حسن روحانی این روزها بعد از ردصلاحیت چه می‌کند؟
حسن روحانی این روزها بعد از ردصلاحیت چه می‌کند؟

روزنامه آرمان ملی نوشت: حسن روحانی در انتخابات مجلس خبرگان ردصلاحیت شد؛ ردصلاحیتی که با توجه به هجمه‌ها به او از زمان ثبت‌نامش غیرمنتظره نبود. او به این ردصلاحیت هم اعتراض نکرد و صلاح دانست در بیانیه‌ای حامیانش را به رای اعتراضی دعوت کند. محمدباقر نوبخت، معاون روحانی هم در پاسخ به سؤالی در خصوص […]

- حسن روحانی این روزها بعد از ردصلاحیت چه می‌کند؟

روزنامه آرمان ملی نوشت: حسن روحانی در انتخابات مجلس خبرگان ردصلاحیت شد؛ ردصلاحیتی که با توجه به هجمه‌ها به او از زمان ثبت‌نامش غیرمنتظره نبود. او به این ردصلاحیت هم اعتراض نکرد و صلاح دانست در بیانیه‌ای حامیانش را به رای اعتراضی دعوت کند.

محمدباقر نوبخت، معاون روحانی هم در پاسخ به سؤالی در خصوص اعتراض حسن روحانی به ردصلاحیت گفت: «تا اینجا که من اطلاع دارم، اعتراض آقای روحانی متعین در بیانیه بود.» عدم اعتراض روحانی به ردصلاحیتش اذهان را به سال ۹۲ برد که آیت‌ا… هاشمی در کمال ناباوری ردصلاحیت شد و اعتراض نکرد. اول خرداد ۱۴۰۲ اسحاق جهانگیری که رئیس ستاد انتخاباتی هاشمی بود، اظهارکرد: «آقای هاشمی و ستاد ایشان هیچ اعتراضی نخواهند کرد.

آقای هاشمی رفسنجانی و ستاد ایشان مجموعا بر اساس قانون‌مداری و اخلاق‌مداری وارد صحنه شده‌اند و ادامه راه نیز همین خواهد بود.» اما آیت‌ا… هاشمی زمانی اعتراض کرد که سیدحسن خمینی برای مجلس خبرگان ردصلاحیت شد. ایشان در بهمن ۹۴ گفت: «صلاحیت شخصیتی که اشبه به جدش امام خمینی(ره) است را قبول نمی‌کنید؛ شما صلاحیت خود را از کجا آورده‌اید؟ چه کسی به شما اجازه داده است که قضاوت کنید؟ چه کسی به شما اجازه داد که یکجا بنشینید و داوری کنید؟ برای مجلس و دولت و جاهای دیگر و اختیارات را در دست بگیرید؟ چه کسی اجازه داد که تریبون‌ها برای شما باشد؟ چه کسی اجازه داد که تربیون‌های نماز برای شما باشد و صداوسیما برای شما باشد؟ چه کسی به شما این‌ها را داد؟ اگر امام خمینی(ره) و نهضت ایشان و اراده عمومی مردم نبود هیچ‌کدام از این‌ها نبودند. زمانی‌که باید همه به هم تبریک بگوییم هدیه بدی به بیت امام دادید.» شاید اگر آیت‌ا… هاشمی زنده بود، به ردصلاحیت روحانی هم اعتراض می‌کرد چرا که هاشمی به‌خوبی می‌دانست روحانی چه نقشی در پیروزی انقلاب وپس از آن برای حفظ کشور داشته است.

اصلا چرا ردصلاحیت شد؟

دلیل ردصلاحیت روحانی هم علنی اعلام نشد و برخی به ظن خود موضوعاتی را به‌عنوان دلیل ردصلاحیت روحانی مطرح کردند مانند علی جنتی، وزیر ارشاد دولت روحانی که معتقد است: «دلیل ردصلاحیت روحانی این است که اعضای شورای نگهبان عموما دیدگاه‌های سیاسی خاصی دارند که مغایر نظرات دکتر روحانی است از جمله در مورد برجام و FATF که آن را به‌عنوان دیدگاه‌های نظام مطرح می‌کنند و هرکس را که نظری مغایر داشته باشد با اهرم نظارت بر انتخابات ردصلاحیت می‌کنند. در دوره‌های مختلفی که من شاهد انتخابات مجلس خبرگان رهبری بوده‌ام متاسفانه فقهای شورای نگهبان به همین نحو عمل کرده‌اند و اصولا براساس طراحی انتخابات عمل می‌کنند و می‌دانند چه کسانی می‌توانند وارد مجلس خبرگان شوند و چه کسانی نباید وارد شوند.» وی افزود: «من عمیقا اعتقاد دارم که شورای نگهبان و گرو‍‌ه‌های دیگری که با آن همسو هستند و اطلاعاتی را در اختیار آن شورا قرار می‌دهند، عمدتا براساس دیدگاه‌های خاص سیاسی خود عمل می‌کنند.

البته در مورد تایید صلاحیت نامزدهای خبرگان، تنها شش فقیه عضو شورای نگهبان نظر می‌دهند.» وی گفت: علت این است که شورای نگهبان خودش در آن استان کاندیدایی را قبول دارد و می‌خواهد نامزد خودش رای بیاورد. یکی از مصادیق آن در دوره قبل انتخابات مجلس خبرگان، استان کرمان بود که یک روحانی فاضل و وارسته‌ که از نظر اجتهاد هم مورد تایید شورا بود به او اعلام کردند که اگر در کرمان کاندیدا شود، ردصلاحیت می‌شود اما اگر به استان دیگری برود، تایید صلاحیت می‌شود او هم گفته بود که مردم استان کرمان مرا می‌شناسند و در استان دیگر رأی نخواهم داشت. از این گونه موارد نمونه‌های دیگری نیز وجود دارد. وزیر اسبق ارشاد   در واکنش به اینکه صلاحیت روحانی به‌دلیل اعمال سلیقه سیاسی رد شده است؟ بیان داشت: حتما در مورد بررسی صلاحیت روحانی اعمال سلیقه سیاسی صورت گرفته است. شورای نگهبان فردی مثل آقای‌ سیدمحمود علوی را که ۸ سال وزیر اطلاعات جمهوری اسلامی بوده و هم اکنون هم عضو مجلس خبرگان است برای مجلس شورای اسلامی هم ردصلاحیت ‌کرده است.

مگر در انتخابات ریاست جمهوری سال ۹۲ صلاحیت آیت‌ا… هاشمی رفسنجانی را رد نکردند؟ وزیراطلاعات دولت احمدی‌نژاد همان‌طور که فیلمش قابل دسترسی است، رسما اعلام کرد: ما درکف خیابان هستیم و می‌دانیم اگر هاشمی رفسنجانی بیاید، رای می‌آورد و آن را به مصلحت نمی‌دانیم، از این‌رو توانست بر دیدگاه شورای محترم نگهبان تاثیر بگذارد که صلاحیت هاشمی رفسنجانی را رد کند و به این امر هم افتخار می‌کند.» مخالفان روحانی هم دلایل قابل تاملی دارند مانند عضو کمیسیون حقوقی و قضائی مجلس اظهارکرد: حسن روحانی در طول هشت سال ریاست جمهوری خود شخصیت پنهانی ندارد، عملکردها و تحلیل‌هایی که درباره مسائل اساسی نظام داشت، در قالب گفتار و تصویر، در دسترس عموم است. محمدتقی نقدعلی افزود: اظهارنظرها و عملکرد میدانی ایشان مشخص است و ردصلاحیت ایشان توسط شورای نگهبان رخداد عجیبی نیست. حسین شریتعمداری دیگر مخالف روحانی هم درباره دلیل ردصلاحیت او نوشت: «اولا به فرموده حکیمانه حضرت امام، «میزان حال فعلی افراد است.» کم نبوده‌اند کسانی‌که شورای نگهبان در بررسی صلاحیت آن‌ها به مواردی برخورده‌اند که برایشان تازگی داشته و پیشتر از آن با خبر نبوده‌اند! و یا افرادی که قبلا تائید صلاحیت شده بودند، در ادامه حیات سیاسی و عقیدتی خود دست به اقداماتی زده‌اند که دیگر از صلاحیت لازم برخوردار نبوده و از این روی، ردصلاحیت شده‌اند. شورای نگهبان برای حفظ حرمت نامزد‌های ردصلاحیت شده، از اعلام دلایل رد صلاحیت خودداری می‌کند. این یک منع شرعی و اخلاقی است. ضمن آنکه شورای نگهبان علاوه بر منع شرعی با منع قانونی نیز روبه‌روست.»

روحانی پس از ردصلاحیت

اما نقش روحانی پس از ردصلاحیتش چه خواهد بود؟ به‌طور طبیعی او نه قهر خواهد کرد و نه مشی اعتراضی پیش خواهد گرفت، اما او در سال‌هایی که جایگاه‌هایی مانند ریاست جمهوری نداشت، همواره در نقش مشاور برای بهبود شرایط کشور به ایفای نقش پرداخت و به‌نظر می‌رسد از این پس هم همین نقش را داشته باشد.

منبع: اطلاعات انلاین