لمینت دندان برای افرادی که به دنبال لبخند زیبا هستند، بسیار سودمند است. با این وجود با درمان موفقیت آمیز این روش درمانی می توانید دندان های سفید و درخشان بدست آورید. برای موفقیت در این روش درمانی باید از خدمات مراکز معتبر بهره گیرید، بنابراین اگر قصد درمان لمینت دندان را دارید، کلینیک دندانپزشکی […]

لمینت دندان برای افرادی که به دنبال لبخند زیبا هستند، بسیار سودمند است. با این وجود با درمان موفقیت آمیز این روش درمانی می توانید دندان های سفید و درخشان بدست آورید. برای موفقیت در این روش درمانی باید از خدمات مراکز معتبر بهره گیرید، بنابراین اگر قصد درمان لمینت دندان را دارید، کلینیک دندانپزشکی معتبری را در این زمینه انتخاب نمایید.

امروزه اکثر بازیگران و افراد مشهور، با بهره گیری از لمینت های دندانی، لبخندی زیبا و دلنشین را برای خود فراهم کرده اند، با لمینت کردن دندان ها می توانید بهبود ظاهر، افزایش عزت نفس و افزایش اعتماد به نفس را تجربه نمایید.

عوارض لمینت دندان چیست؟

لمینت کردن دندان ها در چند مرحله انجام می گیرد، بروز حساسیت های دندانی و درد و تورم در لثه بعد از لمینت تا چند روز طبیعی است و جای هیچ گونه نگرانی وجود ندارد. افراد می توانند به دلایل زیادی از جمله اصلاح دندان های تغییر رنگ داده یا بستن فاصله بین دندان ها، پنهان کردن دندان های شکسته، اصلاح ارتفاع تاج دندان و … از لمینت های دندانی بهره گیرند.

لمینت های دندانی سطح جلوی دندان‌ها را می‌پوشانند و با انجام این کار، می‌توانند هرگونه نقصی را پنهان کنند یا شکل یکنواخت‌تری به آن‌ها ببخشند. لمینت ها دارای دو جنس سرامیکی و کامپوزیتی هستند، که در رنگ‌ها، شکل‌ها و اندازه‌های متنوعی عرضه می‌شوند تا به بهترین نحو با نیازهای شما مطابقت داشته باشند.

برای لمینت کردن دندان ها، نیاز به تراش دندان است، بروز حساسیت ها و عوارض بعد از لمینت می تواند ناشی از همین مسئله باشد. با این وجود نحوه نصب لمینت و ایجاد هماهنگی بین لمینت و خط لثه نیز از اهمیت بالایی برخوردار است که به تجربه و مهارت دندانپزشک بستگی دارد. لمینت های کامپوزیتی معمولا تراش دندان کمتری نسبت به نوع سرامیکی دارند.

بعد از ساخت لمینت های متناسب با دندان تراشیده شده، چسباندن لمینت با چسب مخصوص بر روی دندان صورت می گیرد. این اتصال بسیار محکم بوده و براحتی قابل جدا شدن نمی باشد.

اگر این فرآیند توسط متخصصین دندانپزشکی به درستی انجام شود، عموماً ایمن و مؤثر است. با این حال، درست مانند هر درمان دندانی دیگری، حداقل خطرات مربوط به درمان ونیر چینی و عوارض جانبی وجود دارد که باید قبل از بررسی آنها در نظر بگیرید. اگرچه اینها با مراقبت مناسب تهدید کننده زندگی نیستند، اما می توان از آنها اجتناب کرد. برخی از عوارض لمینت های دندانی به شرح زیر می باشند:

  • حساسیت دندان، به دلیل برداشتن مینای دندان در حین برداشتن مینا روی سطوح دندان، ممکن است حساسیت دندان را افزایش دهد. این حساسیت ها به سرما و گرما تشدید می گردد، بنابراین ممکن است افراد در هنگام نوشیدن یا مصرف مواد غذایی خیلی گرم یا سرد، احساس ناراحتی نمایند. به مرور زمان این مشکلات برطرف شده و افراد به استفاده از لمینت ها عادت خواهند نمود.
  • تغییر رنگ لمینت، عوامل متعددی می تواند بر رنگ نهایی لمینت ها تأثیر می گذارند. تفاوت ها با رنگ ماده باندینگ، رنگ دندان طبیعی زیرین و … می توانند تعیین کند که رنگ لمینت چگونه خواهد شد. ذکر این نکته لازم است که لمینت های سرامیکی دارای ثبات رنگ بیشتری در مقایسه با نوع کامپوزیتی است. زیرا لمینت سرامیکی در برابر نفوذ مواد رنگی مقاومت بیشتری از خود نشان می دهد.
  • التهاب لثه، احتمال التهاب یا ناراحتی بافت لثه وجود بعد از لمینت کردن امری غیر طبیعی نیست و بمرور زمان این مسئله حل می شود.
  • درد و ناراحتی، با مصرف مسکن ها و داروهای تجویز شده دندانپزشک این مسلئه به راحتی درمان می گردد.

دقت داشته باشید که میزان تراش دندان در نوع لمینت کامپوزیتی کمتر است، با این وجود تراش دندان در نوع سرامیکی نیز بسیار کم بوده و در حد چند میلی متر می باشد. بنابراین این امر نمی تواند آسیبی به دندان شما وارد کند. همچنین لمینت با فراهم کردن یک پوشش یکنواخت بر روی دندان می تواند به محافظت از دندان ها کمک فراوانی نماید.

حساسیت دندان،

لمینت های سرامیکی دارای ثبات رنگ و استحکام بالاتری هستند، همچنین درخشندگی و زیبایی بالاتری نیز دارند. اما در مقایسه با لمینت کامپوزیتی، نوع سرامیکی قیمت بالاتری دارد.

مراقبت های لازم از لمینت های دندانی

برای افزایش ماندگاری و طول عمر لمینت های دندانی، باید افراد از آن ها مراقبت لازم را انجام دهند. مسواک زدن و استفاده از دهانشویه و جلوگیری از تجمع باکتری ها و پلاک های دندانی می تواند کمک بسیاری برای حفظ سلامت لمینت ها نماید.

لمینت ها می توانند مواد رنگی را جذب نمایند، بنابراین پس از مصرف مواد غذایی رنگی حتما مسواک بزنید تا ثبات رنگ همیشگی برای آن ها فراهم گردد. لمینت های سرامیکی دارای ثبات رنگ بالاتری نسبت به نوع کامپوزیتی هستند.

نکته مهم آن که نباید افراد به لمینت های دندانی فشار زیادی وارد کنند، به عنوان مثال جویدن اجسام سخت نظیر یخ یا آجیل شکستن با لمینت ها اصلا توصیه نمی گردد و باید فرد از انجام چنین کارهایی اجتناب نماید. مراجعه به دندانپزشکان در دوره های زمانی مشخص و انجام معاینات لازم بر روی دندان ها می تواند در حفظ سلامت دهان و دندان تاثیر بسزایی داشته باشد.

بهره گیری از فناوری های جدید برای لمینت کردن دندان ها

انجام درمان دقیق با روش های نوین می تواند بسیاری از عوارض ناشی از لمینت کردن دندان ها را برطرف نماید، به عنوان مثال ساخت و آماده سازی واحدهای لمینت برای دندان ها با فناوری های متکی بر کامپیوتر می تواند ساخت سه بعدی لمینت را امکان پذیر نماید.

انجام خدمات تصویربرداری سه بعدی و ساخت لمینت ها از بهترین متریال و برندها می تواند نتایج درمانی منحصر به فردی را حاصل نمایند. اما تنها مراکز معتبر در زمینه دندانپزشکی زیبایی، خدمات نوین درمانی و فناوری های دیجیتال را ارائه می دهند.

انتخاب بهترین متخصص لمینت

نکته مهم در مورد درمان لمینت، بهره گیری از خدمات متخصص با تجربه در این زمینه است. شما نمی توانید از خدمات یک دندانپزشک عمومی برای درمان لمینت بهره گیرید. معمولا متخصص دندانپزشکی زیبایی این روش درمانی را ارائه می دهد.

برای یافتن بهترین متخصص لمینت دندان باید به سطح تخصص و مهارت و نمونه کارهای ارائه شده توسط او توجه نمایید. مشورت با سایر بیماران می تواند کمک بسزایی به شما در انتخاب بهترین متخصص در این زمینه کند.

با بهره گیری از درمان لمینت دندان در مراکز معتبر دندانپزشکی می توانید لبخندی زیبا را برای خود به ارمغان آورده و از لبخند زدن با چنین دندان هایی لذت ببرید.

منبع خبر: رکنـا