اند. مثل ۲۰۶ که رفت و در پوست ۲۰۷ برگشت!

آقای رییسی‌! به همین سادگی گفتید ۲۰ هزار نیسان آبی برود به بازار؟

تیموری البته از این نگفت که اگر این استانداردهای ۸۵ گانه اینچنین سختند ، این همه خودروی چینی کم کیفیت چطور بر اساس شان مجوز گرفته و توسط خودروسازانی مثل خود سایپا ، وارد بازار می شوند؟ آیا این ها همه از همان سی درصد خودروی اروپایی هستند که دارند مجوزهای سخت گیرانه را می گیرند؟ خودروسازان اروپایی هر چقدر که جلوتر می‌رویم، سختگیری و نظارت بیشتری پیدا می‌کند و اگر خللی در این زمینه پیش بیاید، خودروساز را با هزینه‌ای فوق سنگین جریمه می‌کنند.با بحرانی که گریبان‌گیر فولکس‌واگن شد و همچنین الزام بسیار جدی تولید خودروی برقی، دیگر لازم نیست که در این زمینه مصداق زیادی بیاوریم.

آقای تیموری از این نگفت که سه کشور چین ، کره و ژاپن از بزرگترین خودروسازان دنیا هستند و در دسته بندی خودروهای شان چه خودروهای با کیفیتی دارند که با کاهش چشمگیر آلایندگی و بالا بردن ایمنی ، چطور در کشورهای همسایه تردد می کنند و در شرایط رقابتی و اقتصاد باز ، با قیمت هایی کمتر از پراید یا برابر با آن در اختیار مردم عادی هستند!

اگرچه تیموری به نمایندگی از خودروسازان رفته بود و در این جلسه توانست با حرف هایش از رییسی اجازه ورود ۲۰ هزار خودرو به بازار را بگیرد اما شاید برای رییس جمهور تماشای چند باره ویدیویی که همکارانش در دولت به عنوان یک دستاورد دولتی مطرح کرده اند ، یک کلاس آموزشی از تصمیم سازی های کلان باشد. اینکه گفته های یک مدیر میان رده چطور فکت چک می شود؟ چرا وزیر دارای تحصیلات مرتبط وزارت صمت که ادعایش حرکت به سوی خودروهای سبز است ، به این گفته ها معترض نمی شود و چرا رییس اداره استاندارد ، چالشی به گفته های رییس جمهور وارد نمی کند. کاش آقای رییسی یک بار دیگر ببیند که این جمله:« پس این ۲۰ هزار دستگاه مجوز واردات بگیرد و شما هم سعی کنید بعد از این استانداردهای مورد نظر سازمان استاندارد را رعایت کنید»

آقای رییسی‌! به همین سادگی گفتید ۲۰ هزار نیسان آبی برود به بازار؟

آقای رییسی‌! به همین سادگی گفتید ۲۰ هزار نیسان آبی برود به بازار؟

آقای رییسی در مقام رییس شورای عالی استاندارد یک بار دیگر گفته های سردار هادیان فر فرمانده راهنمایی و رانندگی فراجا را با دقت گوش کند آنجا که از برنامه جهانی کاهش تلفات می گوید:« در ۱۳۲ کشور دنیا امروزه سیاست رساندن تلفات جاده ای به صفر اجرا می شود. در این ۱۳۲ کشور ، متولی این سیاست ، روسای دولت ها هستند. در کشور ما هم این مسئولیت بر عهده شورای عالی ترافیک است. ۳۲ دستگاه مسئولیت دارند که مسئولیت ۸ دستگاه مستقیم است و عالی ترین مقام اجرایی کشور مسئول نظارت دقیق بر عملکرد این دستگاه هاست. یعنی شخص رییس جمهور.»

پلاک شدن این ۲۰ هزار خودرو در شرایطی که استدلال ها برای گرفتن مجوز ، به چالش کشیدن سیاست های استاندارد ایمنی و سیاسی کردن بحث و تقلیل ماجرا به پوست پیاز دولت قبل برای از رده خارج کردن خودروهای خودروسازان دولتی باشد ، درحالی که نظر راهور و سازمان استاندارد در این زمینه مشخص است ، آیا منطبق با رسالت رییس دولت در زمینه نقش او در شورای عالی ایمنی و سلامت است؟

آقای رییسی‌! به همین سادگی گفتید ۲۰ هزار نیسان آبی برود به بازار؟

نیسان از سال ۱۹۵۶، شروع به تولید مدل جونیور کرد.آنها هدف داشتند ماشین باربری کوچک‌تری نسبت به داتسون و توانایی حمل بار سنگین‌تر نسبت به نیسان دیزل را تولید کنند.برای پر کردن این خلاء، نیسان جونیور تولید شد.نسل سوم جونیور به طور رسمی در سال ۱۳۴۹، روی خط تولید ایرانی آمد و تاکنون با تغییراتی، همچنان وجود دارد.

در سال ۱۳۶۵، این ماشین با نام سایپا ۲۴ وارد بازار ایران شد. سپس در سال ۱۳۷۷، این خودرو با تغییراتی در بخش فنی خود، با نام زامیاد ۲۴ تولید شد. این خودرو تا سال ۱۳۸۸ بدون تغییر در سیستم فنی خود، در حال انجام کارهای اسباب کشی و باربری در تهران و شهرستان‌ها بود.

سایپا در سال ۱۳۸۸، تغییرات مهمی در سیستم فنی وانت نیسان ایجاد کرد.آنها به این خودرو ترمز ضد قفل و سیستم ebd را اضافه کردند.این مدل زامیاد ۲۴nb نام گرفت و روانه بازار کشور شد.از سال ۸۸ تاکنون مدل‌های متفاوتی از نیسان آبی تولید و عرضه شده است.

اکنون نیسان آبی با پیشرانه ۲.۴ لیتری ۴ سیلندر با ۱۰۰ اسب‌بخار قدرت و ۱۹۰ نیوتون‌متر گشتاور عرضه می‌شود.

استانداردهای مدنظر سازمان ملی استاندارد شامل کنترل پایداری، چراغ اتوماتیک یا اتو لایت، استحکام کابین، هشدار انحراف از مسیر، سیستم ترمز اضطراری پیشرفته یا ترمز کمکی است.برخی از این استانداردها در حال حاضر نیز اجرا شده و برخی نیز تا پایان سال به خودروها افزوده می‌شوند.در آخرین تغییر علاوه بر پاس کردن استاندارد یورو ۵، وانت نیسان به دی لایت و پوزیشن لایت هم مجهز شده است.

البته سازمان ملی استاندارد برای هر کدام از این استانداردها بازه زمانی بسیار محدود در نظر گرفته و به خودروسازان مهلت داده است.شرکت زامیاد هم پیش از اتمام مهلت قانونی کلیه تأییدیه های استانداردی را اخذ کرده است.با این حال، این شرکت همچنان موفق به اخذ مجوزهای لازم برای تحویل و شماره گذاری این خودروها نشده بود.اما اکنون با صحبتی که انجام شده، این خودروها قرار است به زودی پلاک ملی دریافت کنند.

منبع :خبر آنلا ین