اقتصاد دریامحور محور توسعه فرهنگ عمومی مناطق ساحل‌نشین
اقتصاد دریامحور محور توسعه فرهنگ عمومی مناطق ساحل‌نشین

– نماینده ولی‌فقیه در هرمزگان با بیان اینکه ۳۵ درصد کشور را استان‌های ساحلی دربرگرفته‌اند، گفت: در کنار توسعه اقتصاد دریامحور باید از این فرصت به نفع توسعه فرهنگ عمومی مناطق ساحل‌نشین استفاده کرد.  

به گزارش زیر نویس، حجت‌الاسلام والمسلمین محمد عبادی‌زاده شامگاه یکشنبه در جمع مدیرکل، معاونان و مدیران بنادر شرق و غرب استان هرمزگان اظهار کرد: با توجه به دغدغه‌های رهبر معظم انقلاب در موضوع توسعه شهرهای ساحلی که جزو سیاست‌های نظام است، طرح‌های مطالعاتی که برای مناطق شرق استان تعریف شده در توسعه فرهنگ عمومی مناطق ساحل‌نشین نیز اثرگذار خواهد بود.

وی نقش بنادر در توسعه استان هرمزگان را بی‌بدیل دانست و بر مشارکت اداره کل بنادر و دریانوردی استان در حوزه تبدیل ظرفیت‌ها و فرصت‌های فرهنگ عمومی مناطق ساحل‌نشین و تقویت و تغییر گفتمان نخبگانی در حوزه دریا در قالب کارگاه‌های آموزشی تاکید کرد.

امام جمعه بندرعباس همچنین با اشاره به تاکیدهای مکرر رهبر انقلاب در موضوع توسعه سواحل مکران، ارائه گزارش‌های مدیران بنادر و دریانوردی شرق و غرب بنادر استان را از روند طرح‌های در دست احداث اداره کل بنادر و دریانوردی را امیدبخش ارزیابی کرد.

حجت‌الاسلام والمسلمین عبادی‌زاده با تاکید بر اینکه باید قطب‌های اقتصادی در کنار سواحل ایجاد شود، گفت: دریا یک نعمت خدادادی است که متاسفانه در کشور ما به خصوص در خطه جنوب کشور از این ظرفیت به خوبی استفاده نشده درحالی که ایجاد قطب‌های اقتصادی به نفع ساحل‌نشین باعث تامین امنیت، بهبود وضعیت اشتغال و توسعه اقتصادی کشور خواهد بود.

وی در ادامه با بیان اینکه کشورهای حوزه خلیج فارس برای استان هرمزگان یک ظرفیت تجاری است، یادآور شد: با توجه به طراحی و احداث طرح‌های راهبردی سازمان بنادر و دریانوردی در این استان، چشم‌انداز و آینده هرمزگان را بسیار امیدبخش‌ توصیف کرد.

نماینده ولی‌فقیه در هرمزگان خاطرنشان کرد: کریدور شمال – جنوب نیز یک فرصت برای استان هرمزگان به ویژه بندر شهید رجایی برای توسعه فعالیت‌های ریلی، بندری و دریایی خواهد بود و مسوولان استان باید از این فرصت به نفع توسعه استان استفاده کنند.

تشریح فعالیت‌های جهادی بنادر و دریانوردی هرمزگان در دولت سیزدهم

مدیرکل بنادر و دریانوردی هرمزگان نیز با اشاره به فعالیت‌های جهادی بنادر و دریانوردی در دولت سیزدهم و ضرورت تسریع در بهره‌برداری از طرح‌های درحال احداث این اداره‌کل گفت: طرح‌هایی مثل ۲ هزار و ۴۰۰ هکتاری بندر شهید رجایی که سال‌ها نیمه‌کار مانده بود، این نوید را می‌دهم که در سفر رییس جمهور و هیات دولت به استان عملیات اتصال این طرح به بندر فعلی آغاز خواهد شد.

“حسین عباس‌نژاد” افزود: سه طرح گردشگری و مسافری بنادر حقانی، نخل ناخدا و هرمز به عنوان بزرگترین طرح گردشگری، مسافری و دریایی با بهره‌گیری از فرهنگ بومی استان هرمزگان نیز جرو طرح‌هایی است که در سفر رییس جمهوری عملیات اجرایی آن‌ها آغاز خواهد شد.

وی در ادامه به افتتاح بندرگاه چندمنظوره خمیر در اسفندماه سال گذشته با حضور وزیر راه و شهرسازی اشاره کرد و ادامه داد: با وجود مشکلات و کاستی‌های موجود در این بندرگاه، ۲ روز بعد از افتتاح بارگیری مواد معدنی توسط شناورهای تجاری آغاز شده است.

مدیرکل بنادر و دریانوردی هرمزگان پیش‌بینی کرد تا ۲ ماه آینده ظرفیت بارگیری مواد معدنی در بندرگاه خمیر به یک میلیون و ۳۰۰ هزار تن در سال برسیم.

عباس‌نژاد مطالعات بندر جدید لنگه، برنامه‌ریزی برای آغاز فاز چهارم طرح توسعه بندر شهید رجایی، افزوده شدن پنج اسکله گردشگری در قشم همزمان با سفر رییس جمهور را بخش دیگری از طرح‌های در دست پیگیری و احداث اعلام و خاطرنشان کرد: تلاش ما بر این است تا پایان دولت سیزدهم بخش عمده‌ای از طرح‌های توسعه‌ای، زیربنایی در حوزه‌های دریایی و بندری به مرحله عملیات و بهره‌برداری برسد.

منبع :خبرگزار ی جمهوری اسلامی