به گزارش زیرنویس، سیامک اسلامی سرپرست مرکز مالکیت معنوی سازمان ثبت اسناد و املاک کشور با تاکید بر اهمیت دارایی­ های فکری و ضرورت افزایش آگاهی در مورد قوانین و مقررات و رویه­‌های مربوط به ثبت و حمایت حقوقی از اختراع، گفت: وجود هم­زمان سه شرط “جدید بودن، گام ابتکاری و کاربرد صنعتی” برای هر […]

به گزارش زیرنویس، سیامک اسلامی سرپرست مرکز مالکیت معنوی سازمان ثبت اسناد و املاک کشور با تاکید بر اهمیت دارایی­ های فکری و ضرورت افزایش آگاهی در مورد قوانین و مقررات و رویه­‌های مربوط به ثبت و حمایت حقوقی از اختراع، گفت: وجود هم­زمان سه شرط “جدید بودن، گام ابتکاری و کاربرد صنعتی” برای هر اختراعی لازم است.

 وی افزود: اختراع در دو نوع “فرآورده و فرآیند”، قابل ثبت است و بیشترین میزان اختراعات، فرآورده‌ها هستند. از میان مخترعان کشور، ۷۵ درصد مرد و ۲۵ درصد زن هستند و هر سال حدود ۱۰ هزار درخواست ثبت اختراع به مرکز مالکیت معنوی ارسال می‌­شود و رسیدگی شکلی و ماهوی به هر یک از پرونده­‌های اختراع بر اساس شیوه­ نامه­‌های استاندارد صورت می ­گیرد. به طور متوسط هر ۵۰ دقیقه یک درخواست ثبت اختراع به مرکز مالکیت معنوی ارسال می ­شود.

اسلامی با بیان اینکه عضویت ایران در معاهده بین ­المللی همکاری ثبت اختراع یا PCT یک ظرفیت مناسب برای بهره­ مندی مخترعان از حق تقدم و شرایط افشای اختراع و کسب حمایت­ حقوقی در سایر کشورهای عضو معاهده است، گفت: بر این اساس متقاضیان می­ توانند با تشکیل فقط یک پرونده، درخواست‌های متعدد ثبت اختراع را به کشورهای مختلف ارسال کنند و هم اکنون ۱۵۳ کشور جهان عضو معاهده PCT هستند.

سرپرست مرکز مالکیت معنوی به مخترعان توصیه کرد که قبل از افشای اطلاعات اختراع به صورت عمومی و یا حتی در مجامع خصوصی، حتماً نسبت به ثبت اظهارنامه اختراع اقدام کنند و توجه داشته باشند مطابق ماده ۴ قانون ثبت اختراعات، طرح­های صنعتی و علائم تجاری مصوب ۱۳۸۶، در صورت افشای اختراع و پس از انقضای مهلت ارفاقی ۶ ماهه که از تاریخ افشاء محاسبه می­ شود، اختراع ایشان قابل ثبت نخواهد بود.

اسلامی در ادامه اظهار کرد: مخترعان باید به مواردی که اختراع محسوب نمی­‌شود نیز توجه داشته باشند، کشفیات، نظریه‌های علمی، روش­های ریاضی و آثار هنری، طرح­‌ها و قواعد یا روش‌­های انجام کار تجاری و سایر فعالیت‌های ذهنی و اجتماعی، روش­های تشخیص و معالجه بیماری­های انسان یا حیوان، منابع ژنتیک و اجزای ژنتیک تشکیل دهنده آن­ها و نیز فرآیندهای بیولوژیک تولید آن­ها، بخش­‌هایی از فنون و صنایع که از قبل وجود دارد و هم­چنین اختراعاتی که بهره‌برداری از آن­ها خلاف نظم عمومی و اخلاق حسنه باشد، خارج از حیطه حمایت قانونی از اختراع است.

وی از دیگر نکات به آگاهی مخترعان و مراجع علمی و پژوهشی و فناوری از حقوق مالکیت فکری مربوط به اختراع و تعیین دقیق سهم مالکین اختراع در قالب اسناد رسمی اشاره کرد و گفت: توجه به این موارد از اختلافات و دعاوی دادگاه و چالش­های احتمالی در آینده، پیشگیری می‌کند.

اسلامی ادامه داد: در صورت تمایل به عدم افشای اطلاعات اختراع، ضرورت دارد از مدل­ های متنوع قراردادهای حفظ محرمانگی استفاده شود تا اسرار تجاری مورد محافظت قرار گیرد.

وی بر لزوم تمدید سالانه گواهینامه ثبت اختراع یا پتنت Patent تاکید کرد و گفت: در صورت عدم تمدید سالانه و انقضای مهلت شش ماهه ارفاقی، سند اختراع فاقد اعتبار می­ شود.

سرپرست مرکز مالکیت معنوی با اشاره به الکترونیکی بودن کلیه فرآیند­های تشکیل پرونده ثبت اختراع، اظهار کرد: اظهارنامه اختراع فقط از طریق سامانه مرکز مالکیت معنوی قابل ثبت است و متقاضیان می ­توانند با مطالعه راهنمای موجود در سایت، مدارک مورد نیاز شامل توصیف اختراع، ادعانامه و نقشه فنی را ارسال کنند و مراحل رسیدگی، قابل رهگیری است.

 

منبع خبر: رکنـا